Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Chování spotřebitele Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
2
Zákazníci - Návštěvníci Náhodní návštěvníci Občasní návštěvníci Pravidelní návštěvníci Turisté Místní návštěvníci
3
Zákazníci na trhu s uměním Sběratel Investor Dekorace Impulsivní nákup Dílo na zakázku
4
Vlivy působící na rozhodování zákazníků7 „O“ (7 otázek) 1.Kdo jsou zákazníci – Occupants 2.Co na trhu vyhledávají – Objects 3.Proč, za jakým účelem – Objectives 4.Kdo všechno se podílí na tomto procesu – Organizations 5.Jak probíhají transakce a operace na trhu – Operations 6.Kdy, při jaké příležitosti (stimuly) – Occasions 7.Kde je odbytiště, kde se nakupuje – Outlets
5
Faktory ovlivňující chování zákazníka Marketingové nástroje Produkt Cena Distribuce (čas + místo) Marketingová komunikace Ostatní podněty Okolí zákazníka Technologie Politické faktory Kulturní faktory Makroprostředí
6
Analýza spotřebitele 1. Ostatní podněty - vnější 2. Marketingové nástroje 3. Spotřebitel 4. Rozhodovací proces 5. Kupní rozhodnutí 6. Kupní chování 7. Modifikace produktu 8. Nabídka
7
Faktory Kulturní Sociální Osobní Psychologické
8
Kulturní faktory Kultura Subkultura Národnost Náboženství Rasa Geograficky Společenské vrstvy Nejvyšší Horní Vyšší střední Střední (nižší střední) Dělnická Dolní Nejnižší
9
Sociální faktory Referenční skupiny Členské skupiny Primární členské skupiny Rodina Sekundární členské skupiny Aspirační skupiny Nežádoucí skupiny Skupinový vliv Vůdce mínění
10
Rodina Faktor Kulturní Sociální Osobní Primární referenční skupina Dominance Muž Žena Bez dominance Zprostředkovaná dominance dětí Kupní síla mladistvých
11
Další sociální faktory Role Statusy
12
Osobní faktory Povolání Osobnost a sebeuvědomění Ekonomické podmínky Věk a životní cyklus Životní styl AIO VALS
13
Osobní faktory Osobnost a sebeuvědomění Skutečné sebeuvědomění Jaký jsem Ideální sebeuvědomění Jaký bych chtěl být Skutečné sebeuvědomění v pojetí ostatních Jak si myslím, že mě vidí ostatní Ideální sebeuvědomění v pojetí ostatních Jak bych chtěl, aby mě viděli ostatní
14
Osobní faktory Ekonomické podmínky Milton Friedman – hypotéza o permanentním důchodu Franco Modigliani model životního cyklu Příjem Bohatství Daně Sociální zabezpečení Postoj ke spoření a dluhům Inflace
15
Osobní faktory Etapy životního cyklu Singles Život v páru Plné hnízdo 1. malé děti 2. školní děti 3. dospělé děti Prázdné hnízdo 1. pracují 2. v důchodu Osamělí 1. pracují 2. v důchodu Odlišnosti Třígenerační domácnost Starší orientovaní na potřeby vnoučat Samoživitel(ka) Celoživotní singles Bezdětné páry 4% menšina
16
Osobní faktory - Životní styl AIO Activities, Interests, Opinions VALS Values + Lifestyles http://www.strategicbusinessinsights.com/ vals/ustypes.shtml
17
VALS™ Segment Sizes 11.3%14.2%12.7% 16.5%11.5%11.8% 12.0% 10%
18
Životní styly Konzervativní = tradicionalisté = belonging Avantgardisté = dosahovatelé = achievers Např. Oligarchové Kozáci Ruské duše Chameleoni Slepí chodci
19
Psychologické faktory Motivace Maslow, Herzberg, Freud Vnímání Selektivní pozornost Velikost Potřeby Očekávané stimuly Selektivní zkreslení Selektivní zapamatování Učení Pohnutky a podněty Zobecnění a rozlišování Mínění a postoje
20
