45.1 ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Advertisements

16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
74.1 Sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem
Elektronická učebnice - I
36.1 Obvod a obsah kruhu Výpočet obvodu dortové formy.
36.1 Obsahy složitějších obrazců
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Elektronická učebnice - I
(4r + 2) . 1 −
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
49.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
78.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 1 – 4. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
47.1 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Monika Mrkusová Písemné.
49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
41.1 Rozkládání mnohočlenů pomocí vytýkání a vzorců
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
5.1 Numerace do 20 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
48.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
37.1 Písemné odčítání v oboru do 1000
Elektronická učebnice - II
36.1 Písemné sčítání v oboru do 1000
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
29.1 Pamětné sčítání a odčítání do 1000
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Co mají společného tyto obrázky???
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
77.1 Desetinná čísla se třemi desetinnými místy
71.1 Sčítání desetinných čísel Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr.
72.1 Odčítání desetinných čísel
Elektronická učebnice - II
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
87.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 9
85.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 7
79.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 0 – 6.
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
81.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 3 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika.
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Co mají společného zlomky
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Odmocniny
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

45.1 ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 45.1 ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI Pepa řeší rovnici 2x −5 x −3 = 1 x −3 s neznámou x: 2x −5 x −3 = 1 x −3 /. (x – 3) 2x – 5 = 1 2x = 6 x = 3 Číslo 3 je řešením rovnice. Má Pepa pravdu? Proč nemůže být číslo 3 řešením rovnice? Dozvíš se dále … Autor: Mgr. Yveta Hercogová

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 45.2 CO VÍME O ROVNICÍCH SE ,,ZNÁMOU,, VE JMENOVATELI? CO VÍME O LOMENÝCH VÝRAZECH? a) 3x 3 + 2x+1 2 = 3x+2 6 / .6 vynásobíme společným jmenovatelem 6x + 6x + 3 = 3x + 2 12x + 3 = 3x + 2 / -3x 9x + 3 = 2 / -3 9x = -1 / :9 x = − 1 9 3 𝑛 −2 podmínka n ≠ 2 Za jmenovatele lomeného výrazu 𝑥+2 𝑥+7 podmínka x ≠ -7 musíme stanovit podmínky, kdy nemá smysl řešit. 2𝑥+1 6𝑥 −18 podmínka 6x ≠ 18 x ≠ 3 ? 0 nulou se nedělí !

45.3 ŘEŠENÍ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 45.3 ŘEŠENÍ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI Řešte v R rovnici: 7 x + x x+2 = 1 1. určíme podmínky, kdy mají lomené výrazy v rovnici smysl x ≠ 0 x ≠ -2 7 x + x x+2 = 1 / . x(x+2) 2. najdeme společný jmenovatel 7(x + 2) + 𝑥 2 = x(x + 2) 7x + 14 + 𝑥 2 = 𝑥 2 + 2x / −𝑥 2 3. tímto společným jmenovatelem vynásobíme 7x +14 = 2x / - 2x obě strany rovnice, a tak z rovnice odstraníme 5x + 14 = 0 / -14 zlomky 5x = -14 / :5 x = − 14 5 x = -2,8 4. rovnici vyřešíme 5. vyhovuje řešení podmínce? 6. zkouškou ověříme L (-2,8) = 7 −2,8 + −2,8 −2,8+2 = 1 P (-2,8) = 1 L = P číslo -2,8 je řešením rovnice

45.4 VÝPOČET NEZNÁME ZE VZORCE Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 45.4 VÝPOČET NEZNÁME ZE VZORCE S = a 2 c 2 = a 2 + b 2 S = a . v a Vyjadřují vztah mezi různými veličinami – pokud S = π r 2 chceme některou veličinu ze vzorce vyjádřit, volíme O = 2πr stejný postup jako při řešení rovnice. O = 2r + z Ze vzorce pro výpočet obvodu obdélníku vyjádřete jednu stranu obdélníku. o = 2(a + b) o = 2a + 2b / -2b 𝑜 2 = a + b / -b o – 2b = 2a / :2 a = 𝑜 2 - b a = 𝑜 −2𝑏 2

45.5 PROCVIČENÍ A PŘÍKLADY 1. V R řešte dané rovnice: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 45.5 PROCVIČENÍ A PŘÍKLADY 1. V R řešte dané rovnice: a) 𝑦+2 𝑦+3 + 𝑦+3 𝑦+4 = 2 b) 3𝑧 −2 𝑧 −1 = 1 −2𝑧 1 −𝑧 Řešte rovnici v Z: a) 4 𝑥 −2 = 12 𝑥 2 −4 b) (𝑎 −1) 2 𝑎 −2 - a = 1 −𝑎 𝑎 −2 c) 16 4𝑦 + 20 2𝑦 = 2 d) 1 𝑝 −2 - 1 𝑝 −3 = 3𝑝 −13 𝑝−2 (𝑝−3 Sestavte rovnice a vysvětlete je: a) Pokud dělíte číslo devět neznámým číslem, dostanete podíl 6. Které číslo jste dělili? b) Neznáme číslo x dělte čtyřmi a k podílu přičtěte číslo 16. Tak dostanete polovinu čísla x. c) Číslo 4 dělte neznámým číslem y a k podílu přičtěte 16. Tak dostanete podíl čísla 2 a neznámého čísla y.

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - II. stupeň Zákadní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 45.6 PRO ŠIKOVNÉ Řešte rovnici : a) 2 𝑥+1 + 3 𝑥 −1 - 5𝑥+1 𝑥 2 −1 = 0 b) (1 + 1 𝑎 −1) ) (1 - 1 1+𝑎) ) = 1

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Mathematics 45.7 CLIL   kjhi hih

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 45.8 TEST 1. Ze vzorce 𝒄 𝟐 = 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 se 𝒂 𝟐 rovná: 2. Urči podmínku 𝟐 𝒙 + 𝟑 𝒙+𝟏 = 4 a) 𝑏 2 - 𝑐 2 a) x ≠ 0 , x ≠ 0 b) 𝑐 2 - 𝑏 2 b) x ≠ 1 , x ≠ -1 c) 𝑎 2 - 𝑏 2 c) x ≠ 0 , x ≠ -1 d) 𝑐 2 - 𝑏 2 d) podmínka se neurčuje 3. Řešením rovnice 𝟑 𝒙 = 3 je číslo: 4. Podmínka y ≠ 2 je určena k rovnici: a) 3 a) 4𝑥 2 + 3𝑥 3 = 2 b) 0 b) 2 𝑦 −2 + 2𝑦 3 = 0 c) -1 c) 2y + 4 = 3y d) 1 d) taková rovnice neexistuje Odpověď: 1. b 2. c 3. d 4. b

45.9 Anotace Autor Mgr. Yveta Hercogová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 45.9 Anotace Autor Mgr. Yveta Hercogová Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Rovnice, neznámá, řešení rovnice, jmenovatel, vzorce Anotace Prezentace popisující opakování postupu řešení rovnic se zlomky bez neznámé ve jmenovateli s aplikací rovnic s neznámou ve jmenovateli s určením podmínek řešitelnosti