Synestezie – k historii MM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
ČERNOBÍLÉ KYTARY Pedagog: Anita Přibylková. Spolužáci většinou hrají na kytary. Pokus o vyjádření konkrétního tvaru kytary za použití hmatového a vizuálního.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
6.5 Psychologie vnímání barev
Optické klamy a teorie barevného vidění
6.5 Psychologie vnímání barev
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Velikonoční inspirace
Digitální učební materiál
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY I.
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Digitální učební materiál
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Světlo.
Barva Jak vybrat barvy.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace a informační gramotnosti I/2
Míchání barev Máme pět základních barev: Bílou Červenou Modrou Žlutou
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tato prezentace byla vytvořena
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Colour a picture Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Osvícenství - Francie Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
KINETICKÉ UMĚNÍ Jana Bobčíková.
Oko.
OP-ART Jana Bobčíková.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Co je kognitivní psychologie?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace Anotace Barvy a jejich míchání -
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
VÝZNAM ARCHITEKTURY SMYSL JEJÍCH DĚJIN Autor: Ing.arch.Petra Třebová listopad 2010.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Teplé a studené barvy Název školy
TVORBA PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ
Hudba a zvuk v kontextu multimédií I.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní systém a dělení barev
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Psychické procesy - vnímání
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková
Co je kognitivní psychologie?
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Výtvarné umění starověkého Egypta
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Synestezie – k historii MM

Synaisthesis – spojené vnímání (termín z obl Synaisthesis – spojené vnímání (termín z obl. psychologie vnímání); průběh a výsledek splynutí počitků a vjemů, které běžně náležejí jednotlivým smyslům. Nejčastěji se projevuje jako podráždění jednoho smyslu, které vyvolává stimulaci jiného smyslu. Dnes je za synestezii označován jev, kdy slyšené nebo pouze představované tóny zprostředkovávají vjem barvy, nebo opačně, že s konkrétním odstínem barvy souvisí reálný akustický vjem tónu. Odhaduje se, že se tento fenomén dnes týká zhruba jednoho člověka ze 2000 osob. To, že si většina z nás asociuje jisté představy s vnímaným zvukem nelze nazvat synestezií.

Synesthesie – synonymní pojmy: Intermodální (intersenzorické) kategorie vnímání „jednota smyslů“ – Helmuth Plessner: Die Einheit der Sinne, Bonn 1923. Ursynästhesien (Prasynesthesie) – Albert Wellek: Einführung in die Entwicklungspsychologie, Leipzig 1926.

Aristotelés: Peri psýché (O duši): Kn. II, kap. 6, 418: Skupiny předmětů, které vnímáme se dělí na: a) předměty, které jsou každému smyslu vlastní - nelze je postřehnout jiným smyslem, než tím, kterému jsou vlastní: zrak – barva / sluch – zvuk / chuť – to, co chutná b) předměty, společné všem smyslům: pohyb – velikost – počet (pohyb/klid - podoba a velikost mající rozlohu - číslo)

Teorie konsonance a disonance - aplikovatelná na různé druhy umění Aristotelés: O vnímání a vnímatelném: 439b: „[…] barvy se pak mají k sobě stejným způsobem jako souzvuky tónů; ty barvy totiž, které spočívají ve správném číselném poměru, zdají se – právě tak jako souzvuky – ze všech nejpříjemnější: např. purpurová, žlutozelená a několik málo jiných takových barev; jejich počet však není velký, a to ze stejné příčiny jako u souzvuků.“

Athanasius Kircher (1601-1680) – komplexní systém analogií a asociací mezi hudbou, barvami, světelnými odstíny a stupni jasu (Ars magna lucis et umbrae, 1646, p. 67) Později vytvořil systém asociací barev a intervalů (Musurgia universalis, 1650, i, 568). – patřil k předchůdcům vlnové teorie světla; pokus podat výklad uceleného obrazu světa ve všech jeho apektech. Spojuje hudební intervaly s barvami: Celý tón = černá Malá tercie = žlutá Kvarta = růžová Tritonus = modrá Oktáva = bílá

