Němčina v českém vzdělávacím systému a oborově didaktická složka přípravy učitelů (přednáška 1, Věra Janíková)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu EU Peníze školám ZŠ Domažlice Číslo a název šablony.
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
Seite 1 GOETHE-INSTITUT PRAHA PRAHA, Seite 2 ČÍM JE GOETHE-INSTITUT?  KULTURNÍ A VZDĚLÁVACÍ INSTITUCÍ  ZÁKLADEM NAŠÍ PRÁCE JE SPOLUPRÁCE.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Wie man andere und sich selbst sieht und was man vielleicht auch nicht sieht Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Německý jazyk Ročník:4.
Die schönsten Städte Deutschlands
Vztahy v rodině - Jaroslava Bajgarová - ZŠ Hněvotín Metodické pokyny pro učitele Předmět: rodinná výchova Jazyk: NJ Jazyková úroveň: A1 Rok: 2010.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - škola Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Německý jazyk Ročník:4.
9. LEKCE (9. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Das Schlesische Gymnasium Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dana Pavelková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Lektion 1 Warum ich Deutsch lerne? (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Eva Pospíšilová.
D EUTSCHSPRACHIGE L ÄNDER PhDr. Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1. Kód DUMu: VY_32_INOVACE_2.NJ.14.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Wer´s weiß, gewinnt! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_152_Schule - základ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Tschechien – Schulsystem Autor: Mgr. Kostiuková N.
S CHULE PhDr.Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.NJ.05 Číslo projektu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_02 Schulsystem in der BRD TEMA:Reálie.
B ERLIN -D IE H AUPTSTADT DER BRD PhDr. Taťána Tonová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU Dum 7, Strukturovaný životopis NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_10_SCHWEIZ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ42 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
S CHRITTE 2 L EKTION 9 I N DER FREMDEN S TADT Autor: Mgr.Marcela Smutková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ49 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_08 Dresden TEMA:Reálie německy mluvících.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Arbeitslosigkeit. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ilona Šolcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_NEMCINA_RECOVE_DOVEDNOSTI_17.
P RAG - DIE H AUPTSTADT T SCHECHIENS PhDr.Taťána Tonová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ46 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU Dum 4, Rakousko NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SŠ a VOŠ České Budějovice Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
D ie Schweiz – Geographie, Bevölkerung, Sprache Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastNěmecký jazyk - reálie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_05 Geschichte Deutschlands TEMA:Reálie.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DEUTSCHLAND - OBERFLÄCHE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastNEJ – reálie německy mluvících zemí Datum vytvoření4.
U NSERE PARTNERSCHULE IN BAD E SSEN PhDr. Taťána Tonová.
Bevölkerung und politisches System Österreichs Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Německý jazyk - reálie.
BRD – POLITISCHE GESTALTUNG Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastNEJ - reálie německy mluvících zemí Datum.
Sprachförderungspolitik / Sprachaußenpolitik der Tschechischen Republik Konzepte und Institutionen.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_02_BERLIN_VSTUP.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_03_STOLPERS.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální učební materiál
Die Schweiz - Geschichte
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tschechien – Schulsystem
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
KEUKENHOF, Niederlande
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Němčina v českém vzdělávacím systému a oborově didaktická složka přípravy učitelů (přednáška 1, Věra Janíková)

Němčina v českém vzdělávacím systému Kde se lze ještě učit němčině? Projekty a programy na podporu učení se němčiny

Mateřská škola Cíle: VŠ: PdF S podporou: Goethe-Institut další vzdělávání učitelů, učební materiály Tvorba sítí MŠ, na nichž se učí němčina Prag, České Budějovice, Jablonec nad Nisou, Liberec, Jemnice, Písek Cíle: jazyková propedeutika „učení se“ hrou, motivace – první kontakty s jazykem získání vztahu k jazyku zbaveného předsudků

