Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
2
Název projektu : Rozvoj ICT ve výuce na střední škole Registrační číslo projektu: č. projektu : CZ.1.07/1.5.00/34.0921 Název školy: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Městec Králové, T. G. Masaryka 4 Kód dumu: VY_32_INOVACE_ NJ_147 Tematická oblast: Německá gramatika Předmět: Německý jazyk Ročník: 3. ročník Datum tvorby: červenec 2013 Anotace: Materiál slouží k procvičování gramatiky: Množné číslo podstatných jmen Metodický pokyn: Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu pracovního listu a písemné práce
3
DER PLURAL DER SUBSTANTIVE Množné číslo podstatných jmen
4
většina podstatných jmen se v němčině vyskytuje v jednotném i množném čísle množné číslo se netvoří podle jednotného pravidla => nutné naučit se vždy se členem a tvarem množného čísla
5
Tvoření množného čísla 1)pomocí koncovky 2)pomocí přehlásky (ä, ö, ü) 3)kombinací koncovky a přehlásky 4)některá zůstávají ve stejném tvaru jako v jednotném čísle 5)některá se v množném čísle vůbec nevyskytují
6
1) pomocí koncovky koncovky podstatných jmen v množném čísle: ----e-(e)n-er-s
7
a) nulová koncovka u podstatných jmen rodu mužského a středního končící na -el, -er, -en podstatná jména rodu středního končící na -chen, -lein dvě podstatná jména rodu ženského (die Mutter, die Tochter)
8
b) koncovka -e většina podstatných jmen rodu mužského (r Freund – e Freunde, r Tag – e Tage) některá podstatná jména rodu středního (s Brot – e Brote, s Jahr – e Jahre) několik jednoslabičných podstatných jmen rodu ženského (e Hande – e Hände, e Wurst – e Würste)
9
c) koncovka –(e)n typická koncovka podstatných jmen rodu ženského (e Frau – e Frauen, e Karte – e Karten) některá podstatná jména rodu mužského tzv. slabého skloňování (r Student – e Studenten, r Herr – e Herren) několik podstatných jmen rodu středního (s Bett – e Betten)
10
d) koncovka -er mnoho podstatných jmen rodu středního, zvl. jednoslabičných (s Kind – e Kinder, s Buch – e Bücher) některá podstatná jména rodu mužského (r Mann – e Männer)
11
e) koncovka -s zejména podstatná jména cizího původu všech rodů (s Kino – e Kinos, s Hobby – e Hobbys, e Party – Partys, r Park – e Parks) zkratky (e Uni – e Unis)
12
Rozdělte podstatná jména do dvou skupin, podle toho, zda jsou v jednotném, nebo množného čísle Jednotné číslo _____________ _____________ _____________ _____________ _____________ _____________ _____________ Množné číslo _____________ _____________ _____________ _____________ _____________ _____________ _____________ Zitronen, Würste, Tisch, Männer, Brot, Säfte, Obst, Kinder, Kasse, Jahre, Gurke, Getränke, Tomate, Lampen, Banane, Birnen, ‚Äpfel, Kartofffeln, Küchen, Betten, Fische, Käse,
13
Lösung (řešení) Jednotné číslo Tisch Brot Obst Kasse Gurke Tomate Banane Käse Množné číslo Zitronen Würste, Männer Säfte, Kinder Jahre, Getränke Lampen, Birnen Äpfel, Katoffeln Küchen, Betten Fische Zitronen, Würste, Tisch, Männer, Brot, Säfte, Obst, Kinder, Kasse, Jahre, Gurke, Getränke, Tomate, Lampen, Banane, Birnen, ‚Äpfel, Kartofffeln, Küchen, Betten, Fische, Käse,
14
Bilden Sie den Plural (tvořte množné číslo) der Platz ___________ ein Schrank ________ der Sohn __________ die Freundin ________ der Wald ___________ dieser Mann ________ der Balkon _________ unser Onkel ________ die Tochter _________ ihr Bruder __________ ein Bild ____________ die Mutter __________ die Wand __________ das Bad ___________ ein Zug ____________ ein Apfel ___________ mein Kleid _________ unser Vater ________
15
Lösung (řešení) der Platz – die Plätze ein Schrank – Schränke der Sohn – die Söhne die Freundin – e Freundinnen der Wald – die Wälder dieser Mann – diese Männer der Balkon – die Balkons unser Onkel – usere Onkel die Tochter – die Töchter ihr Bruder – ihre Brüder ein Bild – Bilder die Mutter – die Mütter die Wand – die Wände das Bad – die Bäder ein Zug – Züge ein Apfel – Äpfel mein Kleid – meine Kleider unser Vater – usere Väter
16
Řekněte v množném čísle Ist der Tisch reserviert? Der Platz ist frei. Der Gast bestellt. Wo ist das Besteck? Das Restaurant ist jetzt besetzt. Wie heiβt das Gericht? Der Kellner muss schnell bedien.
17
Lösung (řešení) Ist der Tisch reserviert? Sind die Tische reserviert? Der Platz ist frei. Die Plätze sind frei. Der Gast bestellt. Die Gäste bestellen. Wo ist das Besteck? Wo sind die Bestecke? Das Restaurant ist jetzt besetzt. Die Restaurants sind jetzt besetzt. Wie heiβt das Gericht? Wie heiβen die Gerichte? Der Kellner muss schnell bedinen. Die Kellner müssen schnell bedinen.
18
Zdroje MEJZLÍKOVÁ, Šárka. Němčina pro samouky a jazykové školy. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-155-8. DUSILOVÁ, Doris a kol. Sprechen Sie Deutsch? - 1. díl. Praha: Polyglot, 1996, ISBN 80-901988-3-X. HÖPPNEROVÁ, Věra. Němčina pro číšníky a kuchaře. Praha: Scientia, 2002, ISBN 80-7183-270-7. JUSTOVÁ, Hana. Wir üben deutsche Grammatik. Havlíčkův Brod: Fragment, 1994, ISBN 80-901070-6-0. www.office.microsoft.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.