Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTereza Procházková
1
Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
Asertivita sebeprosazování, nenásilně projevené sebevědomí, troufalost schopnost prosazovat vlastní názor důležitá komunikační dovednost
3
Andrew Salter (1914–1996) – autor metody asertivního tréninku Cíl – rozpoznat a zastavit manipulativní chování
4
Asertivní práva Máme právo sami posuzovat své chování a city a být za ně odpovědni. Máme právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující naše chování. Máme právo posoudit, zda a nakolik jsme zodpovědní za řešení problémů druhých lidí. Máme právo změnit svůj názor. Máme právo říci: "Já nevím."
5
Asertivní práva Máme právo být nezávislí na dobré vůli ostatních. Máme právo dělat chyby, a být za ně zodpovědní. Máme právo dělat nelogická rozhodnutí. Máme právo říci: "Nerozumím." Máme právo říci: "Je mi to jedno."
6
Asertivní techniky pokažená gramofonová deska technika, která nás učí vytrvalosti v prosazování svého bez nutnosti připravených argumentů či pocitu zlosti umožňuje ignorovat manipulativní léčky a přitom trvat na svém
7
Příklad: „Pojď s námi večer, zahulíme.“ „Ne, už mám jiný program.“ „Tak ho změň!“ „Ne, nechci ho měnit, protože s tvým programem nesouhlasím.“ „Ty nejsi kamarád.“ „Ne, nezlob se, kamarádi přece můžeme být pořád. Takhle se přece kamarádství neměří.“
8
otevřené dveře učí nás přijímat manipulativní kritiku tak, že klidně přiznáme svému kritikovi, že v tom, co říká, může být i něco pravdy umožňuje nám přijímat kritiku klidně, bez úzkosti nebo bránění a zároveň neposkytuje našemu kritikovi žádné posílení
9
Příklad: „Zase jsi nebyla večer doma! Zkoušela jsem ti zavolat ještě o půl jedné v noci!“ „To je pravda, mami, včera jsem se skutečně vrátila velmi pozdě.“ „Pokud takhle budeš žít i dále, můžeš onemocnět.“ „Máš asi pravdu.“ „Když se dobře nevyspíš, budeš vypadat špatně. A to přece nechceš?“ „To máš asi pravdu, na tom něco je, ale v následujících dnech se budu vracet dost pozdě; mám dohodnutých několik schůzek.“
10
sebeotevření pomocí sdělování kladných i záporných aspektů naší osobnosti a chování nám tato technika usnadňuje sociální komunikaci umožňuje nám vyjádřit i takové věci, které dříve způsobovaly pocity viny a úzkosti
11
Příklad: „Sám toho o golfu mnoho nevím, v čem vlastně spočívá?“ „Je velmi i pro mne zajímavých věcí, například golf, ale nějak si na ně nemůžu najít čas; jak vy to děláte?“
12
volné informace technika, která učí rozpoznávat v konverzaci prvky pro našeho partnera zajímavé a důležité a současně nabízet volné (nevyžádané) informace o sobě snižuje plachost při rozhovoru
13
negativní aserce technika, která nás učí přijímat naše chyby a omyly, aniž bychom se museli omlouvat souhlasíme s kritikou našich skutečných negativ umožňuje nám posouzení vlastního chování bez obrany, úzkosti nebo popírání chyb snižuje zlost a agresivitu našeho kritika
14
Příklad: „Na Tebe není žádné spolehnutí, chodíš pozdě! „Ano, máš pravdu, někdy chodím později… Jak jsi se dnes měl?“ „S vaším počítačovým programem nejsem spokojen.“ „Máte pravdu, mně se taky nelíbí… Zkusme se však zaměřit na jiné jeho přednosti, než je vzhled.“
15
negativní dotazování technika, která vede k aktivní podpoře kritiky používá získané informace (jsou-li užitečné) nebo je vyčerpává (jsou-li manipulativní) kritik je veden k větší asertivitě a menší závislosti na manipulaci
16
selektivní ignorování technika, která nám pomáhá vyrovnat se s kritikou na kritiku příliš nereagujeme, ale dáváme najevo, že jsme ji slyšeli (např. „Myslím, že ti rozumím“), k jádru věci se však nevyjadřujeme umožňuje nám vyhnout se “alergickým“ reakcím a opakované obecné kritice vede kritizujícího k větší asertivitě
17
přijatelný kompromis pokud není v sázce naše úcta, je vhodné v rámci sebeprosazení nabídnout pro obě strany přijatelný kompromis
18
Příklad(neasertivní): S: „Nechci ti radit, ale měla by ses víc starat o domácnost.“ T.: „Nechceš radit, tak neraď! Zameť si před vlastním prahem. Kritizovat umí každý.“
19
Příklad (asertivní): S: „Nechci ti radit, ale měla by ses víc starat o domácnost.“ T: „Jsem ráda, že jsi to zmínil, potřebovali bychom vymalovat, a na to já sama nestačím.“ S: „No, malovali jsme před třemi roky…“ T: „Přiznávám, že poslední dobou mám určité rezervy, ale když společně vymalujeme, celý byt do zútulní…“
20
Naučme se pochválit pochvala je lepší než kritika nebudeme chválit za každou cenu, pochvala ztratí význam pochvala v pravou chvíli potěší
21
Naučme se přijímat chválu nebudeme bagatelizovat „to nic není“, „ale ne“ za pochvalu stačí poděkovat
22
Naučme se kritizovat tam, kde je to vhodné kritika musí být konstruktivní a obsahovat: co se mi nelíbí jaké pocity z toho mám jaké navrhuji řešení
23
Naučme se přijímat kritiku zhodnotíme, zda je kritika oprávněná chybu připustíme a přijmeme opatření do budoucna
24
Naučme se čelit afektivnímu útoku použijeme techniku „otevřených dveří“ řešení problému odložíme na později
25
Naučme se odmítnout neoprávněný požadavek naučme se říkat nechci použijeme techniku „gramofonové desky“
26
Skupinový úkol Vyberte jednu z asertivních technik a zpracujte modelovou situaci pro použití techniky, popřípadě více technik.
27
Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Asertivita http://oko.yin.cz/1/asertivita/ http://www.psychotesty.psyx.cz/texty/asertivni-jednani.htm http://www.mujvztah.cz/asertivita/ NOVÁK, Tomáš a Věra CAPPONI. Asertivně do života. Praha: Grada, 1994, 157 s. ISBN 80-716-9082-1. DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723-5233-4. http://cs.wikibooks.org/wiki/Asertivita/Technika_otev%C5%99en% C3%BDch_dve%C5%99%C3%AD http://cs.wikibooks.org/wiki/Asertivita/Technika_otev%C5%99en% C3%BDch_dve%C5%99%C3%AD NOVÁK, Tomáš. Asertivita v manželství a v rodině. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 100 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247- 3659-4.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.