Základní škola !!!!! První cizí jazyk : angličtina Povinně od 3. třídy (možné již od 1. nebo 2.) 3 hodiny týdně Očekávaná úroveň znalostí po 5. třídě A1, po 9. třídě A2 Do školního roku 2012/13: NJ jako volitelný předmět Od 2013/14 od 7.tř. (nejpozdějí od 8.tř.) – druhý cizí jazyk povinně Nejčastěji NJ 2 hodiny týdně/ evtl . Jiné aktivity v NJ – nepovinné Očekávaná úroveň po 9.tř. – A1 Podpořena myšlenka rozvoje individuální mnohojazyčnosti (EU) Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání (RVP ZV): Vzdělávací oblasti Cizí jazyk Další cizí jazyk (pro NJ jako druhý CJ)

ZŠ s rozšířenou výukou němčiny Brno: Jana Babáka, Antonínská Rozdíly vzhledem ke „klasické“ škole: výuka jazyků začíná dříve, zpravidla v 1. tř. více hodin za týden žáci jsou děleny do skupin podle jazykových znalostí více konverzace projekty, spolupráce s německými popř. rakouskými školami, výměnné programy, exkurze, výlety školní „německé“ divadlo rodilí mluvčí

Německé ZŠ ŽŠ německo-českého porozumění (Praha) Německá škola v Praze založena německou menšinou v ČR (společně s mateřskou školou a gymnáziem T.Manna) pro české i německé žáky (smíšené třídy) Nj je vyučována jako mateřský i cizí jazyk, výuka vedena v NJ čilá spolupráce s mnoha školami v německy hovořících zemích podpora porozumění mezi českou a německou kulturou školné: 32.000/rok Německá škola v Praze mateřská a základní škola, gymnázium školné cca 130.000/rok

Gymnázia Části maturitní zkoušky: Většinou povinně 2 cizí jazyky (převážně AJ a další dle voly a možností školy. NJ, Šp, Fr, R) Maturita v CJ: státní maturitní zkouška (povinně matematika nebo CJ) úroveň B1 Části maturitní zkoušky: didaktický test (poslech a čtení s porozuměním, gramatika) - jednotný ústní část/ zkouška - (předtavení se, odpovědi na otázky, popis obrázku, rozhovor na určité téma/ situace) písemná zkouška (2 části – dopis, vyprávění, pozvánka …)

Německá gymnázia Výhody Intenzivní výuka NJ (až 8 hod. týdně) Österrreichisches Gymnasium in Prag (auf Deutsch unterrichtet; 21.000/Jahr) Gymnasium der Deutschen Schule (Prag) (180.000/Jahr) Thomas Mann Gymnasium (Mathematik, Geographie, Biologie, Deutsche Geschichte, Deutsche Literatur auf D.unterrichtet; 35.000/Jahr) Gymnasium Na Pražačce (Prag) (Fächer in der deutschen Sprache, ohne Gebühr, 6 Jahre) Deutsches Gymnasium in Brünn (Geschichte, Geographie, Sozialkunde auf Deutsch unterrichtet;16.000/Jahr) Gymnasium von Dr. Karel Polesný, Znaim Intenzivní výuka NJ (až 8 hod. týdně) Výměnné programy a exkrze Řada předmětů vyučována v NJ Rodilí mluvčí Často pro Němce žijící v ČR ALE: drahé Výhody Německá gymnázia v ČR

Kde se můžeme ještě učit němčinu: Jazykové školy státní soukromé s právem vykonávat státní zkoušky České státní jazykové zkoušky: B2 – všeobecná C1 – všeobecná C2 – pro specifické účely (pro překladatele, tlumočníky) Certifikáty (ve spolupráci s instituty – např. Rakouským institutem)

Instituty Různé kurzy pro různé věkové skupiny (A1 – C1) Firemní kurzy Přípravné kurzy pro Rakouský jazykový diplom (certifikát) na všech úrovních Kulturní akce, filmy, projekty … Různé typy kurzů, různé úrovně jazykových znalostí, On-line kurzy Intenzivní, individuální, firemní … Přípravné kurzy pro Německý jazykový diplom (certifikáty) Kulturní akce, filmy, projekty … další vzdělávání učitelů Rakouský institut Brno (Österreich Institut) Goethe Institut Praha

Projekty a programy pro podporu NJ Olympiáda německého jazyka Soutěž v němčině Cca. 15.000 žáků ročně z různých typů škol Cíl: Zvýšení zájmu o němčinu a motivace pro její učení Porovnání znalostí jazyka 2 nejlepší z národního kola se účastní mezinárodního kola ve Frankfurtu nad Mohanem Organizace: MŠMT (Národní institut dětí a mládeže), Goethe Institut, und ZfA (Zentrum für Fremdsprachenausbildung)

SGUN Cíle: Hlavní činnost: Spolek germanistů a učitelů němčiny (Verband der Germanisten und Deutschlehrer) Cíle: Zlepšovat postavení NJ Zvyšovat výuku NJ Spolupráce se zahraničními školami Hlavní činnost: Vzdělávání Propagace Vydávání učebních materiálů

Nadace (Stiftungen) = bilaterální vzdělávací a kulturní instituce/organizace v rámci spolupráce mezi Německem nebo Rakouskem a Českem Činnosti: Projekty Výstavy Filmové projekce Symposia,… Německo-české fórum mládeže (Deutsch-tschechisches Jugendforum) Pražský divadelní festival německého jazyka (Prager Theaterfestival der deutschen Sprache Brücke – Most Stiftung Heinrich Böll Stiftung Konrad Adenauer Stiftung,…

EU-projekty: např. Commenius, e-Twinning Comenius – MŠ, ZŠ, SŠ Žáci, učitelé Výměnné programy, kurzy, další vzdělávání, spolupráce mezi školami e-Twinning Spolupráce s partnerskou školou, která je vybrána podle určitých kritérií Komunikace Projekty Semináře atd.

„Netzwerk Deutsch“ (2010) 14,45 mil se učí němčinujako cizí jazyk Pokles zájmu – dominuje AJ, NJ jako 2.cizí jazyk Relativně velký zájem (politické důvody) Polsko a Francie (tradice + reklamní kampaň) Bosna a Hercegovina Brazílie Globalizace Zájem je ve Střední Východní Evropě větší než v Západní Evropě Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

NJ mimo Evropu Vzrůstající zájem zejména: Arabské státy Jižní a Severní Amerika Afrika Indonesie Brazílie Kamerun Indie Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Němčina – studium učitelství (univerzity) Pedagogické a filozofické fakulty Bakalářské studium (neopravňuje k výkonu profese učitele) Magisterské studium Doktorské studium

Oborově didaktická složka Didaktika němčiny jako cizího jazyka (Didaktik des Deutschen als Fremdsprache) Zabývá se učením a vyučováním NJ jako CJ Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Oblasti Teorie osvojování/ učení jazyků Metodické směry Jazykové prostředky Řečové dovednosti Metody a formy výuky Motivace Interkulturní učení, reálie Testování Učební materiály, učebnice … Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Kompetence učitele NJ Jazyk Mimojazyková oblast Oborová didaktika Učitel jako výzkumník (reflexe výuky) Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Fachzeitschriften und Verbände 1964: Deutsch als Fremdsprache 1970: Zielsprache Deutsch 1974: InfoDaF 1989: Fremdsprache Deutsch 1992: Primar 2001 / 2010: Handbuch DaF 1968: IDV – Internationaler Deutschlehrerverband: www.idvnetz.org

Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Amtssprache - Staatssprache Staatssprache: „offizielle Sprache eines Staates“ (Duden) – „nicht deutlich abgrenzbar von der Amtssprache“ (http://www.wissen.de/lexikon/staatssprache) Amtssprache = Sprache der öffentliche Stellen untereinander und mit den Bürgern (Behörden, Gerichte, Gesetze); für internationale Organisationen (gesamtstaatlich oder regional, eine oder mehrere Sprachen) Verwaltungsakten, Dokumentationen, Gesetze, Verhandlungsführung und Protokollführung, Einreichung + Beantwortung von Anträgen etc. Arbeitssprache: Staaten mit vielen Amtssprachen – zur Vereinfachung der Abläufe Schulsprache Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Nationale Regelungen Russischen Föderation: Russisch = Staatssprache (Verfassung: Artikel 68) 17 Mitgliedsstaaten der Europäischen Union legen eine oder mehrere Nationalsprachen fest. Deutschland: Niemand darf wegen seiner Sprache „benachteiligt oder bevorzugt“ werden (Artikel 3, Abs. 3). Amtssprachen auf der Ebene der Bundesländer festgelegt (Sorbisch in Sachsen, Friesisch in Schleswig-Holstein) Österreich: Art. 8 B-VG: Amtssprache Deutsch + Minderheitensprachen (z.B. im Staatsvertrag 1955) Liechtenstein: Deutsch Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Erhebung „Netzwerk Deutsch“ (2010) Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Erhebung „Netzwerk Deutsch“ (2010) „Netzwerk Deutsch“ ist eine Initiative des Auswärtigen Amts, des Deutschen Akademischen Austauschdienstes, des Goethe-Instituts und der Zentralstelle für das Auslandsschulwesen zur Förderung von Deutsch als Fremdsprache. Die Daten wurden von lokalen Arbeitsgruppen, bestehend aus den deutschen Botschaften und Mittlerorganisationen, unter der Koordination des Goethe-Instituts erfasst und gesammelt.“ Die Daten beruhen auf Angaben offizieller Quellen oder Schätzungen örtlicher Experten. davor: StaDaF Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Wo lernt man heute Deutsch? Deutsch weltweit (Quelle: StADaF [2006]) Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

DeutschlernerInnen außerhalb Europas Steigendes Interesse in folgenden Ländern: Arabische Staaten Süd- und Nordamerika Staaten Schwarzafrikas Indonesien Brasilien Kamerun Indien Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Erhebung „Netzwerk Deutsch“ (2010) 14,45 Millionen Menschen lernen DaF Rückgang der Deutschlernenden in den letzten Jahren - dominierende Stellung des Englischen. Deutsch = L3 Anstieg der LernerInnenzahlen in den Ländern mit sprachpolitischen Engagement: Polen und Frankreich (Tradition + Werbekampagne) Bosnien-Herzegowina (PASCH stoppt „Abwärtstrend“) Brasilien: Globalisierung Trend zum Primarbereich Interesse in Mittel- und Osteuropa größer als in Westeuropa, allerdings gesunken (nach 1990-er Jahren) Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Mehrsprachigkeitspolitik = die Chance für DaF „Ziel ist dabei der Erhalt oder die Implementierung einer zweiten Pflichtfremdsprache an weiterführenden Schulen in Europa und anderswo in der Welt. Die Verpflichtung für eine zweite Fremdsprache ist eine Existenzfrage für die Stellung der deutschen Sprache in der Welt.“ Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Lernendenzahlen steigend oder sinkend? „Anteil der Schüler, die Deutsch lernen, seit 2005 in vielen EU-Ländern gesunken“, Pressemitteilung Nr. 467 des Statistischen Bundesamtes vom 14. Dezember 2011, online: https://www.destatis.de/DE/PresseService/Presse/Pressemitteilungen/2011/12/PD11_467_991.html;js essionid=7D9E9F98D5456A908562F5B0D0BFEBEC.cae2 Tanjev Schulz: „Deutsch wird immer unbeliebter“, in: Süddeutsche Zeitung, 14. Dezember 2011, online: http://www.sueddeutsche.de/bildung/sprachunterricht-an-europas-schulen-deutsch-wird-immerunbeliebter- 1.1235020 „Goethe-Institut gefragt wie noch nie“, Pressemitteilung des Goethe- Instituts vom 13. Dezember 2011, online: http://www.goethe.de/prs/prm/a011/de8575221.htm 06.03.2012: Deutschlernerzahlen steigen auf Rekordniveau: Das Goethe-Institut verzeichnet Rekordzahlen bei Sprachkursen und Prüfungen. Nach Jahren eher konstanter Nachfrage konnten 2011 weltweit zweistellige Zuwachsraten erreicht werden. Wichtigster Wachstumsmarkt: Südeuropa. http://www.goethe.de/prs/prm/a012/de8962959.htm "Man spricht Deutsch" - Handelsblatt berichtet über steigende Deutschlernerzahlen, 29.11.2012 http://www.bva.bund.de/SharedDocs/Kurzmeldungen/DE/ZfA/Aktuelles/2012/DeutschboomtHandels blatt.html Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Ständig sinkende Zahlen? Thierfelder im Jahr 1957 ab ca. 1960: mahnende Stimmen, es gäbe einen Rückgang, ohne Daten! 1974: 18 MIO (IDT Kiel) 1977: 16-17 MIO (davon über 12 Millionen in osteuropäischen Ländern, 9,4 UdSSR) Enquet-Kommission vs: Hexelschneider (Herder-Institut): alleine in der UdSSR 20 MIO 1979: 16,4 MIO (Sprachatlas“ im Auftrag der deutschen Bundesreg.) 1982/83: 15,1 MIO (Bericht der Bundesregierung zur Lage der Deutschen Sprache in der Welt) 1990: 15,2 MIO 1993: 20 MIO: (Bundesregierung: Das Bild des vereinten Deutschland als Kulturnation) 2000: 20,2 MIO (20% mehr als 1979) 2005: 16,7 MIO 1982/83: 88 Staaten 2010: 14,5 MIO 2005: 114 Staaten (Sorger 2009:184-189) Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Eurydice: Schlüsselzahlen zum Sprachenlernen in Europa (2012) Eurydice-Netz sammelt, erstellt und veröffentlicht Informationen und Analysen zu europäischen Bildungssystemen und -politiken. 2013 aus 40 nationalen Eurydice-Stellen mit Sitz in allen 36 Ländern, die am EU-Programm für Lebenslanges Lernen teilnehmen (EU Mitgliedstaaten, die ehemalige jugoslawische Republik Mazedonien, Island, Montenegro, Serbien, Türkei, Liechtenstein, Norwegen und Schweiz) Leitung: Exekutivagentur Bildung, Audiovisuelles und Kultur (EACEA) in Brüssel Das Eurydice-Netz ist seit 1980 ein von der Europäischen Kommission und den Mitgliedstaaten eingerichteter strategischer Pfeiler, der die europäische Zusammenarbeit im Bereich Bildung unterstützt. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/143DE.pdf Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Eurobarometer: „Die Europäer und ihre Sprachen“ 2006 / 2012 Stimmungsbild in Europa zu verschiedenen Themen Von 15. Februar bis 11. März 2012 wurden in den 27 Mitgliedsstaaten ca. 27.000 EU- BürgerInnen aus verschiedenen sozialen und demographischen Gruppen befragt. Die Umfrageergebnisse  wurden sowohl auf EU- als auch auf nationaler Ebene analysiert und mit den Zahlen des Eurobarometers von 2006 verglichen. http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_386_de.pdf Ab hier nicht mehr verwendet – verschoben zur EU Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Die Europäer und ihr Sprachlernen – Eurobarometer (2006 / 1212) 88% der Bürger der EU sind der Ansicht, dass FS zu können für sie nützlich ist oder wäre (2005: 83%) 98% wichtig für die Zukunft der Kinder! 77% Vermittlung von FS sollte politische Priorität sein (2005: 67%) 72% (2005: 50%) der Europäer: Muttersprache +2 für alle (94 % Spanien; 63% CZ, 41% HR– 2006: 50%) 23% hat noch nie eine Sprache gelernt (CZ 15%) 44% hat in letzter Zeit keine Sprache gelernt (CZ 57%) 17% haben Sprachlernen fortgesetzt (CZ 14%) 8% haben neu mit einer Sprache angefangen (CZ 6%) Gründe: kein Talent 19 % (CZ 33% - höchster EU-Wert) der zentrale Lernort bleibt die Schule! Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Die Europäer und ihre Sprachen – Eurobarometer (2006 / 1212) Wer in Europa kann die meisten FS? 2005 : Slowaken 97%, 2012: 80% 54% können sich in einer Fremdsprache unterhalten (LU 98%, SE 91% - 49% CZ - davon 16% SK) 44% können in einer Fremdsprache Radio hören / Zeitungen lesen 39% online kommunizieren 25% können zwei Fremdsprachen 10% können drei Fremdsprachen Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Sprachen und Fremdsprachen in Europa Europa: 24 Amtssprachen, 60 Minderheitensprachen (Indien 120 Sprachen, Ghana 60 Sprachen) Vielsprachigkeit? Die fünf meistgesprochenen Fremdsprachen: Englisch (38%), Französisch (12%), Deutsch 11% (CZ 15%), Spanisch (7%) und Russisch (5%) Nützlichste Sprache: EN (67%) (in 19 Mitgliedstaaten = meistgesprochene FS DT (17%), FR (16%), SP (14%) Chinesisch (6%) Reichen die europäischen Sprachen? Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Warum lernen die Europäer Sprachen? 61% Arbeitsmöglichkeit im Ausland (2005: 27%) 53% Nutzen für die Arbeit (2005: 32%) 45% um besseren Arbeitsplatz im eigenen Land zu finden 43% um im Ausland studieren zu können Spanien und Griechenland stufen Fremdsprachkönnen als besonders wertvoll ein - Wirtschaftskrise Urlaub 47% (2005: 35%) 38% besseres Verständnis für Menschen aus anderen Kulturen (ideelles Ziel des Fremdsprachenlernens - Europäische Kommission und Europarat 27% eigene Zufriedenheit Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Welche Sprache ist die wichtigste? GA Überlegen Sie, welche Kriterien man zur Beantwortung dieser Frage anlegen könnte – wie sehen dann die Ergebnisse aus? Kennen Sie sehr kleine Sprachen, die gefördert und damit erhalten werden? Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

„Wichtigkeit einer Sprache“ Sprecherzahlen Chinesisch Spanisch Englisch Arabisch Hindi Bengali Portugiesisch Russisch Japanisch Deutsch http://www.ethnologue.com http://www.weltsprachen.net/ Wirtschaftsmacht Englisch Chinesisch Japanisch Spanisch Deutsch Französisch Steinke-Sprachenindex „Nützlichkeit einer Sprache“ Englisch Deutsch Französisch Spanisch Chinesisch Italienisch Russisch Eurobarometer Sprachenpolitik 2 Brigitte Sorger

Sprecherzahlen in Prozent der EU-Bevölkerung Mutter-sprachler Fremd-sprachler Sprecher-zahl insgesamt Mitglied-staaten mit nationaler (regionaler) Amtssprache Englisch 13 38 51 2 (0) Deutsch 18 14 32 3 (2) Französisch 12 26 3 (1) Italienisch 3 16 1 (0) Spanisch 9 6 15 Quellen: Spezial-Eurobarometer 243 (2006); Fischer Weltalmanach 2007)

Institutionalisierung 1925: Deutsche Akademie DAAD 1949: DAAD (neu) 1951: Goethe-Institut 1968: ZfA 1972: FMF (ADNV) / FaDaF 1978: Lehrstuhl München 1951/ 1956: Herder-Institut 1967: Komitee / Sektion 1969: Lehrstuhl Leipzig 1967: I. Internationale Deutschlehrertagung 1968: Internationaler Deutschlehrerverband 1984: ÖDaF 1993: Lehrstuhl Wien 1997: Österreich-Institut Schweiz: Studiengang Freiburg

Das akademische Fach DaF Lehrstühle: 1969: Leipzig – Gerhard Helbig 1978: München – Harald Weinrich 1993: Wien – Hans-Jürgen Krumm Freibourg/Friburg (Studiengang DaF) 2 Lehrstühle in Österreich / etwa 50 Studienangebote in Deutschland: Studienangebote in DT 1 Lehrstuhl für „Landeskunde“: Deutsch als Fremdsprache mit Schwerpunkt Kulturstudien am Herder-Institut der Universität Leipzig – Prof. Claus Altmayer

Fachzeitschriften und Verbände 1964: Deutsch als Fremdsprache 1970: Zielsprache Deutsch 1974: InfoDaF 1989: Fremdsprache Deutsch 1992: Primar 2001 / 2010: Handbuch DaF 1931: FIPLV 1968: IDV – Internationaler Deutschlehrerverband: www.idvnetz.org