Měření a simulace zatížení trakčních měníren a

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrické stroje - transformátory
Advertisements

Stanoviště pro měření ztrát měničů kmitočtu Jan Dudek VŠB Technická univerzita Ostrava 448 Katedra výkonové elektroniky a elektrických pohonů.
(Příklad využití střídavého proudu v praxi.)
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Rozvodny a transformovny 1. část
Modelování a simulace podsynchronní kaskády
Synchronní stroje III. Synchronní motor.
Obor Mechanik elektrotechnik
Dispečerské řízení pražského metra
Rozvodny a transformovny 1. část
Energetika.
16. STŘÍDAVÝ PROUD.
INOVACE ROKU 2010 Měnič COMPACT CVK 27 kV pro filtračně-kompenzační zařízení bez transformátoru Ing. Ivan Malý
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektrické stroje.
ELEKTROTECHNIKA TRANSFORMÁTOR - část 2. 1W1 – pro 4. ročník oboru M
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Měřící technika Jan Keprt.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Základy elektrotechniky II.ročník, Měřicí soustavy 2 Vypracoval : Ing.Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Mo.13: Elektrické přístroje pro regulaci – stykače, kontroléry, přepojovače. Zajišťují zapínání a vypínání požadovaných obvodů bez jakýchkoliv rušivých.
Úvod do MHD Trolejbusy: úvod.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
VŠB Technická univerzita Ostrava
Tato prezentace byla vytvořena
měřících a jistících systémů v rozmanitých elektrizačních soustavách.
Změny rozsahu měřicího přístroje při měření napětí
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Spotřeba a přetížitelnost měřicích přístrojů
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Optimalizace účinnosti elektrického pohonu s AM pomocí fuzzy logiky
Plánování a organizace veřejné dopravy
Zvýšení rychlosti nákladní kolejové dopravy
Rozdílová ochrana dlouhých vedení
Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/ – Individualizace a inovace výuky Autor:
Transformátory Autor: Ing. Tomáš Kałuža VY_32_INOVACE_
Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu v podmínkách ČR Prezentace projektu stránka: 1 K611XMZG možnosti zavedení integrálního taktového.
Tramvajová vozidla.
Automatizační technika
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
Využití elektrických točivých strojů v podmínkách hlubinného dolu.
Elektromotorky A Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-004 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
Zkušenosti z aplikace TSI subsystému energie V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. 1 Autor: Ivan Dobeš Datum: Místo : Vládní salónek - žst. Praha.
Elektrické měřící přístroje VY_32_INOVACE_Tomalova_ Osciloskopy_mereni Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním.
Transformátory Autor: Ing. Tomáš Kałuža VY_32_INOVACE_
Základy elektrotechniky Trojfázová soustava
ELEKTRICKÉ STROJE - POHONY
ENERGETICKÁ MATURITA 2016 PROVOZOVÁNÍ SÍTÍ VN PRÁCE POD NAPĚTÍM – PPN
Elektrické měřící přístroje
Transformátory Autor: Ing. Tomáš Kałuža VY_32_INOVACE_
Transformátory Autor: Ing. Tomáš Kałuža VY_32_INOVACE_
MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO VÝKONU
Elektrické měřící přístroje
Tato prezentace byla vytvořena
Stejnosměrné měniče napětí
ENERGETICKÁ MATURITA 2017 PROVOZOVÁNÍ SÍTÍ VN PRÁCE POD NAPĚTÍM – PPN
Měniče napětí.
Energetická maturita úsek Síťové služby útvar měření
Měření elektrického proudu
Elektrická trakce na železnici
Spínací přístroje vysokého a velmi vysokého napětí I.
TRANSFORMÁTOR.
Česká asociace provozovatelů lokálních distribučních soustav
Transkript prezentace:

Měření a simulace zatížení trakčních měníren a vyhodnocení jejich činnosti Václav Kolář vaclav.kolar@vsb.cz Katedra obecné elektrotechniky VŠB-TU Ostrava

