Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Stručné dějiny sociologie
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Hodnoty a vzdělávání Kamil Činátl, Ph.D. FFUK, ÚSTR.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Sociologie pro ekonomy (BPV_SOPE) Struktura přednášky 1) sociologie jako věda o společnosti; 2) důvody vzniku sociologie; 3) vymezení, vztah.
Sociologie pro ekonomy (BKV_SOPE)
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Fáze výzkumu a procedury
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie
socializace, sociální role, pozice a status
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Základy pedagogické metodologie
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Shrnutí – 1. přednáška 1) Proč studovat sociologii? Předmět, metoda a funkce sociologie 2) Pojem paradigma – paradigma jako základ vědy a paradigmatická.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
SOCIOLOGIE Tereza Vrbová Vznik a předmět sociologie Vznik sociálních věd Vznik a vývoj sociologie – proč? Okolnosti vzniku S Podmínky vědeckosti.
August Comte Émile Durkheim Max Weber
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
3. téma: Kultura
Název politologie je složen z následujících slov:
Požadavky pro splnění zápočtu účast na seminářích práce v diskuzní skupině přečtení jedné knihy za nabídky případně vlastní nápad plnění drobných úkolů.
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Umění nových médií: umění a technika I PS_2012 Jana Horáková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
1. Úvod do studia sociologie FSS MU Brno, jaro 2015.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Dějiny sociologie Mgr. Vladimír Velešík.
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
Věda & struktura vědecké práce
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

Sociologie ?

Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)

Sociologie je věda - co z toho vyplývá? Jejím hlavním cílem je poznání...a dost. Ambicí každé vědy je rozšířit lidské vědění nikoliv něco měnit. Pokud v důsledku vědeckého bádání dojde k nějaké změně, není to již v kompetenci vědy (ale např. politiky, komerce, průmyslu). V případě přírodních věd je to většinou bez problémů, v sociálních vědách s problémem Sociální vědy zkoumají tzv. „sociální realitu“, která se týká nás všech Pokud cokoliv zkoumáme vědecky, musíme na to mít přesný „recept“ - metodologii

Sociologie Teoretická Empirická

Sociologie Sociální vědy versus přírodní vědy

Sociologie Multiparadigmatická Interdisciplinární Není kauzální Nelze izolovat přirozený systém Dvojitá hermeneutika Problémy s etikou Nehodnotící

Sociologie Paradigma: souhrn základních domněnek, předpokladů, představ dané skupiny vědců. Ke každému paradigmatu patří i metodická pravidla řešení, intuitivní postoje a hodnocení problémů. Proměna vědeckého paradigmatu se děje zvraty (tzv. vědeckými revolucemi).vědeckými revolucemi Thomas Samuel Kuhn (1922 – 1996) „Struktura vědeckých revolucí“(1962)

Literatura: Keller, J.: Ú vod do sociologie. Brno: SLON, 1995, 1997 nebo nověj ší vyd á n í Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 1999 Disman, M.: Jak se vyr á b í sociologick á znalost. Praha: Karolinum, 1993 Berger, P. L.: Pozv á n í do sociologie Bauman, Z.: Myslet sociologicky Keller, J.: Nedomy š len á společnost kol. autorů: Velký sociologický slovn í k I-II Jandourek, J.: Ú vod do sociologie