Drugs and lactation Jiří Slíva, MD., Ph.D..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Advertisements

Léky a kojení MUDr. Jiří Slíva, Ph.D..
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ20
1 / 2X36DSA 2005The complexity of different algorithms varies: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log 2 (n)), … Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Tutorial:Business Academy Topic: Conditional Formatting Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-09-Způsoby cestování Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
The Boat Race Worksheet VY_32_INOVACE_3B8 G ymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Věra Dundálková.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Creating Formulas Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Věková struktura Věkové složky (přirozená reprodukce) –dětská (obyvatelstvo 0-14 let) –reprodukční (obyvatelstvo
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-21-Jídlo a nápoje Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Internal Communications 06B3 AutorLadislava Pechová Období.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Pavlína Berčíková NÁZEV:Travelling TÉMATICKÝ CELEK:Receptivní.
 ANOTACE:  Anotace:  Didaktický učební materiál je určen žákům středních škol k zopakování učiva. Prezentace se skládá z přehledu daného učiva a ze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR:Lenka Hrnčířová VY_32_INOVACE_17_Konverzace v Aj 6. ročník_Easter Téma:Easter CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_20_First_aid.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_32_Guess_the_job.
The influence of music on people Graduation thesis Petra Palínková 2015.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Název vzdělávacího materiálu
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
A healthy life with wine
Živá fáze.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Autor: Mgr. Kateřina Suková
LONDON´S BURNING - práce s textem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Transkript prezentace:

Drugs and lactation Jiří Slíva, MD., Ph.D.

Number of breast-feeded children in the U.S. AAP, 2005

Lactation and adherence to treatment cca 90 % of women take some medication during the first week after delivery some medicaments, not exactly contraindicated during pregnancy, can decrease the intensity of lactation women tend to disrupt lactation in case of short-term therapy (e.g. antimicrobial agents), or they are non-compliant to prescribed medication approximately 7 % of women disrupt lactation up to 15 % of women do not start taking ATBs at all

Frequency of ADRs in lactating women prospective trial (n = 838) with breast-feeded children, whose mothers were taking various preparations no serious adverse reaction was recorded however 11.2 % of women described non-serious ADRs – women were using: antibiotics (19.3 %) analgesics (11.2 %) antihistaminics (9.4 %) sedatives/antidepressants/antiepileptics (7,1 %) commonly recorded postantibiotic diarrhea, drowsiness after strong analgesics, antiepileptics, antidepressants, or irritability after antihistaminics Data on file

Transfer of drugs to maternal milk depends on pharmacokinetics of drug in maternal body perfusion of mammary gland milk composition physico-chemical properties of drug pH of both plasma and milk amount of milk synthesis The average plasma pH is 7.4, and the mean pH of breast milk is lower at 7.2 (Begg, Duffull, Hackett, & Ilett, 2002). Drugs that are weakly basic (i.e., more alkaline) tend to concentrate to a greater extent in the more weakly acidic breast milk, as opposed to the less weakly acidic plasma since acids attract bases (Auerbach & Riordan, 1998). Furthermore, weak bases are nonionized in the maternal plasma. This increases their ability to be transferred into breast milk, and thus, they may have a greater potential to become ion-trapped in the breast milk. Conversely, drugs that are weak acids are ionized in maternal plasma, which minimizes their diffusion into breast milk. For example, antihistamines and erythromycin, drugs that are weakly basic, would be more likely to cross cell membranes from maternal plasma into breast milk than would penicillins, which are weakly acidic (Banta-Wright, 1997).

Ad pH value average plasma pH is 7.4 average pH of breast milk is lower at 7.2 thus… drugs that are weakly basic tend to concentrate to a greater extent in the more weakly acidic breast milk, as opposed to the less weakly acidic plasma since acids attract bases weak bases are nonionized in the maternal plasma => increased ability to be transferred into breast milk weak acids are ionized in the maternal plasma => low diffusion into breast milk i.e., antihistamines and erythromycin, drugs that are weakly basic, would be more likely to cross cell membranes from maternal plasma into breast milk than would penicillins, which are weakly acidic

Transfer of drugs to maternal milk almost every drug crosses into maternal milk mostly via passive diffusion (e.g. H2 blockers, penicillins, nitrofurantoin and others.) also via active transport (e.g. cimetidine) transcellular diffusion breast-feeding can protect from abstinence syndrome in neonates, whose mothers were treated by barbiturates etc.

