ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Teorie selekce.
Advertisements

Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Změny klimatu a adaptace stromů na ně
Život na Zemi.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Genetické algoritmy. V průběhu výpočtu používají náhodné operace. Algoritmus není jednoznačný, může projít více cestami. Nezaručují nalezení řešení.
Obecná biologie.
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Obsah prezentace Náhodná proměnná Rozdělení náhodné proměnné.
Biologická evoluce.
Základy přírodních věd
Živá a neživá příroda 3. ročník
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Anageneze parazitů.
Vypracoval: Hronek Milan Aprobace: AMVT
SAVCI Savci mají kostru. Řadíme je mezi obratlovce.
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Klíčové produkty evoluce Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Kritika a důkazy evoluční teorie. Kritika evoluční teorie Motivy kritiky –Nesoulad se světovým názorem (stabilní memy) –Nesoulad se skutečností –Obavy.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Názory na vznik a původ života
Evoluční a koevoluční procesy
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH Náhodný výběr gamet z genofondu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Genový tok a evoluční tahy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vliv parazita na fenotyp hostitele
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Evoluce Celá biologie dává smysl jedině ve světle evoluce.
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Co jsme již poznali.
ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR
U jednobuněčných je tělo tvořeno jedinou buňkou  na změnu prostředí reaguje buňka.  tělo mnohobuněčných je tvořeno mnoha specializovanými skupinami.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
MUTACE náhodné nevratné změny genetické informace návrat do původního stavu je možný jen další (zpětnou) mutací jediný zdroj nových alel ostatní zdroje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. Selekce = výběr Charles Darwin ( ) Darwinova evoluční teorie počítá s výběrem a rozmnožováním lépe.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Etologie.
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Stavba těla, délka, plocha, hmotnost, objem
Abiotický faktor teplo
ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Fylogenetická evoluční analýza
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Ekologie živočichů
ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Živočichové.
Transkript prezentace:

ADAPTACE A PŘÍRODNÍ VÝBĚR

Catasetum saccatum Chiloglottis formicifera

Atta, Acromyrmex: větší dělníci - krájení listů, vojáci - jejich ochrana, malí dělníci - žvýkání listů, pěstování hub Zacryptocerus varians

Oecophylla smaragdina parazité  hostitelé

Co musí evoluční teorie vysvětlit: vznik složitých adaptací vznik znaků, jako rekombinace, pohlavní rozmnožování, programovaná délka života včetně senescence a smrti, posunutí segregačního poměru, které nositeli nepřinášejí (nebo zdánlivě nepřinášejí) užitek kooperace v rámci druhu a mezi druhy  antagonismus v rámci druhu (např. infanticida) a mezi druhy (např. kastrace hostitele parazitem) „škodlivé“ adaptace (např. včelí žihadlo)

vlastní znak organismu proces adaptování se ADAPTACE vlastní znak organismu znak, který svému nositeli umožňuje lépe přežít a rozmnožit se podmínkou přírodní výběr, ohled na historii (bezkřídlost blech  Collembola)

… podobně bezkřídlé druhy octomilek atd. chvostoskok nemá křídla, protože jeho předci je nikdy neměli Collembola Protura Insecta blecha křídla ztratila sekundárně … podobně bezkřídlé druhy octomilek atd.

adaptace známy již dříve - filozofové, přírodní teologové (sv adaptace známy již dříve - filozofové, přírodní teologové (sv. Augustin, sv. Tomáš Akvinský, William Paley) dnes „the argument from design“ přirovnání k hodináři  David Hume Richard Dawkins: „Slepý hodinář“ (Blind watchmaker) Vysvětlení adaptací: nadpřirozená bytost lamarckismus, adaptivní mutace zebra a lev: zesílení svalstva samo o sobě adaptivní ortogeneze mechanismus? přírodní výběr Závěr: Pluralismus při studiu evoluce (drift), nikoli při studiu adaptací

Koadaptace = složité adaptace, vyžadující vzájemně koordinované změny více než 1 části Herbert Spencer: krk žirafy – současné změny kostí, svalů a cév  neovlivňují samostatné geny úroveň genů ( genové komplexy, „supergeny“) úroveň orgánů úroveň druhů ( mutualismus)

hlavonožci, obratlovci Koadaptace Nautilus evoluce komorového oka: hlavonožci, obratlovci obratlovci chobotnice

Evoluce komorového oka – počítačová simulace: světločivné orgány  nezávislý vznik 50-100 u různých skupin bezobratlých Nilsson & Pelger (1994): vrstva světločivných buněk mezi tmavou vrstvou buněk dole a průhlednou ochrannou vrstvou nahoře náhodné změny <1%  změny k horšímu zavrhnuty kritérium = schopnost rozlišovat objekty v prostoru (optická fyzika  možnost kvantifikace) postupné zlepšování

Evoluce komorového oka – počítačová simulace:  1000 kroků: váčkové oko d = průměr  2000 kroků: komorové oko  400 000 generací

Preadaptace Jak může být funkční poloviční oko nebo poloviční křídlo? lepší než 1/4 oko a než žádné oko klouzavý let apod. preadaptace = posun funkce, tj. použití znaku k jinému účelu Př.: peří ptáků (termoregulace  let) ...  jiné funkce (pohlavní, metabolismus)? T. rex Microraptor gui: klouzavý pohyb ptáci: aktivní let Dilong paradoxus: termoregulace

Preadaptace Př.: lalokoploutvé ryby - pohyb po dně  šplhání na břeh Tiktaalik Panderichthys (Rhipidistia) Acanthostega Př.: kutikula hmyzu (integument  kostra); mléčné žlázy savců (potní žl.) Stephen J. Gould, Elizabeth Vrba (1982): pojem exaptace = širší smysl - včetně původně neutrálních znaků

Pegasovi nemůžou vyrůst křídla de novo Jsou adaptace dokonalé? časové zpoždění (time lag): „neotropické anachronismy“ Cresentia alata genetická omezení: superdominance (letální systém chromozomu 1 u Triturus cristatus) ontogenetická omezení: vychýlení produkce různých fenotypů, nebo omezení fenotypové variability způsobené strukturou, charakterem, složením nebo dynamikou vývojového systému Pegasovi nemůžou vyrůst křídla de novo

David Raup (1966): morfoprostor popsaný 3 proměnnými D = tightness of the coil vzdálenost od osy T = translation rate rozsah pohybu podél osy W = expansion rate růst velikosti jen některé tvary skutečně realizovány

změna adaptivní krajiny Jsou adaptace dokonalé? historická omezení změna adaptivní krajiny

Jsou adaptace dokonalé? historická omezení Myllokunmingia Př.: hrtanový nerv - jedna z větví bloudivého nervu (nervus vagus)

Jsou adaptace dokonalé? konflikt na různých úrovních: selekce na úrovni genu vs. selekce na úrovni organismu kompromis různých adaptivních potřeb: současné dýchání a příjem potravy při absenci sekundárního patra kompromis life-history parametrů (počet mláďat  věk při první reprodukci) rozdělení času mezi různé aktivity (příjem potravy, odpočinek, …)

Metody studia adaptací: strukturní složitost: čím složitější, tím pravděpodobnější, že jde o adaptace účelnost, demonstrace funkce: Bergmannovo a Allenovo pravidlo, křídlo sokola  krahujce atd. komparativní metoda: spojení s fylogenetickou analýzou experiment nefylogenetické statistické metody předpokládají, že srovnávané druhy jsou všechny stejně příbuzné ... Někdy nelze ani experimentem jednoznačně určit, zda se daná vlastnost vyvinula k určitému cíli  nebezpečí záměny funkce a účinku: např. alkaloidy a terpeny u rostlin (odpuzování hmyzu  odpadní produkty metabolismu)

Je každý znak adaptivní? fyzikální a chemické zákony: barva hemoglobinu, návrat létající ryby do vody kulturní dědičnost některých vzorců chování drift: pseudogeny; přechod k partenogenezi u D. mercatorum; ztráta struktury v důsledku akumulace škodlivých mutací korelace se selektovaným znakem: hitchhiking, pleiotropie v adaptivní krajině mnoho vrcholů: kryptické nebo aposematické zbarvení; lokomoce klokana  zebry fylogeneze: bezkřídlost, eusociální chování rypošů? zorila skunk

Gould, S. J., Lewontin, R. C. (1979): The spandrels of San Marco and the Panglossian paradigm: A critique of the adaptationist programme. Proceedings of the Royal Society of London, Series B, 205: 581-598.