Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJozef Havlíček
1
image ©: ESA GNSS Centre of Excellence, Navigační 787, 252 61 Jeneč, Česká republika; IČO: 01269313 kontakt: info@gnss-centre.cz; www.gnss-centre.cz Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví Pavel Dobeš, Safety konference Praha 2015
2
image ©: ESA Vznik GNSS Centre of Excellence (GCE) - prosinec 2012 -Zájmové sdružení právnických osob, aktuálně: + asociovaní členové Primární cíle Centra: -Podpora vývoje a testování GNSS aplikací v ČR (letový provoz, letiště, železniční i silniční doprava) -Akcelerace implementace evropských produktů v oblasti GNSS (aktuálně EGNOS) v ČR i Evropě, spolupráce s GSA v Praze -Posílení image členů sdružení GNSS Centrum Excellence 19. 11. 2015Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví 2
3
image ©: ESA Systém EGNOS 19. 11. 2015 3 Evropský projekt pro zpřesnění určení polohy pomocí GPS Na principu SBAS -= korekce k GPS/GNSS formou diferenciálního signálu -Využití 40 pozemních stanic a 3 geostacionárních družic -Pokrytí Evropy a Středomoří První dokončený projekt EU v oblasti GNSS -Vyvíjen ESA, Evropskou komisí a EUROCONTROL -Vlastněn EC/spravován ESSP Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
4
image ©: ESA Hlavní okruhy funkcionalit systému EGNOS 19. 11. 2015 4 Základní (Open Service, OS) -Volně dostupná služba pro podporu všeobecných aplikací GNSS -Spuštěna 1. října 2009 Safety of Life Service (SoL) -Rozšíření o informaci o integritě (upozornění uživatele na případné zhoršení přesnosti) -Vůbec poprvé umožněno bezpečné vertikální vedení letadel při přiblížení na přistání prostřednictvím GNSS -Certifikace 2. března 2011 dle standardů ICAO a EUROCONTROL Komerční služba "EGNOS Data Access Service" (EDAS) -Šíření dat EGNOS v reálném čase prostřednictvím internetu Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
5
image ©: ESA Hlavní cíle systému EGNOS v letectví: 19. 11. 2015 5 Bezpečnost -Další řešení pro přistání za špatného počasí -Menší pracovní zátěž pilotů a řídících letového provozu Ekologie -Snížení spotřeby paliva a na to navazující omezení emisí CO2 a dalších dopadů na životní prostředí -Omezení hluku v okolí letišť -Redukce zásahů do krajiny v okolí letišť Ekonomika, kvalita služeb -Pravidelnost provozu -Úspory nákladů pramenící ze všech uvedených vlivů Více v krátkém videu: https://www.youtube.com/watch?v=DKJNTkV-H_Y&feature=youtu.be Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
6
image ©: ESA Historie využití systému EGNOS v České republice 19. 11. 2015 6 V širším kontextu zasazeno do programu SESAR (Single European Sky ATM Research) -Rámec pro další směry vývoje včetně využití GNSS 3. 7. 2013: Podpis EWA (EGNOS Working Agreement) mezi ESSP a ŘLP -Standardy LPV (Localizer Performance with Vertical Guidance) tímto (mimo jiné) začleněny do postupů ŘLP v ČR 2014: LPV přiblížení s využitím EGNOS - Ostrava a Brno -Na úrovni ILS CAT I ve směru 22 (LKMT) resp. 28 (LKTB) -Podpořeno z evropského projektu ACCEPTA -Následovalo letiště Karlovy Vary a Vodochody Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
7
image ©: ESA Vývoj počtu publikovaných postupů LPV přiblížení s využitím EGNOS: 19. 11. 2015 7 Letiště a heliporty v Evropě a přilehlých částech severní Afriky pokrytých signálem Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
8
image ©: ESA Zdroj: http://egnos-user-support.essp- sas.eu/new_egnos_ops/index.php http://egnos-user-support.essp- sas.eu/new_egnos_ops/index.php Letiště a heliporty s publikovanými a chystanými postupy LPV přiblížení (09/2015): 19. 11. 2015 8 Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
9
