39.1 Násobení a dělení mimo obor násobilek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 39.1 Násobení a dělení mimo obor násobilek V knihkupectví rozdělávali krabice s novými knihami a v jedné krabici bylo 25 knih. Kolik knih bylo v deseti krabicích? 1 krabice ______ 10 krabic ________________ odpověď __________________________________________________ Nové knihy dávali do regálů. V jednom regálu bylo 50 knih. Kolik regálů zaplnili? počet nových knih ( znáš z předchozí slovní úlohy) ________ v jednom regálu ______ počet regálů _______________ odpověď __________________________________________________ Autor: Mgr. Dana Krenková
39.2 Co už umíme? Zopakuj si: 45 : 9 = ___ 32 : 8 = ___ 6 : 6 = ___ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 39.2 Co už umíme? Zopakuj si: 45 : 9 = ___ 32 : 8 = ___ 6 : 6 = ___ 24 : 8 = ___ 36 : 9 = ___ 15 : 5 = ___ 63 : 7 = ___ 45 : 5 = ___ 36 : 6 = ___ 15 : 3 = ___ 81 : 9 = ___ 16 : 8 = ___ 30 karafiátů se mělo rozdělit do kytic po třech. Kolik vzniklo kytic? Tatínek koupil 3 kytice a k nim stužky po 9 korunách. Kolik Kč zaplatil celkem za stužky? výpočet: _____________________________________________________ 3 . 2 + 5 . 2 = ___ ( 3 + 5) . 2 = ___ 7 . 8 + 5 . 8 = ___ ( 7 + 3) . 8 = ___ 9 . 6 + 9 . 4 = ___ ( 6 + 4) . 9 = ___ 4 . 7 + 5 . 7 = ___ ( 4 + 5) . 7 = ___ 45 : 7 = ___(__) 24 : 9 = ______ 60 : 8 = ______ 10 : 3 = ______
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 39.3 Co si řekneme nového Číslo násobíme deseti tak, že k násobenému číslu připíšeme nulu. 5 . 3 = 15 4 . 4 = ___ 7 . 6 = ___ 5 . 30 = 150 4 . 40 = ___ 7 . 60 = ___ Můžeš si říci 5 . 30, to je 5 . 3 desítky = 15 desítek = 150. Dané číslo násobíme násobky deseti tak, že vynásobíme tímto číslem počet desítek a k tomuto součinu připíšeme nulu. Počítej rozkladem: 5 . 30 = 5 . (3 . 10)= (5 . 3) . 10 = 15 . 10 = 150. Dané číslo násobíme stem tak, že k tomuto číslu připíšeme dvě nuly. Násobení budeme provádět před sčítáním a odčítáním. 5 . 100 = ____ 5 . 100 + 20 = ____ 9 . 100 = ____ 7 . 100 + 72 = ____
39.4 Co si řekneme nového Vypočítej: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 39.4 Co si řekneme nového Vypočítej: 6 : 2 = 3 protože 3 . 2 = 6 18 : 2 = 9 protože 9 . 2 = 18 60 : 2 = 30 protože 30 . 2 = 60 180 : 2 = 90 protože 90 . 2 = 180 600 : 2 = 300 protože 300 . 2 = 600 Jestliže máme dělit např. číslo 34 číslem 2, rozložíme si dělence 34 na dva sčítance, které umíme dělit dvěma a počítáme: 34 : 2 = (20 : 2) + (14 : 2) = 10 + 7 = 17 zkouška: 17 . 2 = 34 20 + 14 Vypočítej podobně: 84 : 7 = ___________________________ __________ 70 + 14 114 : 6 = ___________________________ __________ 60 + 54 195 : 3 = ___________________________ __________ ______
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 39.5 Procvičení násobení 2 . 10 = ___ 2 . 20 = ___ 7 . 40 = ___ 2 . 60 = ___ 3 . 80 = ___ 7 . 10 = ___ 5 . 20 = ___ 9 . 40 = ___ 6 . 60 = ___ 5 . 90 = ___ 5 . 10 = ___ 8 . 30 = ___ 6 . 50 = ___ 5 . 70 = ___ 4 . 100 = ___ 9 . 10 = ___ 3 . 30 = ___ 4 . 50 = ___ 8 . 70 = ___ 7 . 100 = ___ 2 . 100 = ___ 2 . 100 + 20 = ___ 50 + 40 . 3 = ___ 100 . 9 – 50 = ___ 7 . 100 = ___ 5 . 100 + 61 = ___ 20 + 60 . 7 = ___ 100 . 4 – 36 = ___ 5 . 100 = ___ 8 . 100 + 36 = ___ 30 + 50 . 4 = ___ 100 . 6 – 81 = ___ 9 . 100 = ___ 3 . 100 + 72 = ___ 80 + 30 . 6 = ___ 100 . 2 – 57 = ___ Vstupenka na koncert stála pro dospělého 80 Kč a pro dítě 50 Kč. Kolik Kč zaplatila za vstupné čtyřčlenná rodina se dvěma dětmi? výpočet: ______________________ odpověď: ___________________________________________________
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 39.6 Procvičení dělení 200 : 4 = ___ 560 : 8 = ___ 720 : 8 = ___ 19 : 4 = ___(_) 34 : 2 = ___ 100 : 5 = ___ 640 : 8 = ___ 490 : 7 = ___ 48 : 9 = _____ 45 : 3 = ___ 180 : 3 = ___ 280 : 7 = ___ 630 : 9 = ___ 30 : 8 = _____ 90 : 5 = ___ 160 : 4 = ___ 360 : 9 = ___ 540 : 6 = ___ 12 : 9 = _____ 64 : 4 = ___ 196 : 2 = ___ 190 : 5 = ___ 165 : 5 = ___ 141 : 3 = ___ 128 : 4 = ___ 172 : 4 = ___ číslo 60 90 95 75 80 55 65 70 85 pětina Na statku měli 45 slepic a 3 krát méně hus. Kolik měli hus? Kolik je to celkem? slepic ___ hus ______________ výpočet ___________________ celkem _________________________ odpověď _____________________________________________________________
Sixty-five divided by five is ______________ 84 : 7 = __ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 39.7 CLIL Divide: 65 : 5 = __ Sixty-five divided by five is ______________ 84 : 7 = __ Eighty-four divided by seven is ___________
39.8 Test znalostí Který výsledek příkladu je správně? 100 . 6 - 83 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 39.8 Test znalostí Který výsledek příkladu je správně? 100 . 6 - 83 427 357 517 607 Který výsledek není správně? 720 : 2 = 360 342 : 2 = 181 630 : 9 = 70 105 : 5 = 21 Vypočítej pětinu z čísla 80. 14 17 15 16 Máš číslo 45. Urči číslo 3x menší. 25 35 neexistuje Správné odpovědi: c d b Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 39.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 3. ročník základních škol, 3. díl. Praha: Alter, 2004. Obrázky z databáze klipart.
39.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 39.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník 3. ročník Klíčová slova Násobení a dělení mimo obor násobilek, obor čísel 1 – 1000. Anotace Prezentace popisující postup při násobení a dělení mimo obor násobilek v oboru čísel 1 - 1000.