Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu Stupeň a typ vzdělávání Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Tematický okruhDějiny 19. a 20. století Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let AnotaceVýukový materiál zaměřený na Velkou francouzskou revoluci; materiál navazuje na předchozí výukový materiál. Vybavení, pomůcky- Klíčová slova Datum15/09/2013 VÝVOJ ČESKOSLOVENSKA PO ROCE 1918 (I.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVývoj Československa pro roce 1918 (I. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastDějepis Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhDějiny 19. století Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 3. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice vývoje v Československu po roce Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaNárodnostní a hospodářská situace v Československu. Datum
ETNICKÉ SLOŽENÍ OBYVATEL ČESKOSLOVENSKA Češi a Slováci: 65 % (51 %) Němci: 23 % Poláci: 0,6 % Maďaři: 5,7 % Rusíni: 3,4 % 13,5 mil. obyvatel
Kolonialismus HOSPODÁŘSKÁ SITUACE nerovnoměrnost Čechy a Morava: 70 % průmyslu bývalé monarchie hutě, sklárny, strojírny, textil, zpracování potravin Praha, Kladno, Liberec, Plzeň, Ostrava, Brno jinak je na tom Slovensko
Slovensko je zemědělské zaostalost, nepočetná inteligence nejzaostalejší je Podkarpatská Rus (hory, pastviny, dřevařství, negramotnost) na Slovensko proudí úředníci, učitelé, právníci, lékaři z Čech budují se střední školy buduje se univerzita v Bratislavě HOSPODÁŘSKÁ SITUACE
Egon Schiele mnoho lidí se stěhuje pryč – do Ameriky mnoho Slováků má pocit podřazenosti HOSPODÁŘSKÁ SITUACE
hospodářsky nejsilnější nástupnický stát Škoda Plzeň, Zbrojovka Brno, Českomoravská Kolben a Daněk, JAWA (Janeček+Walter) 1919: měnová reforma 1919: pozemková reforma – záborový zákon (nad 150 ha zemědělské půdy a nad 250 ha veškeré půdy) navrhovatelem Agrární strana HOSPODÁŘSKÁ A POLITICKÁ SITUACE
došlo k roztříštěnosti pozemkové držby pluralitní parlamentní demokracie prosazování společných zájmů systém několika politických stran Československá strana sociální demokratická (F. Soukup, I. Dérer) Československá strana socialistická (pozdější národní socialisté; V. J. Klofáč, E. Beneš; živnostníci, učitelé)
HOSPODÁŘSKÁ A POLITICKÁ SITUACE Republikánská strana zemědělského a malorolnického lidu (Agrární strana; A. Švehla, M. Hodža, R. Beran, J. Malypetr) Československá národní demokracie (K. Kramář, A. Rašín) Československá strana lidová (J. Šrámek) Slovenská ludová strana (Andrej Hlinka, J. Tiso; orientovaná katolicky, úsilí o slovenskou autonomii v rámci Čsl. republiky)
Sociálně demokratická strana (dělnictvo) Agrární strana (M. Hodža, spojení s českou agrární stranou) v pohraničí existovalo 5 německých stran (sociální demokracie, agrární strana a křesťansko-sociální strana, DNSAP – Německá nacionálně socialistická strana práce) HOSPODÁŘSKÁ A POLITICKÁ SITUACE
Charakterizuj etnickou strukturu Československa. Jaké znáš politické strany v Československu? OPAKOVÁNÍ
ZDROJE A PRAMENY 1)POPELKA, Miroslav a Veronika VÁLKOVÁ. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 143 s. ISBN )ČAPEK, Vratislav. Dějepis: novověk. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 60 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN