Maďarská menšina v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Advertisements

MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Poválečný vývoj v Československu
Studijní obor: Sociální činnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Československá republika mezi válkami
Národnosti Jazyky.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Společenské a hospodářské prostředí
Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě
Třeťáci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Naše vlast – Česká republika
AZ KVÍZ Evropa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Míková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Renata Trojanová, Filip Vrba a Lukáš Veselý
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Vzájemná poloha dvou kružnic
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Před, za, pod, nad aktivita
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
VLAST 6. ročník.
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Členění území naší vlasti
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy.
Kde leží hranice mezi Východem a Západem v Evropě? Hranice VÝCHODU a ZÁPADU jsou nejednoznačné Názorů, kudy vést hranice mezi těmito dvěma částmi Evropy,
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Československo, Česko a Slovensko a.... Česko a Slovensko Česko a Slovensko Slováci jsou druhou nejpočetnější menšinou v ČR. Podle nejrůznějších odhadů.
Anotace Výklad. Osobnosti československých prezidentů od 1. republiky po II. světovou válku Autor Vladimíra Mezerová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Znalost.
MENŠINY A JEJICH PRÁVA MGR. MICHAL OBLOUK. MENŠINY Menšina = dobře vymezená skupina osob, která se odlišuje od okolní „většinové“ společnosti Druhy menšin.
SSSR mezi světovými válkami I
Maďarská menšina v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Svět po první světové válce
SSSR mezi světovými válkami
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
DUM - Digitální Učební Materiál
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Stát III. Národnost, národ, etnika, majority, minority, multikulturní soužití, azylanti.
Název učebního materiálu
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Sčítání lidu domů a bytů 2011
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
České země za 1. světové války II
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Národnostní menšiny, migrace
Základní škola Čelákovice
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Na které písmenko začíná obrázek?
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Orofacionální cvičení III.
Převody jednotek času – 2. část
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Transkript prezentace:

Maďarská menšina v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Trocha statistiky úvodem Podle sčítání 2001 – osob (Pražák, 2010). Podle vlastních odhadů menšiny 19 – osob. Nejvíce Maďarů žije v Ústeckém kraji, Moravskoslezském kraji a v Praze.

Maďaři obecně Maďaři jsou původem kočovnický národ patřící k uralským a ugrofinským národům. Většina z nich ovládá maďarštinu jako svůj mateřský jazyk, která je velmi odlišná od okolních jazyků (nepatří do rodiny indoevropských jazyků). Počet Maďarů se odhaduje na 14,5 milionu, ale v Maďarsku samotném žije pouze 10 milionů obyvatel. Čtvrtina všech Maďarů žije v okolních státech, kde na četných územích tvoří většinu obyvatel. Zbytek obyvatel, a to pětina, žije na území západní Evropy, v USA a na celém světě. Maďaři jsou velice vlastenecký národ. Jsou hrdí na svou vlast, jazyk, původ a národní dějiny. Ctí své předky a národní tradice. Na maďarských školách je vyučován povinný předmět – vlastenectví (Hazafiság). Maďaři nemají příliš v lásce Rumuny (kvůli sporu o Sedmihradsko) a Rusy (kvůli potlačení revolucí 1848–1849 a 1956 a dále proto, že ve všech válkách, kterých se Maďarsko účastnilo, bylo Rusko jeho protivníkem, v neposlední řadě kvůli více než 40 letům komunistické vlády v Maďarsku).

Příchod Maďarů na území ČR Později než na území SR, kde docházelo k prostorovému míchání obyvatelstva. Za zmínku stojí fakt, že Maďaři stáli za zánikem Velkomoravské říše a v 10. století invazivně migrovali do střední Evropy. Za první republiky došlo k přílivu maďarské inteligence ze Zakarpatské Ukrajiny. Po 2. světové válce ztratily všechny osoby maďarské národnosti na základě prezidentského ústavního dekretu (1945) československé státní občanství. Československá politická reprezentace se snažila o vysídlení maďarského obyvatelstva žijícího na Slovensku do Maďarska. Druhým způsobem vysídlení byla násilná deportace Maďarů do českých pohraničních oblastí. Největší nárůst zaznamenala maďarská menšina od 60. let v důsledku přirozené migrace za prací, studiem či rodinami. Přestože od té doby příliv Maďarů do České republiky poklesl, i v současnosti jich zde žije okolo 15 tisíc. Zhruba 80 % těchto Maďarů pochází z jižního Slovenska a velká většina žije ve smíšených manželstvích.

Aktivity maďarské menšiny Svaz Maďarů žijících v českých zemích – Dny maďarské kultury. – Časopis Pragai Tükör. – Základní cíle Svazu: napomáhat uchování národní identity, kultury a tradic, dle možnosti uspokojovat menšinové potřeby; podílet se na prezentaci kultury a dějin maďarského národa v českém prostředí, obohacovat tím místní kulturní život o kulturu jiného národa; díky jazykovému vybavení být nápomocni českému okolí při rozvíjení vzájemných česko-maďarských vztahů (poskytováním služeb); provozovat klubovou a publikační činnost. Maďarská reformovaná církev. Maďarská katolická církev. Studentský spolek Kafedik v Brně.

Vztahy majoritní společnosti s touto minoritou dle vlastních zkušeností zástupců této minority (podle Gála, 2002) Vztah Čechů k Maďarům shledávají sami Maďaři žijící u nás podobně negativní jako k jiným etnikům pocházejícím z bývalého východního bloku, nicméně ne tak intenzivně, jako např. k Ukrajincům. Vztah Maďarů k Čechům je (podle Gála, 2002) primárně neutrální, podobně jako vztah Maďarů ke Slovákům. Negativní vztah ke Slovákům mají údajně zejména Maďaři žijící na Slovensku.

Problémy pramenící ze vzájemného soužití V ČR neexistují dramatické problémy, na rozdíl od SR. Jazyková bariéra obvykle neexistuje – maďarské děti se snadno učí česky. (Podobnost maďarského a plzeňského akcentu.)

Zdroje Vláda ČR [online] [cit ]. Maďarská národnostní menšina. Dostupné z WWW:. GÁL, Evžen. [online] [cit ]. Obraz většinového národa v interview s českými a slovenskými Maďary. Dostupné z WWW: Wikipedia. [online] [cit ]. Maďaři. Dostupné z WWW: PRAŽÁK, Richard. Mkic.cz [online] [cit ]. Svaz Maďarů > Historie a současnost. Dostupné z WWW: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.