Potřeby a motivace návštěvníků galerií a muzeí Estetický prožitek Potřeba kontinuity a sounáležitosti s minulostí Potřeba společenské sounáležitosti Potřeba poznávání Potřeba úcty a obdivu Potřeba odpočinku
21
Potřeby a motivace zákazníků na trhu s uměním Dekorační a estetický prožitek Potřeba prestiže a společenské sounáležitosti Diverzifikace portfolia Nostalgie - potřeba kontinuity a sounáležitosti s minulostí Potřeba úcty a obdivu
22
Kupní role Iniciátor Ovlivňovatel Rozhodovatel Kupující Uživatel
23
Assaelův model kupního chování zaujetí při výběru ► rozdíly mezi produkty ▼ vysokénízké velké, zákazník rozlišuje komplexní kupní chování chování hledající rozmanitost malé nebo je zákazník není s to rozlišit disonančně redukční chování stereotypní, zvykové chování
24
Modely rozhodování spotřebitele Extenzívní řešení problému Velké množství informací Neporovnatelné informace Bez stanovených priorit Limitované řešení problému Jsou kritéria pro hodnocení Nejsou stanoveny preference Rutinní odezva Zkušenosti z dřívějška Volba dle zavedených kritérií Doplňující informace k ověření správnosti rozhodnutí
25
Modely rozhodování spotřebitele Ekonomický pohled Všechny informace Zpracovat Vyhodnotit Využít Teorie racionálních rozhodnutí Herbert Simon Kognitivní pohled Aktivní vyhledání a vyhodnocení informací Přiměřené množství Schopnost zpracovat informace Preference Zaměření na cíl nezahlcení informacemi
26
Modely rozhodování spotřebitele Pasivní pohled Objekt k manipulaci Impulsivní Iracionální Nástroj marketérů Emocionální pohled Pocity, emoce, nálada Sociologický přístup Prostředí, normy, pravidla Psychologický behaviorální přístup Stimuly, podněty, odezva
27
Modely rozhodování spotřebitele Marshallův model Kupující – rozumný jedinec, max. U, min. C, P Veblenův model Vliv skupiny Identifikovat se s ní nebo uniknout Copelandův model – nákup: Běžný Promyšlený Specializovaný Baudrillard-Beckerův model Konzumací vytváříme určitá znamení
28
Zkoumání rozhodování zákazníka Introspektivní Retrospektivní Prospektivní Preskriptivní
29
Modifikace produktu Skutečná modifikace Psychologické modifikace Psychologické přemístění (změna mínění o značce) Konkurenční sesazení (změna mínění o konkurenčních značkách) Modifikace přikládaného významu (změna významu užitných vlastností) Zdůraznění opomíjených vlastností Modifikace zákazníkova ideálního produktu (změna ideální představy spotřebitele)
30
Etapy kupního procesu Identifikace problému – vjem potřeby Sběr informací Osobní zdroje Zkušenostní zdroje Veřejné zdroje Komerční zdroje Hodnocení alternativ Rozhodnutí o koupi Chování po koupi
31
Hodnocení alternativ Kompenzační strategie Model očekávané hodnoty (prostý, vážený) Model ideálního produktu (prostý, vážený) Eliminační strategie Konjunktivní model Disjunktivní model Lexikografický model
32
Kupní rozhodnutí Kupní záměr Co? Značka, typ / Autor, dílo, období Kde? Obchodník Kolik? Množství Kdy? Jak? Způsob placení… Stanovisko ostatních Neočekávané situační faktory
33
Používání produktu Ponechá si ho K původnímu účelu K jinému účelu Uloží Zbaví se ho dočasně Půjčí Pronajme Zbaví se ho trvale Daruje Vymění Prodá Vyhodí
34
Chování firemních zákazníků V art marketingu platí jen některé z obecných principů
35
Specifika profesionálních trhů Méně zákazníků Větší zákazníci (monopson) Znalost produktu, profesionální zákazníci, komplexní rozhodování Úzké dodavatelsko-odběratelské vztahy Geografická koncentrace vs. Rozptýlenost zákazníků Závislost poptávky (odvozená, nepružná, kolísavá poptávka) Přímé nákupy Reciprocita
36
Kupní situace Přímý opakovaný nákup Modifikovaný opakovaný nákup První nebo nový nákup Podmínky (just-in-time)
37
Role na firemních trzích Iniciátoři Uživatelé Ovlivňovatelé Rozhodovatelé Schvalovatelé Nákupčí Strážci
38
Faktory ovlivňující kupní chování na firemních trzích (1) Prostředí Úroveň poptávky Ekonomická situace Úrokové míry Technologické změny Politické vlivy Legislativní vlivy Konkurence Sociální zodpovědnost Organizace Cíle Politika Procesy Organizační struktura Systémy
39
Faktory ovlivňující kupní chování na firemních trzích (2) Interpersonální Zájem Autorita Postavení Sympatie Přesvědčivost Individuální Věk Příjem Vzdělání Pracovní zařazení Osobnost Postoj k riziku Kultura
40
Kupní proces Zjištění problému Údaje o potřebě Specifikace produktu Hledání dodavatele Posouzení nabídek Výběr dodavatele Objednávka, kontrakt Zhodnocení Hodnocení Cena Kvalita Reputace dodavatele Spolehlivost produktu Doprovodné služby Pružnost dodavatele
41
Segmentace
42
Cílený marketing Segmentace trhu Identifikace segmentačních proměnných Specifikace charakteristických rysů tržních segmentů Tržní cílení Hodnocení přitažlivosti jednotlivých segmentů Volba cílových segmentů Tržní umísťování Stanovení umísťovacích strategií pro cílové segmenty Vypracování a implementování komunikační umísťovací koncepce
43
Segmentace zákazníků Segmentem rozumíme dostatečně velkou jasně identifikovatelnou skupinu zákazníků.
44
Úrovně segmentace Hromadný marketing Segmentový marketing Výklenkový marketing Individuální marketing Lokální marketing
45
Typy segmentace Homogenní preference Difuzní preference Shlukové preference
46
Postup při segmentaci trhu Průzkum trhu Analýza Profilování Štěpení trhu
47
Geografická segmentace Oblast Počet obyvatel Charakter oblastí Podnebí
48
Demografická segmentace Pohlaví Věk Vzdělání Příjem Zaměstnání Životní cyklus rodiny, velikost rodiny (Náboženství, národnost, společenská vrstva…)
49
Psychografická segmentace Společenské vrstvy Životní styl Osobnostní charakteristiky
50
Segmentace podle chování zákazníka Příležitost Loajalita Připravenost Postoje
51
Segmentace firem a organizací Velikost Místo Obor činnosti Zdroje
52
Subjektivní proměnné Zájmy a preference majitele Osobní vztahy
53
Výhody segmentace Pravidla segmentace Velikost Měřitelnost Dostupnost
54
Typy návštěvníků prodejních galerií Investor Investor – mecenáš Nadšenec Estét Sběratel Snob Dárce
55
Typy zákazníků galerií a muzeí Znalci – profesionálové (professionals) Znalci amatéři (hobbyists) Průzkumníci, objevitelé (explorers) Hledači zážitků (experience seekers) Zprostředkovatelé (facilitators) Ovce (sheep) Duchovní poutníci (spiritual pilgrims) Zvědavci (curiosity-driven visitors) Konzumenti Snobi Kritici
56
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na http://info.sks.cz/users/jo/ http://info.sks.cz/users/jo/ © Radka Johnová, 2015
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.