Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-4 Šablona:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-4 Šablona:"— Transkript prezentace:

1 EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT8 – Z -Regionální geografie Autor: Jana Plachá Datum vytvoření: 6. 2. 2014 Garant (kontrola): Mgr. Helena Steiningerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Zeměpis Téma: Život obyvatel v různých nadmořských výškách Metodika/anotace: Materiál slouží k výkladu tématu a doplnění učiva o obyvatelstvu Asie. Prezentace srovnává dvě oblasti s naprosto rozdílnou nadmořskou výškou. Pro srovnání byly vybrány oblasti – Tibetská náhorní plošina a Indoganžská nížina. Je zhodnocen život obyvatel v těchto oblastech, způsob obživy a další ukazatele, které ukazují výrazné rozdíly ve způsobu života. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

2 Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách aneb jak ovlivňuje nadmořská výška život lidí na asijském kontinentu Obr. 1

3 pro srovnání výběr dvou odlišných oblastí:  oblast Tibetu (Tibetské plošiny)  nížinné oblasti Indického subkontinentu Obr. 2

4 Tibetská plošina  nejrozsáhlejší a nejvýše položená náhorní plošina na světě, v podstatě neobydlená horská oblast  průměrná nadmořská výška je 4500 m n.m. Obr. 3Obr. 4

5 Tibet  málo oblastí s nadmořskou výškou pod 2000 m n.m.  převážná část Tibetu se nachází na náhorní plošině – většina z 1222000 km 2 je neobydlena  místní klimatické podmínky vytváří extrémní nadmořská výška, velké sucho a složitý terén, což ovlivňuje rostlinstvo

6  jižní okrajová pohoří zadržují vlhké proudění od Indického oceánu a prakticky v celém Tibetu způsobují velmi suché kontinentální klima  na Tibetské vysočině Čhangthangu dosahují roční srážky pouze 100 mm, průměrná roční teplota je hluboko pod bodem mrazu, nejteplejší srpen má průměr 3 - 4 o C

7 Obyvatelstvo  na venkově sídlí 85 % všech Tibeťanů žijících v TAO a 90 % z nich jsou zemědělci a pastevci  zemědělství tvořilo v roce 2001 v TAO 72% celkové zaměstnanosti  hospodářství TAO je specializováno na produkci malého počtu komodit, především ječmen, vlnu, pšenici a řepku olejnou  HDP v TAO (r.2003) -2,2 mld. USD

8  kočovníci - žijí v 4000 - 5000 m n.m – - přizpůsobeni nepříznivému klimatu - chov ovcí, koz a jaků - stěhují se za pastvou pro svůj dobytek  pastevci - obývají odlehlé oblasti plošin - pěstování ječmene (4600 m), pohanky, ovsa

9 Nížinné oblasti  Indoganžská nížina - hlavními zemědělskými oblastmi jsou meziříčí, jsou propojeny soustavou zavlažovacích zařízení a bývají hustě obydleny  Bengálská pánev je nejsilněji zalidněnou oblastí – zahrnuje převážnou část Bangledéše a Západního Bengálska  podnebí – ovlivněno monzunem, zimní a letní období

10  letní monzun – důležité pro zemědělství (90% dešťů)  řeky – velká rozkolísanost - prudké lijáky – ničivé povodně - severní část ganžské delty – pěstování rýže  aluviální půdy – nejúrodnější půdy v jižní Asii – pěstování pšenice, rýže

11  velká hustota osídlení – díky snazší možnosti obživy ( místy až 1000 ob/km 2 )  venkovské obyv. – 84%  zemědělství – rýže, pšenice,kukuřice, juta, tabák

12 Závěr  Obyvatelstvo nížinných oblastí – lepší podmínky pro zemědělskou výrobu - koncentrace měst v oblasti Indoganžské nížiny  Obyvatelstvo vysokohorských oblastí – těžší podmínky pro zemědělství, těžší přírodní podmínky pro život

13 Použité zdroje:  Obr. 1 http://cestovniportal.cz/wp-content/uploads/asia- map.jpghttp://cestovniportal.cz/wp-content/uploads/asia- map.jpg  Obr. 2 http://www.ezilon.com/maps/images/Asia- physical-map.gifhttp://www.ezilon.com/maps/images/Asia- physical-map.gif  Obr. 3 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Hi malaya_85.30820E_32.11063N.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Hi malaya_85.30820E_32.11063N.jpg  Obr. 4 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Ti bet_landscape.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Ti bet_landscape.jpg  Vše o Zemi, Reader´s Digest Výběr s.r.o, Praha 1998, ISBN 80-86196-01-1  Hanus, M, Šídlo, L, Školní atlas Dnešního světa, TERRA s.r.o, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9


Stáhnout ppt "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-4 Šablona:"

Podobné prezentace


Reklamy Google