Struktura lidského genomu Historický úvod Základní poznatky o struktuře lidského genomu (DNA, nukleosomy, chromatinové vlákno) Metodické přístupy Chromosomy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Advertisements

Genetika eukaryotní buňky
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
NUKLEOVÉ KYSELINY Základ života.
Milada Teplá, Helena Klímová
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
1 Chromosom Milada Roštejnská Helena Klímová. Obsah Chromosom Stav chromosomů se během buněčného cyklu mění Eukaryotní DNA je sbalena do chromosomu Interfázový.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Mikroskopie.
Biologické vědy, slavní biologové
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Chromozóm, gen eukaryot
Buněčné dělení.
Nukleové kyseliny NA = nucleic acid Reprodukce organismů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
SOMATOLOGIE.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ZÁKULISÍ OBJEVU DNA Andrea Kovácsová.
Genetika.
Centrální dogma molekulární biologie (existují vyjímky)
Základy biologie člověka
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
DNA.
Nukleové kyseliny RNDr. Naďa Kosová.
BUŇKA.
EXPRESE GENETICKÉ INFORMACE Transkripce
Nukleové kyseliny Přírodní látky
Tajemství mikrosvěta České vysoké učení technické v Praze
Biologická technika – část Zoologická technika Historický vývoj biologických metod : (Linné, Lamarck, Darwin, Wallace, van Leeuwenhoek – s.m., v 2.pol.17.
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Stavba lidského těla.
Genetické poruchy - obecně
BUNĚČNÁ PAMĚŤ paměť - schopnost systému zaznamenat,uchovávat a ev. předávat   informaci buněčná paměť - schopnost buňky uchovávat informaci pro svou reprodukci,
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Historie genetiky Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Předmět: KBB/BB1P; KBB/BUBIO
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_22_ Nukleové kyseliny
Genetické zákony.
Studium lidského genomu
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Struktura lidského genomu Historický úvod Základní poznatky o struktuře lidského genomu (DNA, nukleosomy, chromatinové vlákno) Metodické přístupy Chromosomy (stavba, členění, teritoria - CT) Globální struktura genomu (stavba CT, radiální vs angulární distribuce, pohyblivost molekul a CT)

Historický úvod Anton van Leeuwenhoek – objev mikroskopu 1655 Robert Hook – první pozorování buňky 1831 Robert Brown – objev jádra 1839 Schleiden, Schwann, Virchhof – buněčná teorie 1866 J.G. Mendel – zákony dědičnosti 1882 Walter Fleming – pozoroval chromosomy (mitóza) 1889 Johann Miescher – izoloval DNA 1902 Teodor Boveri – chromosomová teorie dědičnosti 1928 F. Griffith – transformace bakterií 1944 Oswald Theodore Avery – DNA je dědičný materiál 1953 James Watson and Francis Crick – DNA struktura 1974 Roger Kornberg – Struktura nucleosomu

Objev mikroskopu (Anton van Leeuwenhoek, , Delft, Holandsko, mikroskop ) Pracoval v obchodě, kde se používaly zvětšovací sklíčka k počítání vláken v látce. První viděl a popsal bakterie, červy, spermie, krevní buňky a život v kapce vody. Během svého života pozoroval svým mikroskopem velký počet věcí. Jeho pozorování otevřely nový svět.

Objev buňky První pozorování buněk pod mikroskopem (Robert Hook, Micrographia) Houby, hmyz, prvoky, buňky v korku

Newtonovy představy (1679) Isaac Newton ( ), anglický fyzik, matematik a astronom. V roce 1671 zkonstruoval první zrcadlový dalekohled. Vymyslel korpuskulární teorii světla. Gravitační zákon, základy klasické mechaniky.

Jádro buňky (Robert Brown, 1831) Jádro předává dědičnou informaci (Haeckel 1866) V jádře je obsažena kyselá látka – nuklein (DNA) (Miescher 1869) Nukleová kyselina vs protein (Miescher 1874) Buňky a jejich jádra jádra

Buněčná teorie (19. stol. – první polovina, Schleiden, Schwann, Virchhof ) 1)Všechny formy života jsou tvořeny jednou či více buňkami 2) Buňky vznikají pouze z jiných buněk 3) Buňka je nejmenší formou života

Dělení buněk (Walther Flemming, 1882) Buňka před dělením Walther Flemming: zkoumal dělení buněk, první pozoroval chromosomy, zavedl pojem mitóza a chromatin Mitotické chromosomy Chromosom Centro mera Interfázní buňka

Mendel: zákony dědičnosti (1866) Křížení vlastností v potomstvu J. G. Mendel Dvojice alel genů kontrolují dědičnost znaků Interakce dvou alel vede k expresi pouze jedné z nich Dominantní alela (DA) – exprimuje se vždy Recesivní alela (RA) – není exprimována v přítomnosti DA

Boveri První představy o struktuře genomu Dlouhou dobu se vědci domnívali, že nukleová kyselina v jádře buňky je rozprostřena náhodně všude se stejnou pravděpodobností. Pozorování mitotických chromosomů však vedlo již koncem 19. století některé badatele k závěru, že také v interfázi si mohou chromosomy uchovat svou identitu (genetickou a strukturální) (Rabl 1885, Boveri 1888). Theodor Boveri: dědičnost je vázána na chromosomy (1887), po znovuobjevení Mendlových zákonů Hugo de Vriesem (1900) pokračuje ve výzkumu dědičnosti.

Genetický materiál lze přenést do jiných buněk jako neživou látku (Griffith, 1928) Myš, které je injikován S-kmen Pneumococcus umírá Myš, které je injikován R-kmen přežívá. Extrakt z S-kmene (buňky nedají kolonie) transformuje R-kmen na virulentní S-kmen

DNA je genetický materiál (Avery et al., 1944) Avery, MacLeod, and McCarty, 1944, vyčistili extrakt S-kmene, aby bylo možné lépe charakterizovat transformaci. Extrakt byl rezistentní k proteázam, neobsahoval lipidy a uhlovodíky Jestliže byla DNA v extraktu zničena, transformace nenastala Čistá DNA izolované z S-kmene transformovala R- kmen Avery opatrně naznačil, že genetickým materiálem je DNA