Téma doktorské práce doktorská práce v oboru elektroenergetika forma studia kombinovaná, školitel Prof. Paleček konkrétní zaměření elektrická trakce měření zatížení a provozu trakčních měníren vyhodnocení zatížení trakčních měníren (součinitele zatížení) vyhodnocení dalších aspektů jejich provozu činnosti (účinnost, harmonické, účiník ...) simulace zatížení měnírny

Trakční měnírny trakční měnírna je elektrická stanice, slouží k napájení stejnosměrné elektrické trakce (železnice, tramvaje ...) v principu obsahuje transformátor a usměrňovač ve skutečnosti samozřejmě navíc spínací přístroje, měření, dálkové ovládání ... stejnosměrná železniční trakce v ČR je provozována napětím 3 kV, jmenovité napětí měnírny je 3,3 kV jmenovitý výkon měnírny bývá řádově okolo 10 MW železniční trakční měnírny bývají napájeny z trojfázové sítě 22 kV, méně často 110 kV

Zjednodušené schéma trakční měnírny

Specifika provozu trakčních měníren zatížení je velmi proměnlivé, podle momentální dopravní situace zařízení trakčních měníren nejsou z ekonomických důvodů dimenzována na trvalý maximální výkon mají určitý jmenovitý výkon a krátkodobou přetižitelnost většinou 150 % 2 hodiny, 200 % 1 minutu rozlišujeme maximální, efektivní a střední hodnotu výkonu Pmax, Pef, Pa nerovnoměrnost zatížení měnírny udávají součinitele:

Měření na trakční měnírně v Ostravě Svinově měnírna Ostrava Svinov leží uvnitř Ostravského železničního uzlu - komplikovanější zatížení prováděl jsem zde tři asi týdenní měření

Aparatura pro měření notebook s měřicí kartou a vstupní převodníky připojení měřicí aparatury v měnírně pomocí provozních MTP, MTN, děliče a bočníku

Výsledky měření nejvýznamnějšími výsledky jsou součinitele cs, cp, ca součinitele cp, ca se neshodují s literaturou možné vysvětlení (zatím neověřené) - v době měření součinitelů v literatuře byla hnací vozidla pouze s odporovou regulací, dnes má zhruba polovina tyristrové měniče to se může projevit na špičkách odběru (plynulejší regulace)

Simulace zatížení trakční měnírny spotřebu hnacího vozidla a pak také zatížení měnírny je možné počítačově simulovat je potřeba mít mnoho vstupních údajů: trať - stoupání, oblouky ... vlakové soupravy - hmotnost, vozidlové odpory hnací vozidla - trakční charakteristiky konfigurace trakční sítě - napětí měníren, použité vodiče, sepnyté a rozepnuté podélné a příčné spojky pohyb vozidel po trati - poloha, rychlost a zrychlení !! - grafikon - méně přesný, dostupnější, známý předem - tachogram - přesnější, méně dostupný, jedině zpětně

Simulace zatížení trakční měnírny pokusil jsem se o simulaci zatížení měnírny a srovnání s naměřeným zatížením vybral jsem si krátký časový úsek s co nejmenším počtem vlaků (asi půl hodiny, v noci) vycházel jsem z údajů ČD, splněného grafikonu ... pro simulaci jsem vytvořil několik počítačových programů v Pascalu

Grafikon jízdy vlaků

Výsledky simulace a měření

Děkuji za pozornost Závěr k simulaci nasimulované a naměřené zatížení se shoduje jen částečně do procesu jízdy vlaků vstupují nepřevídané okolnosti (zpoždění, změny rychlosti, styl jízdy strojvůdce ...) přesná simulace proto není možná bylo by možné použít např. metodu Monte Carlo, nepředvídané vlivy by se do simulace zahrnuly jako náhodné proměnné - výsledek je celá množina řešení zatím je to námět do budoucna Děkuji za pozornost