Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Iveta Adamová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuListnáče – kruhovitě pórovité Stupeň a typ vzděláváníStřední vzdělávání s výučním listem, 2. ročník Vzdělávací oblastMateriály Vzdělávací obor33 – 56 – H/01 Tematický okruhDřeviny v dřevozpracujícím průmyslu Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 2. ročník Anotace Žáci se naučí rozdělit domácí dřeviny, poznávat je podle listů a textury v řezu. Dovedou popsat vlastnosti a použití jednotlivých dřevin v praxi. Vybavení, pomůckyHerbář listů stromů, vzorky dřevin v řezu Klíčová slova List, kůra, dřevin y, póry, vlastnosti, použití Datum LISTNÁČE – KRUHOVITĚ PÓROVITÉ – ČÁST 2
LISTNÁČE – KRUHOVITĚ PÓROVITÉ-ČÁST 2 Jilm Horský – Ulmus Glabra – JL Jilm Habrolistý – Ulmus Carpinifolia – JL Jilm Vaz – Ulmus Laevis – JL 40m Listy elipsovité, dvojnásobně pilkovité Jádro mohutné, čokoládově hnědé, nažloutlá běl, dřeňové paprsky vytváří na radiálním řezu kropenatost Pevné, tvrdé, trvanlivé dřevo 640 kg/m 3 Použití: Dýhy, parkety, dveře, obklady 2
LISTNÁČE – KRUHOVITĚ PÓROVITÉ-ČÁST 2 LISTNÁČE – KRUHOVITĚ PÓROVITÉ-ČÁST 2 3
LISTNÁČE – KRUHOVITĚ PÓROVITÉ-ČÁST 2 4
Trnovník Bílý – Akát – Robinia Pseudo-akacia – AK 30m Zřídka rovný kmen, zdomácnělá dřevina V Maďarsku národní strom Listy dlouhé, lichozpeřené (11-15), hladké Mohutné olivově zelené jádro, bílá běl 730 kg/m 3 Dřevo pevné, tvrdé, těžké, trvanlivé Použití: Dýhy, parkety, sudy, násady 5
LISTNÁČE – KRUHOVITĚ PÓROVITÉ-ČÁST 2 6
7
Kaštanovník Jedlý – Castanea sativa – KS Průmyslově nevyužívaná dřevina, parková Listy lesklé, podlouhlé, kopinaté Plody jsou jedlé kaštany v ostnatém obalu 8
LISTNÁČE- KRUHOVITĚ PÓROVITÉ – ČÁST 2 9
ZDROJE A PRAMENY Zdeňka KŘUPALOVÁ, Nauka o materiálech pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, dotisk, Praha: Sobotáles, 2003, DT 691 (075.3), 240 stran, ISBN Obrázky - vlastní archiv autora 10