ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk a společnost - sociologie TémaČlověk a společnost - sociologie Tematická oblastČlověk a společnost - sociologie NázevVolný čas a kultura AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkLeden 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceVysvětlení pojmů volný čas, kultura, dělení kultury, masová kultura Přínos/cílové kompetenceVliv a využití volného času na kvalitu života VY_32_INOVACE_50_17
Volný čas a kultura - úvod Vliv kultury na život člověka, druhy kultury,pojmy spojené s kulturou, znaky masové kultury
Kultura - je komplex aktivit vedoucích k přetváření světa - je spojena s lidskou společností a poskytuje nám pohodlnější variantu přežití - přináší nám nové možnosti adaptace na prostředí
Dělení kultury Materiální Duchovní Normativní
Materiální kultura - prostředky, které nám slouží k výrobě -nástroje - stroje - výrobní linky - technologie - produkty určené pro výrobu - stavby, sídlištní celky
Duchovní kultura - je soubor jevů, procesů a vztahů, které slouží k uspokojování duchovních a sociálních potřeb člověka - zvyky - představy - symboly - ideje
Normativní kultura - instituce, jsou rámce, které normativně vymezují lidské činnosti - říkají, jaké chování odpovídá hodnotám uznávaným v dané společnosti - popřípadě stanovují odměny či tresty za dodržování či porušování těchto norem
Kultura z hlediska sociologie V kultuře jsou podstatné hodnoty a normy, které usměrňují činnost lidí, to co je v jedné kultuře přijatelné, může být v jiné kultuře chápáno jako „nekulturní“ Kultura je svou povahou společenská, není ani zděděná, ani vrozená, je naučená Kultura se utváří ve společenských vztazích Hodnoty a norma jsou přenášené generacemi
Pojmy spojené s kulturou Multikulturalismus – vzájemní prolínání hodnot, tradic a zvyků několika kultur Subkultura – kultura určité vyhraněné skupiny v rámci širšího společenství Kulturní difůze –přenos kulturních prvků z jedné kultury do druhé Akulturace – přijetí a osvojení kulturních prvků jiných společenství a jejich začlenění
Pojmy spojené s kulturou Kulturní dědictví – to co je v minulosti prověřeno a navazuje na ně současná kultura Masová kultura – projev moderní společnosti, je spojena s růstem měst, s industrializací a také s masovou komunikací, nejprve se rozvinula v tištěné podobě a potom se k ní připojili rozhlas, film a televize
Znaky masové kultury velké rozšíření v populaci standardizace toho, co je šířeno všeobecná dostupnost orientace na průměrnou hladinu vnímání kultury srozumitelnost a přitažlivost pro všechny vrstvy zábavný a oddechový charakter
Příčiny změn kultury asimilace a integrace – osvojení si většinové kultury technologie – ovlivňuje technickou vyspělost kultury společnosti akulturace – přejímání kulturních rysů jiných kultur
Úkol 1) Jaký typ kultury vás zajímá? 2) Kolik času věnujete ve svém volnu kultuře? 3) Pokuste si pořídit časový snímek jednoho školního dne či víkendu a změřte si čas, kolik jste věnovali jakým aktivitám?
Zdroje a prameny PETRUSEK, Miloslav. Sociologie: občanská nauka : základy společenských věd. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 118 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: Pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 127 s. ISBN EDUARD URBÁNEK, Jiří Buriánek. Základy sociologie: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S, 1992, 127 s. ISBN ČADOVÁ, Barbara, Eduard URBÁNEK a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN BLAŽKOVÁ, Miloslava a BLAŽKOVÁ. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN