10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Advertisements

Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Rodina.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Životní šance, rodina a sociální politika
Téma: Populační trendy
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
Občanská výchova 7. ročník
D ĚJINY RODINY. P OČÁTKY LIDSKÉ RODINY ( PŮL MILIONU LET ) Silná sexuální vazba heterosexuálních párů, doprovázená spoluprací na výchově dětí. Dlouhé.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Rodina jako vzor a příklad
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Děti a rodiče před televizí
Rodinné finance Ing. Petr Ježek, Ph.D. FSE UJEP 2010.
VY_20_INOVACE_SVF21960DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
SUBURBANIZACE.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rodina Božena Genrtová.
Rodina Petr Machala. Co se vám vybaví při vyslovení slova – rodina?
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sociální politika Téma: Rodinná politika
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
VY_20_INOVACE_SVF22060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Osnova předmětu (jarní semestr) Geografie obyvatelstva – dokončení:
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Rodina a typologie rodin
Rodina a její funkce Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Populační vývoj na území ČR Poznámky: Poznámky: Data za roky jsou za historické území Čech, Moravy a českého Slezska. Od roku 1900 jsou data.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
RODINA A MANŽELSTVÍ.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Sociální práce s rodinou 4
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
Sociální skupiny a role
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Rodina jako sociální instituce
Diagnostika rodinného prostředí žáka
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Úvod do pedagogiky Rodina, problémová rodina, rodina a škola
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Rodinná politika Sociální politika II.
Aktuální otázky rodinné politiky
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
RODINA A MANŽELSTVÍ.
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Transkript prezentace:

10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola

Rodina Definice Přirozené prostředí Základní tabu

Proměny rodiny

Proměny rodiny Tradiční rodina patriarchální, vícegenerační soběstačná z hlediska produkce statků náboženský charakter Moderní rodina 1. demografická revoluce: od vysoké porodnosti a úmrtnosti k nízké komplementární role muže a ženy nukleární manželská rodina Postmoderní rodina 2. demografická revoluce: pokles porodnosti, kohabitace, růst rozvodovosti, děti mimo manželství Nnvé typy nerodinných uspořádání legitimizace sexu mimo manželství proměny mužských a ženských rolí

Rodina a její proměny Jak se v posledních desetiletích proměnila česká rodina? Zformulujte alespoň 5 demografickcýh trendů

Proměna funkcí rodiny Ekonomicko-zabezpečovací Biologicko-reprodukční Výchovně-socializační Emocionálně-ochranná Konec rodiny? - už v Platónových úvahách - komunistická avantgarda (např. S.K. Neumann) - postmoderní individualismus

Pásma funkčnosti rodiny Funkční rodina Problémová rodina Dysfunkční rodina Afunkční rodina

Interpretace funkčnosti rodiny Analýza dětské kresby

Rodina a škola J. Coleman (60. léta 20. stol.): sociální a rodinné zázemí má hlavní vliv na výsledky dítěte ve škole i na jeho profesní kariéru Coleman srovnával různé typy škol a zjistil, že nejúspěšnější jsou katolické školy PISA: závislost výsledků dětí v čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti na charakteristikách rodiny ČR: vzdělání matky predikuje školní úspěšnost Teoretické explanace: Sociální kapitál (Coleman) Kulturní kapitál (Bourdieu) Jazyková socializace (Bernstein)

Ptáčata: analýza rodinného prostředí http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267754387- ptacata-aneb-nejsme-zadna- becka/210572231010001-sami-spolu/

Ptáčata: analýza rodinného prostředí 1) Jaké děti jsou v dokumentu? Co to znamená „děti z okraje společnosti“? 2) Co to znamená být Rom? 3) Jaké jsou výhody a nevýhody zahájení školního roku školou v přírodě? 4) Na základě videa zkuste charakterizovat rodinné prostředí žáků z hlediska struktury rodiny zaměstnanosti rodičů hodnotové orientace kulturního kapitálu – knihy, ICT, kultura ve volném čase jazykového kódu finanční gramotnosti

Otázky Definujte rodinu. Jak byste popsali proměny rodiny v posledních desetiletích? Jaká jsou pásma funkčnosti rodiny dle Dunovského? Je funkčnost rodiny vždy ke všem dětem v rodině stejná? Uveďte příklad. Jaké jsou výhody a jaká rizika diagnostiky rodiny skrze projektivní techniku dětské kresby rodiny? Na základě dokumentu Ptáčata zkuste popsat, co charakterizuje „děti z okraje společnosti“.