Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVít Bařtipán
1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Olejová čerpadla Tematická oblast:Motory – mazání a chlazení Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:listopad 2013
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – mazání a chlazení je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Olejová čerpadla.
3
Pohon Pohon čerpadel může být od vačkového hřídele, hřídelem rozdělovače, nebo přímo od klikového hřídele. Pohon od klikového hřídele tvoří ozubené soukolí, řetěz a řetězová kola, nebo je čerpadlo umístěno přímo na klikovém hřídeli.
4
Zubové – dvě stejná čelní ozubená kola, hnací a hnané, uložená ve skříni s minimální vůlí. Při otáčení kol je olej dopravován po obvodu mezi zuby na druhou stranu soukolí. Druhy olejových čerpadel
5
Obrázek 1: Zubové olejové čerpadlo
6
Srpkové – menší vnitřní kolo má vnější ozubení, excentricky uložené větší ozubené kolo má ozubení vnitřní. Sací a výtlačný prostor je oddělený tělesem tvaru srpku. Čerpadlo má větší přepravní výkon i při nízkých otáčkách motoru než čerpadlo zubové.
7
Obrázek 2: Srpkové olejové čerpadlo
8
Trochoidní – vnější ozubené kolo má vnitřní ozubení a je poháněno excentricky uloženým vnitřním ozubeným kolem s vnějším ozubením. Čerpadlo dodává i při nízkých otáčkách motoru velké množství oleje o vysokém tlaku.
9
Obrázek 3: Trochoidní olejové čerpadlo
10
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN 80-900-7598-3. [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [3] PILÁRIK, Milan. Automobily pro 2. a 3. ročník středních odborných učilišť. Vyd. 3. Praha: SNTL, 1988, 308 s.
11
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. eecis.udel.edu [online]. [cit. 16.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.eecis.udel.edu/~davis/z28/fall01/030516indy/oil_pump_gea rface1.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. sbdev.co.uk [online]. [cit. 16.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Systems/Oil_Pump/OS_OPG1.gif [3] AUTOR NEUVEDEN. trianglespeedshop.com [online]. [cit. 16.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.trianglespeedshop.com/wp-content/uploads/2011/04/3V- Oil-Pump-Gear-and-OH-Housing.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.