GYMNÁZIUM ALOISE JIRÁSKA, LITOMYŠL, T. G. MASARYKA 590 Šablona: III/2 Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_4-089 Předmět: Fyzika, Fyzikální seminář.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Světelné jevy a jejich využití
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
VLNĚNÍ V IZOTROPNÍM PROSTŘEDÍ
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Optické čočky kruhového průřezu Jan Konečný a Ondřej Mikuláš.
zpracovaný v rámci projektu
OPTIKA.
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Paprsková optika hanah.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Základní zákony geometrické optiky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Aneta Trkalová Petra Košárková
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
GEOMETRICKÁ OPTIKA 07. Zobrazení dutým kulovým zrcadlem OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Hodnocení na konci letního období – zápočet
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
GEOMETRICKÁ OPTIKA 10. Zobrazení tenkou spojkou Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Optické čočky kruhového průřezu Jan Konečný a Ondřej Mikuláš.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Třída 3.B 3. hodina.
F-Pn-P054-Vypukle_zrcadlo
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM ALOISE JIRÁSKA, LITOMYŠL, T. G. MASARYKA 590 Šablona: III/2 Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_4-089 Předmět: Fyzika, Fyzikální seminář Tematický okruh: Optika Název: Zákon odrazu a lomu Ročník: třetí ročník, septima, čtvrtý ročník, oktáva Anotace: Vytvořeno dne: Ověřeno ve výuce dne: Třída: 7. P Autor: Jan Šlégr

Opakování Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Jaký jev ovlivňuje dráhu paprsků u zrcadel? Jaký jev ovlivňuje dráhu paprsků u čoček?

Interakce světla s prostředím Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Odraz (reflexe) Lom (refrakce) Pohlcování (absorpce) Rozklad (disperze) Rozptyl (difúze) Polarizace Světélkování (luminiscence)

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Rozhraní dvou prostředí v 1, n 1 v 2, n 2 > n 1 α α´ β Lom ke kolmici

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám v 1, n 1 v 2, n 2 < n 1 α α´ β Lom od kolmice Rozhraní dvou prostředí

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám v 1, n 1 v 2, n 2 < n 1 αmαm α´ β = 90° Speciálním případem lomu od kolmice je úplný odraz, ke kterému dochází při mezním úhlu α m Využívá se např. v odrazných hranolech a vlnovodech.

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Platí zákon odrazu: Chování paprsku nezávisí na indexu lomu ani barvě světla Platí zákon lomu: Chování paprsku závisí na indexu lomu a jak uvidíme později, i na barvě světla.

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Platí zákon odrazu: Chování paprsku nezávisí na indexu lomu ani barvě světla Platí zákon lomu: Chování paprsku závisí na indexu lomu a jak uvidíme později, i na barvě světla.

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Proč se světlo chová právě takto? Lze vysvětlit pomocí Huygensova nebo Fermatova principu. Huygensův princip: bod, do kterého dospěje vlnění, se stává zdrojem elementárního vlnění a tedy kulových vlnoploch.

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Fermatův princip říká, že světlo se vždy šíří tak, aby jeho optická dráha byla minimální. Optická dráha l přepočítává geometrickou (měřenou) dráhu paprsku v prostředí na geometrickou dráhu ve vakuu.

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám v 1, n 1 v 2, n 2 > n 1 Má-li se světlo šířit z bodu A do bodu B, vybere si takovou cestu, aby výsledná optická dráha byla minimální. A B

Odraz a lom světla Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám v 1, n 1 v 2, n 2 > n 1 Má-li se světlo šířit z bodu A do bodu B, vybere si takovou cestu, aby výsledná optická dráha byla minimální. A B Paprsek musí strávit v prostředí s indexem lomu n 2 méně času, protože se tam světlo šíří poma- leji. Nesmí však strávit ani příliš moc času v prostředí s indexem lomu n 1.

Použitá a doporučená literatura 1.LEPIL, Oldřich a Přemysl ŠEDIVÝ. Fyzika pro gymnázia: Elektřina a magnetismus. 6. vyd., dotisk. Praha: Prometheus, 2011, 342 s. ISBN Obrazové materiály 1.NAUDIN, Jean-Louis. The Motionless Electromagnetic Generator Project. The JLN Labs home page [online]. 2000, 5. října 2002 [cit ]. Dostupné z: 2.Ostatní obrázky jsou vlastní tvorbou autora – viz příloha v Excelu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám