Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Lidová slovesnost Název sady: VY_32_Inovace_12.1.9 Český jazyk 6. ročník Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Lidová slovesnost Název sady: VY_32_Inovace_12.1.9 Český jazyk 6. ročník Číslo."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Lidová slovesnost Název sady: VY_32_Inovace_12.1.9 Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o žánrech lidové slovesnosti předávané ústním podáním a uchované zásluhou sběratelů. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

2 LIDOVÁ SLOVESNOST  vznik  význam  žánry

3 CO JE LIDOVÁ SLOVESNOST?  Projevy, které vznikly spontánně, jsou písemně doloženy pouze zprostředkovaně a uchovaly se především ústním podáním.  Lidová slovesnost se vyznačuje  komunikací interpreta s posluchači  výskytem ustálených formulací  V 19. století sběratelé navštěvovali venkovské obyvatelstvo a zaznamenávali projevy lidové slovesnosti.  Někteří z nich je pak upravovali do spisovného jazyka. Uchovali tak pro další generace svědectví o každodenním životě lidí.  Nejznámější sběratelé:  Božena Němcová  Karel Jaromír Erben  František Sušil  Jindřich Jindřich  Josef Štefan Kubín

4 ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI :  próza – pohádky, legendy, pověsti  malé žánry – přísloví, pranostiky, hádanky  texty lidových písní  lidové divadlo a loutkové hry  psaný folklór – na domech, nádobách, kraslicích, šátcích …  obřady – např. svatební…

5  zachycuje život prostých lidí, jejich každodenní radosti i starosti. Doprovázela člověka od kolébky až ke hrobu (ukolébavky, písně pracovní, milostné, obřadní).

6 Chovejte mě, má matičko jako míšeňské jablíčko, chovejte mě, má matičko jako z růže květ. A až vy mě vychováte, pak se na mě podíváte, jak mi bude pěkně slušet bílý kabátek. Travička zelená, to je moje potěšení, travička zelená, to je moje peřina. Teče voda, vodička, voda, vodička, z hráze do rybníčka… Mně se, mně se, mně se, mně se všecko zdá, že moje milá je mi nevěrná. Modré očičky, růže tvářičky, bílé ručičky, pěkné střevíčky. Mně se, mně se, mně se, mně se všecko zdá, že Andulka bude má. Sluníčko za hory zachází, pusťte nás z roboty, rychtáři. Prší, prší, jen se leje, kam, koníčky, pojedeme…

7  Mně se, mně se, mně se, mně se všecko zdá, že moje milá je mi nevěrná. Modré očičky, růže tvářičky, bílé ručičky, pěkné střevíčky. Mně se, mně se, mně se, mně se všecko zdá, že Andulka bude má.  Sluníčko za hory zachází, pusťte nás z roboty, rychtáři…  Prší, prší, jen se leje, kam, koníčky, pojedeme…  Chovejte mě, má matičko jako míšeňské jablíčko, chovejte mě, má matičko jako z růže květ. A až vy mě vychováte, pak se na mě podíváte, jak mě bude pěkně slušet bílý kabátek.  Travička zelená, to je moje potěšení, travička zelená, to je moje peřina.  Teče voda, vodička, voda, vodička z hráze do rybníčka….

8 S EŘAĎ NÁSLEDUJÍCÍ LIDOVÉ PÍSNĚ V POŘADÍ, JAK PROVÁZELY LIDI ŽIVOTEM OD NAROZENÍ DO SMRTI: Sivá holubičko Halí, belí Ach, synku, synku Lásko, bože, lásko Zasviť mi, ty slunko zlaté Když jsem husy pásala Stará bába jede Zajíček v své jamce Tráva neroste  Pracovní  Milostná  Škádlivá – starší manželé  Dětská hra  Vojenská  Ukolébavka  Svatební  Pohřební  Dětské povinnosti

9 ŘEŠENÍ:  Halí, belí (ukolébavka)  Zajíček v své jamce (dětská hra)  Když jsem husy pásala (dětské povinnosti)  Ach, synku, synku (pracovní)  Lásko, bože, lásko (milostná)  Tráva neroste (vojenská)  Sivá holubičko (svatební)  Stará bába jede (škádlivá – starší manželé)  Zasviť mi, ty slunko zlaté (pohřební)

10  Lidová předpověď počasí  Předchůdce meteorologických pozorování  Dlouhodobá ( Leden jasný, roček krásný)  Krátkodobá (Na Nový rok o slepičí krok)  Na určitý den (Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři)

11 DOPLŇ A VYSVĚTLI ZNÁMÉ PRANOSTIKY. VŠIMNI SI, ŽE SE ČASTO RÝMUJÍ. VYHLEDEJ DATUM:  Svatá Anna…  Medardova kápě…  Na svatého Řehoře…  Svatá Markyta…  Na Nový rok…  Na Hromnice…  Lucie…

12 ŘEŠENÍ:  Svatá Anna – chladna zrána (26.7.) Koncem července se začíná v noci ochlazovat  Medardova kápě – čtyřicet dní kape (8.6.) V červnu a červenci jsou časté deště  Na svatého Řehoře čáp letí přes moře, žába hubu otevře, líný sedlák, který neoře (12.3.) V polovině března se vracejí ptáci z teplých krajin a měly by začít jarní práce na poli  Svatá Markyta hodila srp do žita (13.7.) V polovině července by se mělo začít se sklizní obilí  Na Nový rok o slepičí krok (1.1.) Dny se nepatrně prodlužují  Na Hromnice o hodinu více (2.2.) Začátkem února se den prodlouží zhruba o hodinu  Lucie noci upije (a dne nepřidá) (13.12.) V polovině prosince nastávají nejdelší noci

13 ZDROJE:  Obrázky z galerie Klipart  www.office.microsoft.com


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Lidová slovesnost Název sady: VY_32_Inovace_12.1.9 Český jazyk 6. ročník Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google