image ©: ESA Zdroj: http://egnos-user-support.essp- sas.eu/new_egnos_ops/index.php http://egnos-user-support.essp- sas.eu/new_egnos_ops/index.php 19. 11. 2015 9...ale v tom střední & východní Evropa:...dokážeme toto změnit? ? Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
10
image ©: ESA Podpora využívání systému EGNOS v Evropě 19. 11. 2015 10 Granty na projekty napomáhající uplatnění a rozšíření EGNOS -Hlavní programy s možností rozšířit uplatnění EGNOS v letectví: a) „Horizon2020“ b) „EGNOS Adoption in Aviation“ „Horizon2020“ -Největší evropský program pro podporu výzkumu, vývoje a inovací, rozpočet 80mld EUR 2014-2020 nad rámec privátních zdrojů „EGNOS Adoption in Aviation“ -Vypisuje GSA se sídlem v Praze, hrazeno opět EC - I. výzva 2014 (projekty vybrány v dubnu 2015) II. výzva 2015 (žádosti do 10.10.2015, předpoklad rozhodnutí 12/2015) Snaha GCE o využití zmíněných příležitostí Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
11
image ©: ESA Horizon2020: Schválený projekt CaBilAvi 19. 11. 2015 11 CaBilAvi =Capacity Building for Aviation Stakeholders (v Evropě a dalších oblastech pokrytých systémem EGNOS) Hlavní cíl: Koordinované vytvoření podmínek pro uplatnění systému EGNOS v praxi, a to v oblastech: -Předpisů (ve spolupráci s národními autoritami) -Letišť (využití LPV přiblížení apod.) -Leteckých provozovatelů -Pilotů a jejich výcviku Dílčí části projektu: -„Osvěta“ -Výhody EGNOS pro VFR piloty -Schválení a implementace výcviku IFR pilotů pro LPV a RNP Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
12
image ©: ESA Dílčí části projektu CaBilAvi – celkem 19 Work Packages: 19. 11. 2015 12
13
image ©: ESA Základní filozofie projektu navrženého v reakci na II. výzvu pod koordinací GCE: -Integrace „všech zúčastněných stran“ (letiště, letečtí provozovatelé, dodavatelé postupů i výcviku) -Nová řešení v rámci České republiky -Obecný přínos pro ČR i Evropu a samozřejmě finanční přínos Aktivní zapojení GCE + 4 z řady oslovených partnerů: - Aero-taxi OKR a.s. - Aero-taxi OKR a.s. (provozovatel letiště Mnichovo Hradiště) + deklarovaná podpora Letiště Praha, a.s. a dalších subjektů II. výzva GSA/EEX.0030.2015 „EGNOS Adoption in Aviation“ 19. 11. 2015 13 Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
14
image ©: ESA 3 hlavní části projektu navrženého pro grant ve II. výzvě: 1)Publikace postupu přiblížení na PinS pro 2 přistávací místa vrtulníků na Letišti Václava Havla v Praze - Vůbec první PinS (Point in Space) v ČR 2)Publikace LPV přiblížení na oba směry dráhy letiště Mnichovo Hradiště (LKMH) - Vůbec první LPV přiblížení bez paralelního systému ILS v ČR 3)Retrofit avioniky části flotily provozovatelů DSA a F Air, včetně upgradu 2 letových simulátorů - Zajištění kompatibility letounů a vrtulníků se systémem EGNOS Synergické efekty a provázanost jednotlivých částí projektu: -Participující provozovatelé jsou zároveň potenciálními uživateli nových řešení v infrastruktuře (PinS a LPV) -Širší dopady na ekonomiku a využívání EGNOS v ČR i regionu Projekt „EGNOS Adoption in Aviation“ - hlavní cíle v oblasti infrastruktury: 19. 11. 2015 14 Využití GNSS/EGNOS pro zvýšení bezpečnosti v letectví
15
image ©: ESA GNSS Centre of Excellence, Navigační 787, 252 61 Jeneč, Česká republika; IČO: 01269313 kontakt: info@gnss-centre.cz; www.gnss-centre.cz Děkuji za Vaši pozornost. Ing. Pavel Dobeš Ředitel Pavel.Dobes@GNSS-centre.cz www.GNSS-centre.cz Pavel.Dobes@GNSS-centre.cz www.GNSS-centre.cz Navigační 787, Jeneč, Česká republika IČ: 01269313, DIČ: CZ01269313 Ing. Pavel Dobeš Ředitel Pavel.Dobes@GNSS-centre.cz www.GNSS-centre.cz Pavel.Dobes@GNSS-centre.cz www.GNSS-centre.cz Navigační 787, Jeneč, Česká republika IČ: 01269313, DIČ: CZ01269313 Podporováno: Věříme, že i naše projekty přispějí k většímu rozšíření systému EGNOS v našem regionu!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.