Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu Stupeň a typ vzdělávání Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Tematický okruhDějiny 19. a 20. století Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let AnotaceVýukový materiál zaměřený na Velkou francouzskou revoluci; materiál navazuje na předchozí výukový materiál. Vybavení, pomůcky- Klíčová slova Datum15/09/2013 NĚMECKO VE 30. LETECH (II.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuNěmecko ve 30. letech (2. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastDějepis Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhDějiny 20. století Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 3. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice vývoje v Německu ve 30. letech. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaHitler, kancléř. Datum
NĚMECKO VE 30. LETECH filozoficky se opíral nacismus o voluntarismus (využívána filozofie Friedricha Nietcheho: teorie o nadčlověku, vůli k moci, právu na větší „životní prostor“ Lebensraum) antisemitismus, pangermanismus využili tradici pruského militarismu oslava kultu vůdce, války a národa začíná systematická ideologická převýchova národa
učebnice nacistické propagandy Mein Kampf chtěli vytvořit vytvoření velkoněmecké říše o 100 mil. obyvatelích (včetně Rakouska, českých zemí, části Polska) Hitlerjugend: fašistická organizace pro chlapce a dívky výchova v duchu nacismu (povinné členství od roku 1936) NĚMECKO VE 30. LETECH
Kolonialismus založena nacistická kulturní politika – státní kontrola (jsou páleny knihy demokratických autorů) k nacistické propagandě využit film, rádio, sport dochází k emigraci (Einstein, Feuchtwanger, bratři Mannové, Remarque atd.) v září 1935: sjezd v Norimberku NĚMECKO VE 30. LETECH
Německo je Hitlerem označeno za nositele „všelidských, duchovních, kulturních a hospodářských tradic Evropy“ přijaty „norimberské zákony“: počátek systematického vyhlazování Židů jsou vyloučeni z politického, veřejného a hospodářského života zbaveni lidských práv, nemohli vykonávat řadu povolání NĚMECKO VE 30. LETECH
vyřazeni ze škol, veřejné dopravy, označeni šesticípou žlutou hvězdou začíná zabírání majetku Židů (arizace) vrchol antisemitismu: křišťálová noc (listopad 1938): pogrom na Židy, násilné vyhlazování, vypáleny synagogy, obchody. NĚMECKO VE 30. LETECH
budován uzavřený hospodářský systém zavedeno centrálně řízené přídělové hospodářství snažili se o soběstačnost v surovinách i potravinách (budují strategické zásoby pro válku) nacisté podporují zemědělství, státní veřejné práce (budují dálnice), zbrojí, snaží se vybudovat moderní útočnou armádu NĚMECKO VE 30. LETECH
1933: Německo vystoupilo ze Společnosti národů 1935: zavedena všeobecná branná povinnost 1936: obsazeno demilitarizované pásmo Porýní porušili Versailleské dohody Německo hledá spojence 1936: spojenectví s Itálií: osa Berlín-Řím NĚMECKO VE 30. LETECH
v evropských státech se projevují sympatie k nacistické diktatuře Španělsko, Rumunsko, Jugoslávie, Maďarsko, Portugalsko NĚMECKO VE 30. LETECH
Co je to fašismus? O co se opírá ideologie fašismu? OPAKOVÁNÍ
ZDROJE A PRAMENY 1)POPELKA, Miroslav a Veronika VÁLKOVÁ. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 143 s. ISBN )ČAPEK, Vratislav. Dějepis: novověk. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 60 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN