Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDalibor Vopička
1
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 16) Modelování – historie sochařství Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 4.3.2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
2
Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Modelování – historie sochařství “, je seznámit žáky, kteří se v této oblasti vzdělávají, o historii sochařství. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ. 2
3
3 Reliéf patří k nejstarším formám sochařství a vyskytuje se ve všech vyspělejších kulturách. Jedním z vrcholů starověkého reliéfního sochařství patří egyptské reliéfy a reliéfní nápisy. Modelování – historie sochařství
4
4 El faraón Ajenatón y su familia adorando a Atón
5
5 Věstonická Venuše
6
6 Hlavní činností sochaře je modelování. Doba, spěch a rychlost soudobého života vede k dělbě práce – specializaci řemeslných úkonů. Sochař – umělec namodeluje svoje dílo, jiný specialista – štukatér vyrobí sádrový odlitek (model), který další specialista zpracovává buď jako bronzový (či jiný kovový) odlitek, nebo slouží k přenosu (vysekání) do kamene, co provádí zase další specialista – kamenosochař atd., Záleží pro jaký materiál se autor díla – umělec, rozhodl.
7
7 Modelovací hlína (Sv. Josef ) Velký Ořechov Pavel Gabrhel
8
8 V současnosti se využívají nejen klasické materiály (kámen, bronz a dřevo), ale spousta nových, moderních materiálů (umělé hmoty), sklolamináty, pryskyřice, sklo atd. Jsou jen řídké výjimky všestranného sochaře. V 15.,16. století v době renesance bylo běžné, kdy často v jedné osobě byl znamenitý architekt, sochař, malíř, kovolitec (který ovládal vědní obory – statiku, mechaniku, optiku, anatomii… ale také jednotlivá řemesla vedoucí k finálnímu dílu) někdy i básník či spisovatel.
9
9 Sochy v Parku soch v v Klaipėdě beton
10
10 Modelování v hlíně, plastelíně a vosku Modelovací hlína je nejběžnější materiál pro modelování. Aby se s ní dobře pracovalo, musí mít určité vlastnosti. Pokud chceme použít cihlářskou hlínu, je třeba ji upravit a to plavením. Tím ji zbavíme nečistot a hrubých částí horniny. Pro větší poddajnost a udržení vlhkosti mívá vždy příměs jemného písku. Hlína má být středně mastná. Příliš mastná hlína při postřiku vodou (zabraňujeme vysy- chání) vsakuje jen na povrchu a vnitřek tvrdne – vznikají poruchy v práci.
11
11 Málo mastná, „hubená“ hlína naopak snadno přijímá vodu, měkne a zase rychle vysychá. Nejvhodnější a nejkvalitnější je šedožlutý jíl. Hlínu můžeme také přibarvit nejlépe příměsí přírodních hlinek. Musíme však dávat pozor, „tmavé odstíny“ činí detaily plastiky, hlavně ve stínu nezřetelnými. Sochařský stojan
12
12 Plastelína a vosk Tento materiál používáme k drobným pracím, přípravným modelům a studiím. Výhodou je, že nepotřebují náročnou a vlastně každodenní údržbu vlhčení jako hlína. Plastelína je směs „parafinu, s nevysychajícím zvláčňovadlem -lůj, glycerin, ricínový olej a terpentýnový balzám. Nejčastěji se kupuje hotová v různém zbarvení a kvalitě.
13
13 Vosk se skládá z včelího vosku s přídavkem terpentýnové pryskyřice. Práce modelování s voskem je podobná práci s hlínou, jen tvárnost vosku je odlišná. Při velkých vedrech měkne a zase v chladnu se stává těžce zpracovatelný. Plastelína Včelí vosk
14
14 OTÁZKY NA ZÁVĚR I K čemu se používá hlína? K čemu plastelína? Kčemu vosk? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
15
15 OTÁZKY NA ZÁVĚR II Co to je reliéf Co to je Plastika Co to je socha
16
16 HÉGR, Miloslav. Technika sochařského umění. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959. PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN 80-723-6049-3. Svet umenia. Ikar. ISBN 80-551-0397-6 PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon, 1984. MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, 2002. ISBN 80-859- 7039-2.
17
Snímek 4 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aten_disk.jpg?uselang=cs˃ Snímek 5 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vestonicka_venuse_v_NM.jpg˃ Snímek 7 [cit. 2012.05.12.]. Pavel Gabrhel ak. soch.(Sv. Josef ) Velký Ořechov Snímek 9 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sochy_Park_Klaip%C4%97da1. JPG?uselang=cs ˃ Snímek 11 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://potreby-skolni.cz/skolni-potreby/stojan-87-socharsky-velky~velky.jpg ˃ Snímek 12 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://static.akcniceny.cz/foto/vyrobky/592750/592583.jpg ˃ Snímek 13 [cit. 2012.05.12.]. Vlastní fotoarchív Pavel Gabrhel 17
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.