Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuNewtonovy pohybové zákony II. Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastFyzika Vzdělávací obor63-41-M/01 Tematický okruhMechanika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník AnotaceŽáci získají nové znalosti z fyziky a naučí se orientovat v Newtonových pohybových zákonech. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaNewtonovy pohybové zákony, zákon setrvačnosti, zákon síly. Datum NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY II.
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY Základ dynamiky tvoří tři Newtonovy pohybové zákony: 1.Newtonův pohybový zákon – zákon setrvačnosti 2.Newtonův pohybový zákon – zákon síly 3.Newtonův pohybový zákon – zákon akce a reakce. 2
3. ZÁKON AKCE A REAKCE, obr. č. 1 Na volném konci horního siloměru se projeví působením síly F1 vysunutí dolního siloměru a současně pozorujeme působení síly F2. Síly F1 a F2 mají tyto vlastnosti: 1. stejně velké F1 = F2, 2. navzájem opačného směru F1 = -F2, 3. současně vznikají a zanikají, 4. každá z nich působí na jiné těleso, nelze je sčítat. 3
3. ZÁKON AKCE A REAKCE Závěry pokusu jsou obsahem třetího Newtonova pohybového zákona: Síly, kterými na sebe vzájemně působí dvě tělesa, jsou stejně velké, mají opačný směr, současně vznikají a zanikají. 4
3. ZÁKON AKCE A REAKCE Označíme-li jednu sílu akce a druhou reakce, můžeme tento zákon, označovaný jako zákon akce a reakce, vyslovit větou: Každá akce vyvolá stejně velkou reakci opačného směru. Síly akce a reakce působí každá na jiné těleso. Proto se ve svých účincích navzájem neruší. 5
HYBNOST TĚLESA Hybnost tělesa p je vektorová fyzikální veličina definovaná jako součin hmotnosti a okamžité rychlosti: p = m. v [kg m.s -1 ] Hybnost charakterizuje pohybový stav tělesa. 6
HYBNOST TĚLESA 7
Příklad: Působením nárazového větru se rychlost plachetnice o hmotnosti 400 kg zvětšila za dobu 2 s z 1 m.s -1 na 1,5 m.s -1. Jak velkou silou přitom působil vítr na plachetnici? 8
Řešení: 9
Použité zdroje: LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 5., přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2012, 253 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 263 s. ISBN Wikipedie. Newtonovy pohybové zákony [online] [cit ]. Dostupné z: pohybové zákony Obrázek č. 1: Vlastní zdroj. Kliparty MS Office. [cit ] 10