Sondáže atmosféry pomocí družic Využití mikrovlnného pásma pro studium teploty v troposféře pomocí družicových měření Měření kryosféry Milan Šálek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Polární pás Předmět: Přírodověda
Advertisements

Český hydrometeorologický ústav, družicové oddělení Praha - Libuš
Radarová meteorologie – dopplerovské radary
Sledovaný signál a pozadí
Nejdražší způsob, jak vytvořit obrázek Zajímavost na začátek
OPTICKÁ EMISNÍ SPEKTROSKOPIE
Mikrovlnné systémy Bc. Jindřich Poledňák. mikrovlnné záření vlnová délka: 1mm – 1m od 70. let 20. století pro dálkový průzkum se využívají vlnové délky.
Milan Šálek Záření v atmosféře Milan Šálek
Elektromagnetické vlny a Maxwellovy rovnice
POČASÍ.
DPZ Dálkový průzkum Země.
B V M T část 2. Mikrovlnná technika 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_180_Atmosféra AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Studium globálního kolísání klimatu metodami DPZ
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
OSNOVA: a) Příkazy pro větvení b) Příkazy pro cykly c) Příkazy pro řízení přenosu d) Příklad Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Mrakoměr Proč Mrakoměr? Princip měření IR záření Detektor.
ODDS RATIO Relationships between categorical variables in contingency table Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz updated 29/12/2014 Quantitative Data Analysis.
Water – 9.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
Spektrální indexy.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Rozhlas AM - používané kmitočty
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ Jan Dušek.
K čemu vede rozladění laserového rezonátoru
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
UK – location and borders, climate, geography Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Kombinovaná analýza srážek z meteorologických radarů a srážkoměrů a jejich užití v hydrologických modelech Milan Šálek
Spektrální charakteristiky krajinných prvků.
Tutorial: Physics Topic: Catalyst Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Věková struktura Věkové složky (přirozená reprodukce) –dětská (obyvatelstvo 0-14 let) –reprodukční (obyvatelstvo
Kvantifikace nukleových kyselin
CENA - PRICE - PREZZO - PRIX - PREIS - PRECIO Jitka Dvořáková duben 2015.
ATMOSPHERE AND ITS PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Satelitní měření polohy
Optoelektronika VY_32_INOVACE_pszczolka_ Jednovidová vlákna Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP.
Usage and experience of ALADIN by forecasters and end-users in Czech Republic ALADIN Forecasters meeting (Ankara, Turkey; SEPTEMBER 2014) Tomas.
Globální polohovací systémy Global Position Systém (GPS)
Bezdrátové senzorové sítě - nová technologie získání podkladů studia klimatu města? Vendula Hejlová Katedra geoinformatiky UP.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
LANDSCAPE AND ITS FUNCTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Global Climate Changes Tomáš Jelen, Lukáš Zíka, David Beran.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vlastnosti plynů Pohyb je základní vlastnost všech těles ve vesmíru. Toto tvrzení platí pro celý vesmír – pro hvězdy, planety, komety, pro celé galaxie.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Granici Olga Pařík Radim. Klimatické změny - změny v klimatické charakteristice jako je teplota, srážky, atmosférický tlak, nebo vítr.
TSUNAMI.
Metody dálkové detekce
Téma hodiny: The Czech Republic - Geography Předmět: English language
Kružnice – popis, praktické úlohy
Fakta o klimatických změnách
Živá fáze.
Autor: Mgr. Helena Blechová
Vyšší rostliny Teplota ve vztahu k fotosyntéze
Lineární regrese.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n2), Θ(n·log2(n)), …
Jediná obyvatelná planeta naší sluneční soustavy.
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Technická diagnostika Termodiagnostika
TSUNAMI.
Transkript prezentace:

Sondáže atmosféry pomocí družic Využití mikrovlnného pásma pro studium teploty v troposféře pomocí družicových měření Měření kryosféry Milan Šálek

HIRS HIRS - The High Resolution Infrared Radiation Sounder Radiometr na družicích s polární drahou

Global atmospheric temperature data from HIRS channel 6 on the NOAA 14 satellite.

HIRS Poskytuje informace o teplotě v atmosféře v oblastech bez oblačnosti Data od roku 1978 (TIROS-N) Field of View (FOV) v nadiru: –HIRS/3 (NOAA): 20 km –HIRS/4 (Metop, NOAA-N/19,P): 10 km 20 spektrálních kanálů

Spektrální kanály 1x VIS (0.69 µm) 7x NIR ( µm) 20x IR ( µm)

HIRS/3 Spectral Characteristics ChannelCentral Wavenumber (cm-1) Wavelength (µm) , , , , , , , , , , *14,

HIRS Klíčová součást TOVS a ATOVS –(Advanced) TIROS Operational Vertical Sounding

Základní myšlenky algoritmů výpočtu vertikálních profilů z HIRS, popř. (A)MSU 1.Statistická regrese (předběžný odhad): T_měřené_profily ~ Radiance_profilů T_měřené profily – na aerol. stanicích 2.Fyzikální algoritmus Založený na rovnici přenosu záření (Radiative Transfer Equation, RTE) Přibližování regrese (prvotního odhadu) naměřeným hodnotám při splnění podmínek RTE využívají se tzv. váhové funkce

NASA, EUMETSAT NASA: AIRS: Atmospheric Infrared Sounder EUMETSAT: IASI: Infrared Atmospheric Sounding Interferometer EUMETSAT: Algoritmus GII „Global Instability Indices“ z MSG

(Advanced) Microwave sounding unit – MSU, AMSU umísťované na družicích s polární drahou (NOAA-x, Terra+Aqua) rotující zrcadla, kolmo k dráze letu MSU: –pás ± st. od nadiru –elementy v nadiru: ±7st (cca 100 km v průměru) AMSU: elementy o průměru cca 50 km v nadiru

Vlnové délky

Výpočet teplot v jednotlivých atmosférických vrstvách Váhové funkce podle příslušných vlnových délek

Spektrální kanály pro výpočet teploty v atmosféře TLT=Temperature Lower TroposphereMSU 2 and AMSU 5 TMT=Temperature Middle TroposphereMSU 2 and AMSU 5 TTS = Temperature Troposphere / Stratosphere MSU 3 and AMSU 7 TLS=Temperature Lower StratosphereMSU 4 and AMSU 9 MSU1: GHz MSU2: GHz MSU3: GHz MSU4: GHz Princip výpočtu TLT: Od radiační teploty (BT) kanálu 2 (v nadiru) se odečte BT kanálu 3. Navíc se používají lineární kombinace různých úhlů pohledu

Fig. 1. Static atmospheric weighting function profile for the MSU and AMSU products. Not shown is the surface contribution factors, which for land (ocean) for TLT are 0.20 (0.10) and for TMT are 0.10 (0.05) of the total weighted profile. The land surface contribution increases for higher surface altitudes

Poslední výsledky

Ch. TLT Ch. TMT Ch. TTS Ch. TLS

IPCC, AR4, Ch. 9, p. 675

Teplota TTS (cca hPa), 20 st od rovníku, algoritmus RSS, IV/2009

Monitoring mořského ledu Založen na informacích MSU/AMSU, popř. SSM/I, AMSR-E –SSM/I: Defense Meteorological Satellite Program (DMSP) Special Sensor Microwave/Imager(SSM/I) –Advanced Microwave Scanning Radiometer AMSR-E, družice Aqua (EOS – Earth observing satellite)

Algoritmus detekce koncentrace mořského ledu SIce - Sea Ice Concentration Retrieved emissivity at 23.8 GHz (Channel 1) is e = a + b TB1 + c TB2 + d TB3 where a = m; b = ; c = m; d = Emissivity of water is ewater = m m2 Emissivity of ice is eice = { 0.93, if (TB1 - TB2) < 5 K 0.87, if 5 < (TB1 - TB2) < 10 K 0.83, if 10 < (TB1 -TB2) Sea ice concentration (%) is computed from sice = 100 (e - ewater) / (eice - ewater) Note: 1. Sea ice concentration is set to be zero in the latitude band from -50° to 50°. 2. A cutoff value of 30% is applied in the sea ice concentration algorithm. TB1 : AMSU Channel 1 brightness temperature (23.8 GHz) TB2 : AMSU Channel 2 brightness temperature (31.4 GHz) TB3 : AMSU Channel 3 brightness temperature (50.3 GHz) W : scattering parameter m : cosine of local zenith angle

Detekce mořského ledu Koncentrace mořského ledu – sea ice concentration (podíl ledu/vody) –problém s vodou na ledu (!) Rozsah mořského ledu - sea ice extent –oblast, kde je koncentrace mořského ledu nejméně 15% pozor na rozlišení (průměr oblasti km) Plocha mořského ledu - sea ice area: – (Rozsah(>15%) x koncentrace)

Advanced Microwave Scanning Radiometer - EOS (AMSR-E), družice Aqua

Plocha mořského ledu – Arktida

Plocha mořského ledu – Arktida

Plocha mořského ledu – Antarktida

Plocha mořského ledu – Antarktida

Cryosphere today – součet plochy mořského ledu

International Arctic Research Center (IARC)+Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)