Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie- dýchací systém v zátěži
Advertisements

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava - opakování
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
PLNÝ DECH.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_31_DYCHACI_SOUSTAVA
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Biofyzika dýchání. Spirometrie
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Spirometrie Spirometry.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dýchací systém Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
GE - Vyšší kvalita výuky
Dýchací soustava vyšších obratlovců
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Spirometrie Spirometry.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Název EMVentilace, respirace Název sady EM OKR_BIO_02 Vzdělávací obor Biologie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D. Ročník 1. Anotace respirace, ventilace, mechanismus dýchání

Funkce dýchacího systému Okysličování krve a odvod CO 2 a metabolitů = RESPIRACE Výměna plynů mezi vnitřním a vnějším prostředím = VENTILACE Obr. 1. Dýchací systém

Dýchací pohyby a kinetika plic Inspirační x expirační svaly I: diaphragma (bránice), externí mezižeberní svaly aj. E: interní mezižeberní svaly a další Obr.2. Bránice

Nádech / výdech Obr.3. Mechanismus dýchání

Dechový objem Nádechový rezervní objem Výdechový rezervní objem asi 0,5 l asi 1,5 - 2,5 l asi 1,0 - 2,0 l 3,0 - 5,0 l VITÁLNÍ KAPACITA DECHOVÉ OBJEMY

Frekvence dýchání v klidu /min Frekvence dýchání při maximální zátěži /min VENTILACE = frekvence dýchání x dechový objem Ventilace v klidu l Ventilace při maximální zátěži l

Zajímavosti o respiračním systému 1.Plocha povrchu lidské plíce je stejná jako plocha… Ale po antuce se líp běhá. 2.Vaše levá plíce je ……………… než pravá plíce, protože ta musí udělat místo pro srdce. 3.Dá se přežít bez 1 ledviny? Ano, dá. Může vám být odstraněna velká část vnitřních orgánů a můžete přežít. Konkrétně: dá se přežít bez žaludku, sleziny, 75 % jater, 80 % střev, bez jedné ledviny, plíce a prakticky bez každého orgánu z pánevní oblasti. Prakticky je to však bez orgánu z pánevní oblasti nuda. 1.Nos si může zapamatovat až ……………….. různých vůní. Vůně jsou to v lepším případě. tenisového kurtu menší

Jak dýcháte během dne? Úkol: Zkuste si spočítat nádechy za minutu teď v hodině!

Správný mechanismus dýchání Úkol: 1.Popište správný mechanismus dýchání v klidu i při zátěži. Nádech nosem, výdech ústy! 2.Jaké jsou nejčastější chyby při dýchání? Mělké a povrchní dýchání, dýchání ústy.

Opakování 1.Vysvětlete pojem respirace? okysličování krve a odvod CO2 2.B9. Vysvětlete pojem ventilace? Výměna plynů mezi vnitřním a vnějším prostředím 3.Nakreslete a popište schéma dýchacího ústrojí? (individuální řešení) 4.Definujte pneumotorax? protržení hrudní dutiny – následek – smrštění plíce z důvodu rozdílného tlaku v hrudníku 5.Který sval se nejvíce podílí na dýchání? bránice

Citace obrázků Obr. 1 Dýchací systém: the respiratory system consists of the airways, the lungs, and the respiratory muscles that mediate the movement of air into and out of the body. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 2 Bránice: Bránice. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 3 Mechanismus dýchání: Breathing corset. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

Referenční seznam 1.Sto zajímavostí o lidském těle. [cit ]. Dostupné z: Jelínek, J.; Zicháček, V. (2004). Biologie pro gymnázia. 7. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc. 574 s. ISBN