BUŇKA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Buňka.
Advertisements

Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
1.E Biologie.
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EUKARYOTA.
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Biologie E
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Buňka.
Základy přírodních věd
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Eukaryotická buňka.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
B U Ň K A.
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Rozdělení buněk.
Tematická oblast: laboratorní a terénní cvičení
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Stavba lidského těla.
BUŇKA.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Stavba buňky.
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Porovnání eukaryotické a prokaryotické buňky
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Živočišná Buňka.
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
ROZLIŠENÍ BUNĚK PŘÍRODOPIS 6.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Botanika Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_41_Buňka
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

BUŇKA

1676 Antoni van Leeuwenhoek zdokonalil mikroskop a pozoroval bakterie .......................................... každého organismu viditelná pod ......................... (výjimky: žloutky vajec, vajíčka ryb, obojživelníků, nervové buňky) objev a poznání buňky: 1665 Robert Hooke 1676 Antoni van Leeuwenhoek zdokonalil mikroskop a pozoroval bakterie 1838 Matthias Jacob Schwann a Theodor Schleiden – buněčná teorie základní stavební jednotka mikroskopem

Rozdělení buněk Prokaryotické buňky: - jednoduchá vnitřní stavba - bakterie a sinice Eukaryotické buňky: - rostlinná buňka - živočišná buňka

Živočišná buňka Rostlinná buňka

CO MAJÍ SPOLEČNÉHO: Cytoplazmatická membrána – polopropustný obal buňky, umožňuje průchod látek do buňky a ven Cytoplazma – vyplňuje buňku, probíhají v ní přeměny látek a zároveň slouží k přenosu látek do příslušných míst buňky Jádro a jadérko – řídí všechny děje v buňce, obsahuje chromozomy a zajišťuje přenos dědičných vlastností Endoplazmatické retikulum – síť váčků a kanálků, napojeno na jádro a Golgiho aparát, tvorba bílkovin (drsné ER) a rozklad tuků (hladké ER) Golgiho aparát (diktyozóm) – úprava molekul bílkovin Ribozomy – tvorba bílkovin a tuků Mitochondrie – buněčné dýchání a uvolňování energie

Rostlinná buňka: Buněčná stěna – vrchní obal buňky, je dobře propustná pro vodu s rozpuštěnými živinami Chloroplast – obsahuje chlorofyl, probíhá v něm fotosyntéza Potravní vakuola – obsahuje živiny a odpadní látky

Živočišná buňka: Centriol – součást buněčné „kostry“ Lyzozóm – váček s enzymy Váčky – s živinami nebo s odpadními látkami Desmozóm – spojení buněk

ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ KOLONIE MNOHOBUNĚČNÉ tvořeny jen 1 buňkou, která vykonává všechny životní funkce mikroorganismy soubor buněk každá má svou funkci mohou žít i samostatně tvořeny mnoha buňkami každá skupina buněk má jiný tvar a funkci buňky nemohou žít samostatně, jsou na sobě závislé

ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ KOLONIE MNOHOBUNĚČNÉ krásnoočko trepka velká bakterie

ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ KOLONIE MNOHOBUNĚČNÉ váleč koulivý

ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ KOLONIE MNOHOBUNĚČNÉ člověk pes pampeliška

TKÁNĚ (živočichové) PLETIVA (rostliny) u mnohobuněčných organismů buňky stejného tvaru a funkce tvoří tkáně nebo pletiva tvoří ORGÁNY (.............., .............., ................, ............, .........., ..............) orgány se sdružují do soustav (jen ž.) (................... soustava, ................... soustava, atd. z orgánových soustav je složen organismus TKÁNĚ (živočichové) PLETIVA (rostliny)