Využití korpusu pro výuku češtiny jako cizího jazyka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Píseň “Mám príma den” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 3.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
Korpusová lingvistika (2)
Sloveso BÝT – přítomný čas
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Modální slovesa a jejich opisné tvary
Úvod do korpusové lingvistiky 8
The choice of verbs in Czech as a foreign language textbooks Pavlína Vališová Masaryk University, Brno.
IT Session Two Lessons Three and Four. Outline  IT Test 1  International Phonetic Alphabet  IPA – Interactive chart  Exercise 1  Český národní korpus.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Interrogative pronouns Tázací zájmena Who, What, Where, Why, When?
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Pravěkým umělcem - výtvarná výchova Martina Dostálová - ZŠ K
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Podstatná jména rodu mužského
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Ročník: 1. – 4. ročník Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_CM Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Korpusová lingvistika ( 3 ) Jan Radimský FF JU České Budějovice.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ANOTACE V prezentaci si žáci procvičují a upevňují používání sloves v přítomném čase prostém ve větách oznamovacích, slovní zásobu tematického okruhu volný.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_18
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
VY_32_INOVACE_49 VERB TO HAVE GOT AFFIRMATIVE.
Hlediska, podle nichž učitelé vybírají učebnice češtiny pro cizince
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_56 Jméno autora: Mgr. Barbora Studena Název.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_22_INOVACE_60  Jméno autora: Mgr. Barbora Studená.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Pospíšilová Datum: Název:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ To be - otázka Název sady: Project 1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Gramatika jako proces Dana Hánková AKCENT College s.r.o. 28. setkání AUČCJ,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jiří Svoboda Gymnázium dr. A. Hrdličky v Humpolci
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Využití korpusu pro výuku češtiny jako cizího jazyka
Jazykové korpusy (lingvistika, filologie, výuka jazyků)
Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
MGR. PETRA JIRÁSKOVÁ MOC újop uk
Transkript prezentace:

Využití korpusu pro výuku češtiny jako cizího jazyka Pavlína Vališová evalisova@gmail.com

Využívání autentických textů ve výuce gramaticko-překladová metoda znalost jazyka = znalost struktur komunikační kompetence (Hymes, 1972) znalost jazyka + kontext CLT – Comunicative Language Teaching od slova komunikace - autentické texty

Autentický vs. učebnicový jazyk komunikačně-pragmatický obrat cíl: jak úspěšně vést konverzaci v cílovém jazyce více dialogů, mluvený jazyk vymyšlené věty: nereálné, nepřirozený, vyumělkované nebo hravé, vtipné, jednoduché, snadno zapamatovatelné ?

„Typický domácí dialog“ Jana: Ahoj, Adame? Jak se máš? A co čteš? Adam: To je jedno, co čtu. Ale kde jsi byla ty?!? Už je Večer a já mám strašný hlad a žízeň. A doma není jídlo. Jana: Byla jsem v práci a pak jsem nakupovala v centru. Viděla jsem hezký kabát, krásný svetr a fantastickou, aIe opravdu fantastickou kabeIku. Byla červená, supermoderní a elegantní a nebyla moc drahá... Stála jenom 3 359 korun. Vidíš? Tady je. Ta je senzační, viď? Adam: Co? Ty jsi kupovala takovou drahou kabelku? No, není špatná... Ale levná nebyla. Jo, a kde máš to jídIo? Maso. Nebo salám... A pivo! Jana: Nóó.. Nemám to. Nevidíš, že jsem neměla čas? (Holá, L. New Czech Step by Step)

Pan Novák – paní Nováková Kdy budeme věsit tu záclonu? Odpoledne – ale budu muset jít nakupovat skoby, hřebíky, kladivo, vrtačku, sádru. Jo – ale garnýž máme. Můžu se zeptat, kolik budeš kupovat hřebíků? Asi deset, budu potřebovat hřebíky taky na obrazy. Budu věsit ty nové obrazy. Skoby budeš kupovat dvě? Ne, asi víc – taky tak deset. Skoba, to je dobrá věc. Můžu se zeptat, proč budeš kupovat vrtačku? To je drahá věc. To je pravda – je drahá, ale potřebuju teď vrtačku každý den. Na co? Každý den chceš něco věsit a já na to potřebuju vrtačku. Taky potřebuješ každý den sádru. To je normální. A můžu se zeptat, kolik stojí ta vrtačka? (Hádková, M. Čeština pro cizince a azylanty A1)

Autenticita a motivace Autentické texty zajímavé – je tam sdělení X ne jen prezentace gramatického jevu motivace závisí na tématu, konkrétních studentech, cílech výuky a užití ve třídě texty vybírat podle potřeb studentů argument pro adaptaci

Obtížnost textu rizika: málo frekventovaná slovní zásoba, idiomy, kulturní a mimo jazykové reference X porozumění neznámé slovní zásoby podle kontextu = jedna z nejdůležitějších metod akvizice možnost zjednodušit texty podle úrovní orientace na částečné porozumění

Autentické texty v učebnicích čj Bischofová – Hrdlička. Čeština pro středně a více pokročilé. Holá, L. Česky krok za krokem 2. Mrověcová, L. Čeština pro Rusy 2. Holá, L. Neruda: Malostranské povídky. Kotková, R. Čapek: povídky z jedné a druhé kapsy. internet? korpus?

Výhody korpusu autentické texty věty a slovní spojení neupravené pro didaktické účely rychlost vyhledávání, dostupnost velké množství dat

Využití korpusu pro výuku jazyka 1. Indukce: Data Driven Learning (DDL) studenti pracují přímo s korpusovým vyhledávačem překážky: technika, množství dat

Využití korpusu pro výuku jazyka 2. Dedukce: korpus jako zdroj dat tvorba učebních materiálů (autentické texty, modelové věty) zdroj kvantitativních dat (Kdy a jaký gramatický prvek předkládat studentům?)

1. Data Driven Learning (DDL) aneb Student jako výzkumník a objevitel „Research is too serious to be left to the researchers.“ Tim Johns, 1991 Discovery Learning

Nová role studenta i učitele Obrat k induktivní výuce: 1. Pozorování 2. Porozumění 3. Generalizace učitel není odborník, ale organizátor, poradce a ten, kdo motivuje student se učí, jak se učit

DDL: Úkoly aplikovatelné na češtinu Co mohou studenti vyhledávat: základní tvar rod, pád a číslo tvary psané vs. mluvené češtiny kolokace Bonito – zobrazení lemma a tagu (on-line slovník) Korpus SyD – psaná vs. mluvená čeština, kolokace

2. Klasická cvičení, ale z korpusových dat Upravovat věty z korpusu a jak? Lexikologická pravidla pro úpravu příkladů: 1. najdi v korpusu úsek o 4-6 slovech, které ukazují klíčové slovo v typickém kontextu 2. uprav zbytek věty podle potřeby 3. vymaž/zkrať vloženou větu, změň rušící vlastní jména na zájmena a zjednoduš málo známou/těžko pochopitelnou slovní zásobu (Atkins et al., 2008)

Modelové věty postoupila do poslední třídy gymnázia na hlavní třídě si všiml obchodu s pánskými oděvy. objednal si tedy sedadlo v první třídě. my, Angličané střední třídy Postoupila do poslední třídy gymnázia. Na hlavní třídě je obchod s pánskými oděvy. Objednal si sedadlo v první třídě. My jsme Angličané střední třídy.

Použitá literatura Atkins, S. – Rundell, M. (2008) The Oxford Guide of Practical Lexicography. Oxford: Oxford University Press. Kapitola 10.8 Examples, s. 452–464. Bernardini, S. (2004) Corpora in the classroom. An overview and some reflections on future developments. In Sinclair, J. How to Use Corpora in Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, s. 17–36. Cook, G. (2003): The functions of example sentences: a reply to Vivian Cook. Applied Linguistics 24:2, 249-255. Cook, V. (2001) The philosopher pulled the lower jaw of the hen. Ludicrous invented sentences in language teaching. Applied Linguistics 22:3, 366-387. Čemusová, Jana – Štindlová, Barbora (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. Gabrielatos, C. (2005). Corpora and language teaching: Just a fling, or wedding bells? TESL-EJ, 8(4), A1, 1-37. Gilmore, A. Authentic materials and autenticity in foreign language teaching. Language Teaching 40, CUP, 2007, 97-118. Granath, S. (2009) Who benefits from learning how to use corpora? In Aijmer, K. (ed.) Corpora and Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, s. 47–65. Hrdlička, M. (2002) Cizí jazyk čeština. Praha: ISV.   Huston, S. - Francis, G. (2000) Pattern Grammar. A corpus-diven approach to the lexical grammar of English. Amsterdam: John Benjamins. Johns, T. (1991) Should you be persuaded. Two samples of data-driven learning materials. In Johns, T. – King, P. (eds.) Classroom Concordancing: ELR Journal. 4, s. 1–16. Thomas, J.: Using Corpora in Language Teaching and Learning. Teaching English with Technology, A Journal for Teachers of English. ISSN 1642 -1027, 2006, vol. 2005, no. 6, s. 1. K vyhledání on-line <http://www.iatefl.org.pl/call/j_soft23.htm>. Tribble, C. & Jones, G. (1990) Concordances in the classroom. London: Longman.