Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Miloslava Večeřová Číslo materiáluVY_32_INOVACE_MAT_2S1N_VE_19_02 NázevLineární nerovnice Druh učebního materiáluPrezentace PředmětMatematika Ročník2 (učební) Tématický celekRovnice AnotacePojem nerovnice,interval, základní úpravy nerovnic Metodický pokynMateriál slouží k výkladu nové látky s uvedeným příkladem (30 min) Klíčová slovaNerovnice, lineární, pravá strana, levá strana, interval Očekávaný výstupŽáci si představí nerovnici, vyřešení nerovnice a určení intervalu. Datum vytvoření
Lineární nerovnice základní úpravy
INTERVAL Časový interval Úsek Od – do (2;5) ZÁPIS ‹ 2;5 › Otevřený Uzavřený Interval Zápis pomocí osy. - ∞ 0 +∞ > ; <≥ ; ≤
Výsledkem nerovnice je interval! x ≤ 5 ‹ -∞;5 › x ≥ - 3 ‹ - 3; ∞ › x < 6 (-∞;5) x > 1 (1; ∞) Nyní si procvičte: x > 6 x < - 2 x ≤ 0 x ≥ - 5 x > -6 x < 12 x ≤ - 10 x ≥ 4
Levá a pravá strana nerovnice x + 5 < 12 x + 5 < 12 / - 5 x < 12 – 5 x < 7 Úpravy jsou téměř stejné jako u lineárních rovnic. Ještě interval!!! (-∞;7)
Levá a pravá strana nerovnice 5 – 3x > 7x x -7x > x > -20 / :(-10) x < 2 Ještě interval!!! (-∞;2) Jestliže v nerovnici dělíme záporným číslem znaménko > ; < se otáčí !
Zkoušku provedeme, tak že libovolné číslo z intervalu dosadíme do nerovnice. Vybírám si číslo 1 5 – 3x > 7x – 3 · 1 > 7 · 1 – 15 2 > - 8 Ano, číslo 2 je větší než číslo - 8
Příklady na procvičení 2x – 3 ≤ 1 - x + 18 > x + 16 3x + 11 < x + 2(x – 3) 4x + 3 ≥ 12(6 – x) - 23x < 3(8 + 2x) 0,2(x + 0,3) < - 1,22 9,21 + 3(x – 2) < 1,8 – 2,3x 12 – 3,1x ≥ 2(0,9 + x)