Drugs affecting milk formation Increase metoclopramide reserpine imipramine fenothiazine sulpirid TSH Decrease bromocriptine estrogens androgens antihistaminics barbiturates apomorphine levodopa pyridoxine

Drugs contraindicated during breast-feeding Cytostatics – immunosuppression, neutropenia, influence on growth?, cancerogenesis? Abused drugs – (amphetamine, cocaine, heroin, marijuana, LSD, alcohol, nicotine) – influence of CNS, maternal behavior Ergot alcaloids – (bromocriptine decreases lactation, ergotamine – risk of vomiting, diarrhea, cramps) Iodides – risk of struma, hypothyreosis Radioactive isotopes Gold Lithium – high concentration in maternal milk, possible influence of CNS Estrogens (oral contraceptives) Thiouracile – risk of struma, thyreosuppression, agranulocytosis

Drugs deserving increased caution Drugs affecting CNS – antidepressants, antipsychotics, benzodiazepines Drugs with recorded serious ADRs aspirin (metabol. acidosis), atenolol (beta-blocker), carbamazepine (sedation, hyperexcitability, cholestat. hepatitis), clemastine (hyperexcitability, drowsiness), phenobarbital (sedation, methaemoglobinemia), sulfasalazine (bloody diarrhea), metronidazole (potentially cancerogenic), TTC

Safe drugs during pregnancy

Antibiotics/chemotherapeutics amoxicilline, phenoxymethylpenicilline, benzylpenicilline, chloramphenicol, ciprofloxacine, clindamycine, doxycycline, gentamicine, nitrofurantoin, metronidazole or vancomycine easily cross to maternal milk according to available data, tetracyclins, chloramphenicol or aminoglycosides, eventually quinolones, can be used in specific cases, but mostly contraindicated

Antihypertensives ACE inhibitors, methyldopa, beta-blockers or calcium ion channel blockers are compatible with breastfeeding, i.e. they do not decrease blood pressure of children

Antihistaminics risk of irritability of children

Caffeine in common doses fully compatible with breastfeeding higher doses => risk of insomnia or irritation of children (half-life of caffeine: 3 to 7 hours)

NSAIDs, acetaminophen Ibuprofen – compatible with breast-feeding, Acetylsalicylic acid – compatible with breast-feeding expect of higher doses (risk of metabolic acidosis), Paracetamol – compatible with breast-feeding. Currently, it is discussed in relation with increased of higher prevalence of allergic rhinoconjunctivitis

PREDNISON IN PAEDIATRIC PRAXIS AND ITS MAGISTRALITER PREPARATION 17

Indications of prednisone Respiratory system Allergy Nephrology Oncology Rheumatology Haematology Dermatology Endocrinology Ophthalmology Gastroenterology Immunology Common dosis pro infantibus ranges from 5 to 60 mg/day

Corticosteroids for children available in the Czech Republic Prednisone Prednison tbl. 5 a 20 mg Rectodelt rect. supp. 100 mg ----------------------------- Methyl-prednizolone: Medrol tbl., Solu-Medrol i.v. Dexamethasone: Dexamethason supp. (IVLP) Dexamed, Dexona inj. Fortecortin tbl. Hydrocortisone Hydrokortison inj., tbl. Oral dose 5.0 mg prednisone is equal to 5.0 mg prednisolone, 4.0 mg triamcinolonu, 0.6 mg betamethasone, 0.75 mg dexamethasone a 20.0 mg hydrocortisone

F-CH vlastnosti p.o. kortikoidů Hodnocení 1-5 (1-nejhorší, 5-nejlepší), dospělí dobrovolníci Testování obdobné testování vína Kortikoid Aroma Chuť Chuť po požití Prednison 1mg/ml 1,8 1,31 1,27 Prednizolon 1mg/ml 1,83 2,51 2,52 Dexamethason 0,5mg/5ml 2,37 2,19 2,22 Prednison po čichové i chuťové stránce špatně tolerovaný, přetrvává hořká chuť po požití – zvracení, dávení u dětí – negativní vliv na compliance při dlouhodobém užívání. A taste comparison of three different liquid steroid preparations: prednisone, prednisolone and dexamethasone, John C.Mitchell a koll., Academic Emergency Meicine; april 2003;Vol.10, No.4

Lékové formy kortikoidů pro kojence a batolata - období do 2 let věku Tablety – „drcené“: - Hořká chuť - Provokace dávení, zvracení Čípky: - Provokace defekace - Interindividuální absorpce Parenterální formy - Invazivní podávání Suspenze: - Krytí hořké chuti - Lepší aplikovatelnost - Přesné dávkování

Prednisone suspension Raitt, J. R., Hotaling, W. H.: Preparation of stable prednisone suspension, Amer. J. Hosp. Pharm. 30:923-924 (Oct.) 1973.

Technologický postup Příprava suspenzního vehikula Příprava korigencia 3% vodný roztok tragacant-acacie sliz funkce: strukturální stabilizátor technologie: řízené botnání (?) anýzová silice funkce: korigens odoru Příprava korigencia Sirupus simplex a Sirupus aurantii (2:1) Příprava prednisonové suspenze

Prescription Rp. Prednisoni plv.…………………………..1,0 g Natrii benzoati 0,1%..............40,0 ml Tragacant-acacii mxt……………….20,0 ml Tragacant 3% Acacia 3% Natrii benzoat 0,1% Anisi (foeniculi) ol. 0,025% Sirupi ad…………………..…….100,0 ml Sirupi simplicis 67 % Sirupi aurantii 33 %

Koncentrace prednison susp. Prednisonová suspenze: 10 mg/1 ml Při dávkování 5–60mg/den odpovídá 0,5–6,0 ml suspenze

Stabilita Konzervans: 0,1% natrium benzoat (výhoda: užití suspenze i u dětí alergických na parabeny) Použitelnost: 1 měsíc (garantováno studií – viz výše) Uchovávání: v chladu (2–8 °C)

Economic evaluation 1.50 Kč 0.95 Kč Vial (100 ml) CZK 1 189,75 2 161,88 3 152,59 4 150,88 5 147,51 6 147,09 7 145,23 8 143,83 9 142,74 10 141,86 Total price Price per 5 mg Prednison tbl 20x5mg 30.10 Kč 1.50 Kč Prednison susp. 100ml 189.75 Kč 0.95 Kč

Useful URLs LACTMED: http://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/htmlgen?LACT TOXNET: http://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/htmlgen?LACT WHO: http://whqlibdoc.who.int/hq/2002/55732.pdf AAP: http://www.aap.org/healthtopics/breastfeeding.cfm http://www.medscape.com/viewarticle/464551_2

Questions for independent work: Try to decide: which of molecules will be transfered into maternal milk easier – warfarin or sumatriptan (based on plasma protein-binding?) Try to find decide, how salicylates (i.e. acetylsalicylic acid etc.) cross into maternal milk Try to find/recommend oral antiseptic drug compatible with both breast-feeding and pregnancy (AISLP, Micromedex etc.) What kind of drugs (active substance/plants) are used/recommended in order to stimulate lactation? Prescribe 10 suppositories with domperidone for infant (Dosis Therapeutica Singula = 10 mg)

Brand Content Dosage Bylinný čaj s jestřabinou pro kojící maminky Meduňková nať, plod kopru, plod fenyklu, nať jestřabiny a nať dobromyslu 2–3x denně po celé období kojení Čaj pro kojící matky Nať jestřabiny, plod kmínu, fenyklu, nať meduňky, zlatobýlu, violky trojbarevné, list jitrocele. ČAJánek Na podporu kojení Nať jestřabiny lékařské, květ ibišku súdánského, plod fenyklu, listy maliníku, nať levandule lékařské Laktační – bylinný čaj porcovaný fenykl plod, anýz plod, kopr plod, aronie plod, kmín plod, jestřabina nať, mateřídouška nať, kopřiva list, heřmánek květ 3x denně po celé období kojení Laktační – bylinný čaj sypaný dtto 3 x denně po celé období kojení. Nálev se připravuje z obsahu 1 čajové lžičky přelitím 1/4 l vroucí vody a nechá se v zakryté nádobě 15 min odstát. Laktofyt – bylinný sirup voda, cukr, bylinné extrakty z anýzu, fenyklu, kmínu, pískavce, bazalky, meduňky a ibišku, kyselina jablečná, sorban draselný Užívá se jako sirup s vodou dle chuti. WELEDA Čaj pro podporu kojení kopřiva, semena anýzu, fenyklu a kmínu 3–6x denně po celé období kojení