A. Kircher – asociace barev a afektivních poloh lidského hlasu Nejnapjatější h. = šarlatově červená Poloha h. odspoda nahoru = vzestupné odstíny modré Hluboký a jasný h. = ohnivě červená Jemný a klidný h. = bledě žlutý Vysoký a jemně přerývaný h. = bílá Silný a hluboký h. = černá

Louis Bertrand Castel - systém vztahů intervalů a barev: přiřadil hlavní barvy modrou, žlutou a červenou, durovému kvintakordu; C = modrá D = zelená E = žlutá F = zlatožlutá (oranžová) G = červená A = purpurová H = fialová

Osvícenství – oddělení druhů umění   Francouzští encyklopedisté – Diderot a d’Alembert – Kircherovu spekulaci ve své Encyclopédii ... (1751-72) odmítli. J. J. Rousseau: Esej o původu jazyků (okolo 1760) - píše o falešných analogiích mezi barvami a tóny - přísně odděluje jednotlivé oblasti smyslového vnímání: „Tak má každý smysl svoji vlastní oblast. Oblastí hudby je čas, oblastí malby je prostor.“ Goethe: Farbenlehre: „Barva a tón se vzájemně nedají v žádném případě srovnávat; ale oba se vztahují k vyššímu principu (Formel), z něhož se sice obě, ale přesto každá zvlášť dají odvodit.“

Vztahy mezi hudbou a barvami v 19. a 20. století Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov Alexander Nikolajevič Skrjabin V. Kandinskij Ivan Vyšněgradskij Olivier Messiaen a další…

N. N. Rimskij-Korsakov: C-dur: bílá, G-dur: zlatá do hněda, D-dur=denní světlo, žlutavá, majestátní, A-dur: jasná, růžová; E-dur=safírově modrá, zářivá; H-dur=temná, tmavěmodrá s ocelovým leskem; Fis Dur = šedozelená; Dis-dur= teplá a tmavá; As-dur=šedofialová; Es-dur= tmavá, temná, modrošedá; F-dur=světle zelená (listová zeleň), B-dur=teplá Mollové tóniny odpovídají stejným barvám, ovšem tlumenějším odstínům.

Barevné varhany Alexandera Wallace Rimingtona

Vassilij Kandinskij, Primo acquerello astratto, 1910

Prolínání kategorií času a prostoru - přelom 19. a 20. stol., ukazuje se, že nejsou vzájemně oddělitelné: Příčiny: 1. rozvoj techniky – překonávání prostoru (pohyb – spojuje kategorii času a prostoru)‏ 2. rozvoj médií – nová média: film (médium spojující prostor a čas), rozhlas (vytváří virtuální prostor, heterotopie – M. Foucault)‏ 3. rozvoj vědy – vývoj neeuklidovské geometrie na konci 19. stol., Einsteinova teorie relativity a její důsledky: dosud oddělené kategorie času a prostoru se spojují do jednoho čtyřrozměrného kontinua

Důsledky pro umění: snaha obohatit stávající druhy umění o další rozměr: a) výtvarné umění (umění primárně prostorové) – 2 nebo 3 rozměry (malířství, sochařství) – snaha zachytit čas (čtvrtý rozměr)‏ b) časové umění – hudba, film – snaha ovládnout prostor (prostorová projekce, instalace, hudební divadlo ad. )‏

Umberto Eco: Čas umění (In: O zrcadlech a jiné eseje, s. 148)‏ Eco rozlišuje několik „časů“: čas vyjádření: a) vyjádření se odehrává v čase (hudba, film, mobil)‏ b) vyjádření vyžaduje čas k obzírání (socha, architektura)‏ c) čas na znovusložení díla (partitura)‏ 2. čas obsahu: a) čas sdělení (informel, action painting)‏ b) čas sdělování (rytmus vyprávění, čas četby)‏

Literatura: Helga de la Motte-Haber. Musik und Bildende Kunst: Von der Tonmalerei zur Klangskulptur. Laaber: Laaber-Verlag, 1990. Kol. autorů. Bildmusik: Gerhard Rühm und die Kunst der Gegenwart. Saarbrücken: PFAU Verlag, 2007. Doubravová, Jarmila. Hudba a výtvarné umění. Studie ČSAV, č. 3. Praha: Academia, 1982. Der blaue Reiter: Dokumente einer geistigen Bewegung. Leipzig: Verlag Philipp Reclam jun., 1986.