Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 15.1 Hudební formy Autor: Eva Šofrová
JEVIŠTNÍ HUDEBNÍ FORMY Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 15.2 Co už víš? JEVIŠTNÍ HUDEBNÍ FORMY BALET OPERETA OPERA MELODRAM MUZIKÁL
15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 15.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? PÍSEŇ RONDO KÁNON SUITA SYMFONIE KONCERT SONÁTA SYMFONICKÁ BÁSEŇ SONÁTOVÁ FORMA FUGA
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.4 Co si řekneme nového? KONCERT skladba pro jeden, či více hud. nástrojů obvykle má sonátovou formu součástí může být IMPROVIZACE (hráčova instrumentalita – schopnost hraní na nástroj) SYMFONICKÁ BÁSEŇ jednovětá skladba součástí programní hudby = má nehudební program (příběh) od autora obvyklým námětem je literární dílo (pověst, legenda, pohádka, mýtus) více symf. básní = cyklus symf. básní PÍSEŇ jednodílná (a) dvoudílná (a, b) trojdílná (a, b, a ) KÁNON nejjednodušší forma polyfonie (vícehlasu) napodobení (imitace) téma se opakuje dalšími hlasy např. Bejvávalo FUGA dvouhlasá až šestihlasá jednovětá skladba typická pro období baroka SUITA nejstarší instrumentální skladba se sledem několika tanečních skladeb SONÁTA A SONÁTOVÁ FORMA 3 části : 1. expozice = představuje hlavní, vedlejší a závěrečné téma 2. provedení = zpracovává a rozvíjí téma 3. repríza = vrací se k tématům v pořadí první části - druhem sonáty je SONATINA – méně rozsáhlá a snazší na interpretaci RONDO jedna část se opakuje (nejméně 3x) a mezi ní jsou vkládány jiné – menší části (Pějme píseň) SYMFONIE kompozičně náročná útvar sonátového typu mnoho nástrojů (symf. orchestr)
15.5 Procvičení a příklady PÍSEŇ SUITA RONDO KÁNON SYMFONIE KONCERT Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.5 Procvičení a příklady PÍSEŇ SUITA RONDO KÁNON SYMFONIE KONCERT SYMFONICKÁ BÁSEŇ SONÁTA FUGA SONÁTOVÁ FORMA
POZNÁŠ, O JAKOU HUDEBNÍ FORMU SE JEDNÁ? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 15.6 Něco navíc pro šikovné POZNÁŠ, O JAKOU HUDEBNÍ FORMU SE JEDNÁ?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Music 15.7 CLIL MUSIC FORMS
15.8 Test znalostí Symfonická báseň je: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 15.8 Test znalostí Symfonická báseň je: a/ recitace za doprovodu orchestru b/ jednovětá skladba programní hudby c/ nejjednodušší forma kánonu d/ napsána pouze pro klavír 3. Sonáta má: a/ 3 části b/ 1 část c/ 5 částí d/ 7 částí 2. Píseň má obvykle formu: a/ a, b, a b/ a, b, c, a c) a, b, a, c, a d/ a, b, c, d, e 4. Čeho využívá kánon? a/ integrace b/ imitace c/ inteligence d/iIlustrace Správné odpovědi: b a Test na známku
15.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 15.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart http://www.youtube.com/watch?v=oDBxfFq9EM0 (slide č. 5 ) http://www.youtube.com/watch?v=7jh-E5m01wY (slide č. 5 ) http://www.youtube.com/watch?v=JSAd3NpDi6Q (slide č. 5 ) http://www.youtube.com/watch?v=mZjNfOF1Pbk (slide č. 5 ) http://www.youtube.com/watch?v=p5tntvQikIA (slide č. 5 ) http://www.youtube.com/watch?v=eFIe8xoS1jI (slide č. 5 ) http://www.youtube.com/watch?v=S6yuR8efotI (slide č. 5) http://www.youtube.com/watch?v=8Af372EQLck (slide č. 5 ) http://www.youtube.com/watch?v=XKwJHPYqGko (slide č. 5 ) http://www.youtube.com/watch?v=ij-GUYtXMXw (slide č. 5 ) http://petooska.blogspot.cz/p/pisnicky.html (slide č. 6 ) http://www.youtube.com/watch?v=cXxuPFN0Wn4 (slide č. 7 )
15.10 Anotace Autor Eva Šofrová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 15.10 Anotace Autor Eva Šofrová Období 01 – 06/2013 Ročník 7., 8., 9.ročník Klíčová slova Hudební formy, píseň, sonáta, symfonie, rondo, fuga, symf. báseň, koncert, kánon, suita Anotace Prezentace popisující základní hudební formy.