2014 Výukový materiál MB 04 - 98 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
1.E Biologie.
BOTANIKA SINICE (CYANOPHYTA)
Základní části buňky a jejich hlavní význam
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EUKARYOTA.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Fylogeneze a diverzita řas a hub: řasy a sinice
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Biologie E
Buňka.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Sinice I.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
  Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Základní struktura živých organismů
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Semiautonomní organely a cytoskelet
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
CHLOROPHYTA – zelené řasy
SINICE fotosyntetizující bakterie
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
CYANOBACTERIA. Cyanobacteria/Cyanophyta Prokaryotické rostliny Pravděpodobný vznik – před 3-3,8 mld lety Autotrofní ( nejčastěji fototrofní ) Jednobuněčné.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Název prezentace (DUMu): Buňky
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Bakterie Nikola Klaclová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Fylogeneze a diverzita řas a hub: řasy a sinice
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
4. Buňky.
BAKTERIE.
Prokaryotická buňka.
Botanika Rostlinná Buňka.
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 prokaryotní autotrofní organismy  vchlípením a odškrcením od cytoplazmatické membrány vznikly tylakoidy  asimilační barviva:  chlorofyl a  beta karoten  modrý fykocyanin  červený fykoerytrin

 zásobní látka u sinic: sinicový škrob  buňky uloženy ve slizové pochvě  jednobuněčné sinice:  vývojově starší  jednobuněčné sinice se rozmnožují dělením  po dělení zůstávají pohromadě spojené slizem  vláknité sinice:  vývojově mladší  vyvinutá pochva > buňky uloženy za sebou  vláknité sinice se rozmnožují hormogonií

 rod Anabaena :  má vmezeřené heterocysty  > tvarově odlišené buňky schopné vázat vzdušný dusík  význam:  v rýžovištích obohacují substrát o dusíkaté látky

 buňky mají:  nepravé jádro  cirkulární DNA  syntéza bílkovin probíhá na ribozomech  cytoplazmatickou membránu  silnou buněčnou stěnu > 4 vrstvy  slizové pouzdro  nemají bičík

 fotoautotrofní organismy  fotosyntéza jako u zelených rostlin  chlorofyl a  zdroj elektronů je voda > fotolýza vody  vedlejším produktem fotosyntézy je voda  tylakoidy leží volně v cytoplazmě

 mohou vytvářet klidové spory – akinety  vznikají spojením vegetativních buněk a tlusté buněčné stěny

 objevily se před 2,5 až 3,5 ml. lety  vytvářely kyslík v atmosféře  žily v koloniích a vytvářely tzv. stromatolity:  hřibovité útvary  vznikají usazováním uhličitanu vápenatého ve stěnách sinic  existují dodnes - Austrálie

 rostou:  ve vodě, ve vlhké půdě, na kůře stromů  všudypřítomné ve všech biotopech  symbióza :  s lišejníky, játrovkami, kapradinami, nahosemennými rostlinami, orchideemi  žijí i v dutých chlupech ledních medvědů a lenochodů

 výrazný geologický činitel:  podílí se na tvorbě horniny travertinu  tvoří tzv. vodní květ:  kolonie sinic Anabeana a Microcystis  plynové měchýřky  dostatek organických látek > sinice se množí> voda zahnívá > zápach  produkují toxiny > alergie

VZPOMEŇ SI ALESPOŇ NA 3 NÁZVY SINIC

 KUBIŠTA, Václav. Obecná biologie: úvodní učební text biologie pro 1. ročník gymnázií. 3. upr. vyd. Praha: Fortuna, c2000. ISBN  JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: teoretická a praktická část. 2. dopl. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, ISBN