35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva Ve skladu měli 650 kg brambor. 340 kg již prodali. Kolik kg jim zbývá ještě prodat ? měli ______ prodali ______ výpočet ________________________________________________ odpověď ____________________________________________________________ Autor: Mgr. Dana Krenková
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 35.2 Co už umíme? Zopakuj si: 500 - 300 - 100 = ______ 1000 - ______ = 100 200 - 40 = ______ 900 - 100 - 500 = ______ 1000 - ______ = 300 600 - 50 = ______ 700 - 200 - 200 = ______ 1000 - ______ = 400 800 - 30 = ______ 660 - 7 = ______ 840 - 4 = ______ 357 - 1 = ______ 532 - 20 = ______ 800 - 3 = ______ 360 - 2 = ______ 742 - 6 = ______ 179 - 30 = ______ 794 - 9 = ______ 680 - 6 = ______ 291 - 5 = ______ 398 - 70 = ______ Tatínek jel autem 440 km. Ujel již 200 km. Kolik km mu zbývá ještě ujet? jel______ již ujel ____________ výpočet ____________________ odpověď ________________________________________________________________
35.3 Co si řekneme nového Odčítej: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 35.3 Co si řekneme nového Odčítej: 487 - 42 = ______ 487 - 40 = 447 447 – 2 = 445 40 2 Postup výpočtu: 487 - 42 = 487 - (40 + 2) = 487 - 40 - 2 = 447 - 2 = 445 Postup výpočtu můžeme také znázornit pomocí řetězce: - 40 -2 487
35.4 Co si řekneme nového? Odčítej: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 35.4 Co si řekneme nového? Odčítej: 487 - 150 = ______ 487 - 100 = 387 387 – 50 = 337 100 50 Postup výpočtu: 487 - 150 = 487 - (100 + 50) = 487 - 100 - 50 = 337 Postup výpočtu můžeme také znázornit pomocí řetězce: -100 -50 487
35.5 Procvičení a příklady Odčítej zpaměti: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 35.5 Procvičení a příklady Odčítej zpaměti: 631 – 368 = ______ 631 – 300 – 60 – 8 = ______ 756 – 277 = ______ 315 – 147 = ______ 534 – 256 = ______ 563 – 184 = ______ 876 – 438 = ______ 342 – 166 = ______ 427 – 189 = ______ 921 – 679 = ______ 623 – 454 = ______ Sportovní oblečení pro Jirku stálo 456 Kč. Pro Petra bylo o 170 Kč dražší. Kolik Kč stálo sportovní oblečení pro Petra? Kolik Kč bylo zaplaceno celkem?
35.6 Něco navíc pro šikovné -100 -50 -2 487 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 35.6 Něco navíc pro šikovné Příklady tohoto typu budou počítat pamětně pouze výborní počtáři. 487 - 152 = ______ 487 - 100 = 387 387 – 50 = 337 100 50 2 337 – 2 = 335 Postup výpočtu: 487 - 152 = 487 - (100 + 50 + 2) = 487 - 100 – 50 - 2 = 335 Postup výpočtu můžeme také znázornit pomocí řetězce: -100 -50 -2 487 Pamatuj: Při odčítání zpaměti odčítáme od menšence nejprve stovky, potom desítky a nakonec jednotky menšitele.
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 35.7 CLIL -300 -60 -5 421 Four hundred and twenty-one minus three hundred is _________________________________ ________________________minus sixty is ________________________________________ ________________________minus five is _________________________________________
35.8 Test znalostí Který příklad není správně? 239 - 160 = 79 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 35.8 Test znalostí Který příklad není správně? 239 - 160 = 79 390 - 152 = 138 467 - 345 = 122 521 - 267 = 254 Rozdíl je 321. Menšitel je 188. Kolik je menšenec? 322 b) 213 c) 232 d) 133 Doplň chybějící číslo: 623 – 100 – ___ – 7 = 454 62 84 75 58 Vypočítej: 777 – 123 – 456 = 143 165 198 120 Správné odpovědi: b a d c Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 35.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 3. ročník základních škol, 2. díl. Praha: Alter, 2004. Obrázky z databáze klipart.
35.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 35.10 Anotace Autor Mgr. Dana Krenková Období 07 – 12/2012 Ročník 3. ročník Klíčová slova Pamětné odčítání, obor čísel 1 – 1000. Anotace Prezentace popisující postup pamětného odčítání v oboru čísel 1 - 1000.