Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEmilie Křížová
1
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_10 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
2
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
3
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Druhý převod je umístěn mimo rozvodovku – tvoří kolové redukce. Podle typu použitých ozubených kol u druhého převodu je lze rozdělit na převody: - s čelním vnějším ozubením, - s čelním vnitřním ozubením, - planetový, - s kuželovým diferenciálem.
4
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Dvojnásobný stálý převod dvoustranný vnější s čelním vnějším ozubením:
5
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější První převod umístěný ve skříni rozvodovky je jednoduchý stálý převod kuželový. Druhý převod je tvořen čelním soukolím s vnějším ozubením umístěným ve skříni kolové redukce. Toto provedení s hnacími pastorky kolové redukce nad hnanými koly redukce výrazně zvětšuje světlou výšku vozidla. Toto provedení kolové redukce mění smysl otáčení hnacích hřídelů kol.
6
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Hnací pastorky kolové redukce jsou umístěny ve vodorovné rovině procházející středem kola. Konstrukční provedení: Kolová redukce je zde umístěna přímo v náboji kola a je tvořena dvojicí kol s čelním šikmým ozubením s opačnými sklony zubů, čímž se dosahuje vyrovnání axiálních sil. Nevýhody tohoto druhu převodu jsou značné rozměry a hmotnost při poměrně malém převodovém poměru kolové redukce.
7
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Dvojnásobný stálý převod dvoustranný vnější s čelním vnitřním ozubením: V tomto případě má druhý převod kola s vnějším i vnitřním čelním ozubením. Dosahuje se částečného zvětšení světlé výšky. Nedochází ke změně smyslu otáčení hnacích hřídelů kol.
8
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Dvojnásobný stálý převod dvoustranný vnější s planetovým převodem: Druhý převod – redukce v kolech - je v tomto případě proveden jako planetová řada. Používají se zde dvě varianty: b) s pevným korunovým kolem. a) s pevným unášečem satelitů Smysl otáčení hnacího hřídele kola se mění. Smysl otáčení hnacího hřídele kola se nemění.
9
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Konstrukční provedení: Stálý převod těžkých silničních nákladních automobilů Planetová redukce s pevným korunovým kolem je uložena na vnější straně náboje kola, s nímž tvoří kompaktní celek a optimálně využívá prostoru uvnitř disku vnějšího kola. S centrálním kolem planetové redukce, nasazeným na drážkách hnacího hřídele, zabírají satelity vsazené do unašeče, který je spojený s nábojem kola. Korunové kolo je vnitřním drážkováním propojeno s přírubou nasazenou na vnějším konci tuhé nápravy vozidla.
10
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Příklad planetové redukce s pevným unašečem: Na drážkách hnacího hřídele je nasazeno centrální kolo (10), které zabírá se satelity (13), uloženými na čepech (12), které jsou vsazeny do unašeče (2). Unašeč je nasunut na drážkách nápravy (5). Satelity jsou v záběru s korunovým kolem (1), které je připevněno šrouby (7) spolu s víkem (8) k náboji kola (6).
11
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Dvojnásobný stálý převod dvoustranný vnější s kuželovým diferenciálem: Z diferenciálu ve skříni rozvodovky je veden hnací moment hnacími hřídeli kol do kolových redukcí – na vnější planetová kola. Ta roztáčejí satelity, které se odvalují po pevném planetovém kole na vnitřní straně redukce. Satelity jsou přes čepy spojeny s nábojem kola, který se tak roztáčí. Diferenciál půlí otáčky a dvojnásobně zvětšuje hnací moment.
12
Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější Použito u tuhých náprav nákladních automobilů Volvo. Konstrukční provedení:
13
OPAKOVÁNÍ: 1. Charakterizujte dvojnásobný stálý převod dvoustranný vnější s čelním vnějším a vnitřním ozubením. 2. Popište funkci a vlastnosti kolových redukcí s planetovým soukolím. 3. Jak funguje kolová redukce tvořena kuželovým diferenciálem. Dvojnásobné stálé převody dvoustranné vnější
14
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN 80-86706-13-3. JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN 978- 80-87143-04-9. Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.