Monopolistická konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
A) Determinanty nabídky
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Nedokonalé konkurence
Rozhodování v podmínkách neurčitosti
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
8. Monopolistická konkurence
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Předpoklady dokonalé konkurence
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Monopolistická konkurence 1. Předpoklady monopolistické konkurence 2. Optimum MK firmy v SR 3. Chamberlinův model

Předpoklady modelu monopolistické konkurence velký počet firem v odvětví (hodně blízkých substitutů) diferencovaný produkt  malá diferenciace (hodně blízkých substitutů pro spotřebitele) malá monopolní síla firmy ALE: existují pro spotřebitele náklady na změnu dodavatele a přechod k jiné značce (switching costs), vyhledávací náklady (search costs) a learning costs rozhodovací nezávislost firem  firma předp., že její rozhodnutí o p a q neberou ostatní firmy v úvahu relativně volný vstup do odvětví (pouze malé a snadno překonatelné překážky vstupu)  optimum firmy v LR: ekonomický zisk = 0

optimum firmy v SR a) EZ > 0 b) EZ = 0

ztráta firmy v SR a) pokračování ve výrobě b) firma nevyrábí p > AVC  ztráta < FC p < AVC  ztráta > FC

Optimum MK firmy v SR (firma minimalizuje ztrátu pokračováním ve výrobě, firma nevyrábí → ztráta > FC)

Optimum MK firmy v LR (firma není výrobně efektivní)

1. velký počet firem vyrábějících diferencovaný produkt předpoklady Chamberlinova modelu (tj. model reprezentativního spotřebitele – spotřebitelé vnímají všechny značky jako vzájemné substituty) výrobková skupina firem = skupina firem vyrábějících podobný produkt dvě poptávkové křivky pro každou firmu (dk → firmy nereagují na změnu ceny uskutečněnou representativní firmou, dP → firmy mění cenu stejně jako representativní firma) 3 předpoklady: 1. velký počet firem vyrábějících diferencovaný produkt 2. rozhodovací nezávislost (→ firmy se při volbě optima rozhodují podle dk) 3. totožnost nákladových a poptávkových křivek všech firem ve skupině

Chamberlinův model dk = konvenční (iluzorní, jevová) poptávka  firma předp., že ostatní firmy nebudou reagovat na změnu ceny dP = proporcionální (skutečná) poptávka  firma předp., že ostatní firmy budou reagovat na změnu ceny

změna ceny reprezentativní firmou výchozí  p a Q situace po  p a Q

výchozí situace: tržní cena p0, representativní firma (firma R) prodává výstup q0, nemax. zisk cíl firmy = max. zisku, proto p na p1 a předp.q na q1, ale ostatní firmy v odvětví také p na p1 firma prodá pouze q2 (viz dP) nová výchozí situace: tržní cena p1  firma se rozhoduje podle dk(p1) a předp. q na q3, ale prodá pouze q4 (viz dP), atd. optimum firmy: firma nemá důvod měnit cenu, předp. optimální výstup se shoduje se skutečným výstupem  dk = dP, MR = MC optimum firmy v LR: dk = dP, MR = MC, ek. zisk = 0, tj. p= LAC  firma není výrobně efektivní, nevyrábí q s min. LAC

optimum representativní firmy a) optimum v SR b) optimum v LR