Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuElektrické napětí Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastFyzika Vzdělávací obor63-41-M/01 Tematický okruhElektřina a magnetizmus Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník AnotaceŽáci získají nové znalosti z fyziky a naučí se co je elektrické napětí. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaElektrické pole, potenciál elektrického pole, rozdíl potenciálů, elektrické napětí, volt. Datum ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ
ELEKTRICKÉ POLE Elektrické pole můžeme popsat pomocí vektorové velečiny – intenzity elektrického pole. Z praktického hlediska je výhodnější popisovat elektrické pole pomocí skalární veličiny, která přímo souvisí s prací konanou při přemísťování náboje v elektrickém poli. Tuto veličinu nazýváme elektrický potenciál, značka φ. 2
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL 3
4
EKVIPOTENCIÁLNÍ PLOCHY Body v elektrickém poli o stejné hodnotě potenciálu tvoří plochy, které nazýváme ekvipotenciální plochy nebo hladiny, obr. č. 1 a 2. 5
ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ 6
7
Zopakujte si: Proč tvoří povrch každého vodivého tělesa ekvipotenciální plochu? Kdyby povrch vodivého tělesa nebyl ekvipotenciální plochou, nastal by v povrchu pohyb nosičů náboje z místa o vyšším potenciálu do místa s nižším potenciálem, který by trval tak dlouho, až by potenciál povrchu byl všude stejný. 8
Příklad: 9
Použité zdroje: ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 263 s. ISBN LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy. 5. přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2012, 253 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN Obrázek č. 1, 2: Dostupné z: LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy. 5. přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2012, 253 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus), obr. s. 25. ISBN [cit ] Kliparty MS Office. [cit ] 10