Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuPočítačová grafika (XVII. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastInformační a komunikační technologie Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhÚvod do počítačové grafiky Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 2. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice základů počítačové grafiky. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaRastr, vektor, barevná hloubka, zobrazovací soustava, rastrové formáty, vektorové formáty, skener, tiskárna Datum POČÍTAČOVÁ GRAFIKA (XVII. ČÁST)
ÚVOD DO PROGRAMU POV-RAY POV-Ray je Persistence Of Vision Raytracer program pro tvorbu fotorealistických obrázků zobrazujících trojrozměrné scény metodou sledování paprsku funguje na mnoha platformách (MS-DOS, Windows, Apple, Linux, Unix je distribuován jako freeware, tj. je zdarma
METODA SLEDOVÁNÍ PAPRSKU (RAY-TRACING) vykreslovací technika (rendering) vytváří obrázek scény pomocí simulace šíření světelných paprsků v reálném světě světlo vychází ze světelného zdroje odráží se od objektů, částečně je jimi pohlcováno nebo prochází úplně - podle vlastností objektu
METODA SLEDOVÁNÍ PAPRSKU (RAY-TRACING) vytváří obrázek scény pomocí simulace šíření světelných paprsků některé paprsky jsou pak zachyceny naším zrakem nebo okem kamery většina se jich ale odrazí mimo pozorovatele a proto metoda funguje i obráceně! paprsky vycházejí z oka (kamery)
METODA SLEDOVÁNÍ PAPRSKU (RAY-TRACING) jsou sledovány při průchodu scénou tj. počítá se s jejich průnikem s objekty ve scéně z bodů průniku jsou vedeny paprsky ke světelným zdrojům osvětlujícím scénu opět se zjišťuje průnik s ostatním objekty (pro určení, zda je bod přímo osvětlen nebo leží ve stínu)
METODA SLEDOVÁNÍ PAPRSKU (RAY-TRACING) pro každý pixel výsledného obrázku je tak na základě sledování příslušného paprsku zjištěna barva se složitostí scény a při vyšším rozlišení tak klesá rychlost vykreslení
Standardní čajová konvička vytvořená v programu POV-Ray. POV-Ray. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:
Scéna po vyrendrování POV-Ray. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:
OPAKOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ Co je to rendrování?
ZDROJE A PRAMENY 1)Počítačová grafika: [Seminář, Praha, dubna 1977] : Sborník referátů. Praha: [nákl. vl.], 1977, 229, [1] s. Aplikovaná kybernetika. 2)KRŠEK, Přemysl. Základy počítačové grafiky: IZG. 1. vyd. Brno: Fakulta informačních technologií, 2008, 89 s. Aplikovaná kybernetika. ISBN )ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1998, xvi, 448 s. ISBN )BROOKSHEAR, J, David T SMITH a Dennis BRYLOW. Informatika. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 608 s. ISBN )Vektorová grafikal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:hhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%A1_grafika#mediaviewer/Soubor:Bezierova_krivka.svg