Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Advertisements

Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zdravotně sociální fakulta JU v Českých Budějovicích
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŽAHAVCI Žijí ve sladké i slané vodě Většina žije trvale přisedle
Mnohobuněční živočichové.
Žahavci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_249.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_253.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.06 Anotace: Vzdělávací oblast: Mnohobuněční živočichové – bezobratlí - žahavci Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_245.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_585.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_259.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_273.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_264.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_257.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_256.
Mnohobuněčné organismy
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
FYLOGENEZE TRÁVICÍ SOUSTAVY – BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium,
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_INOVACE_31_Žahavci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
Žahavci – žahaví dravci
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Přírodopis: ŽAHAVCI.
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kmen Ploštěnci.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona : III/2VY_32_INOVACE_248

Systém, charakteristika a stavba těla a žahavců. Jméno autora: Mgr. Marie Koutná Třída/ročník: II. Datum vytvoření: 7.8.2013 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Diblastika Předmět: Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Systém, charakteristika a stavba těla a žahavců. (rozšiřující učivo) Klíčová slova: Cnitária, žahavé buňky, láčka, tělní soustavy Druh učebního materiálu: Výkladová prezentace

Žahavci Cnidária

Systém žahavců kalichovky (Staurozoa) čtyřhranky (Cubozoa) korálnatci (Anthozoa) kalichovky (Staurozoa) čtyřhranky (Cubozoa) medúzovci (Scyphozoa) polypovci (Hydrozoa) Medusozoa

Charakteristika nejpočetnější skupina živočichů se dvěma zárodečnými listy ( Diblastika) vodní živočichové převážně mořští velikostí - od několika milimetrů po 2 m přítomnost žahavých buněk – knidocytů paprsčitě souměrné tělo (tělem lze proložit několik rovin souměrnosti ) koloniálně žijící žahavci se podílejí na stavbě útesů

Stavba těla tvoří povrch těla a obsahuje několik druhů buněk: Tělo tvoří dvě vrstvy buněk: Ektoderm tvoří povrch těla a obsahuje několik druhů buněk: epiteliálně-svalové buňky knidocyty - žahavé buňky žlaznaté buňky - produkují sekret pro ochranu, lov či přichycení smyslové a nervové buňky - vytváří nepravidelnou síť Endoderm vystýlá láčku a plní trávicí funkci žláznaté buňky - vylučují trávicí enzymy trávicí buňky – bičíkaté, vstřebávají rozložené živiny Mezoglea rosolovitá vrstva ležící mezi ektodermem a endodermem mohou se zde vyskytovat nervové buňky

Žahavé buňky žahavci loví pomocí žahavých buněk – knidocytů všichni žahavci mají žahavé buňky, ale jejich účinky se s každým druhem liší pouze některé druhy mohou být člověku nebezpečné produkují neurotoxin Příznaky požahání: slabé pálení vřídky rozpad kůže zvracení dušnost a zástavu srdce (hlavně u čtyřhranek) v klidu je duté žahavé vlákno smotáno ve váčku v přední části buňky po podráždění vystřelí žahavé vlákno

Tělní soustavy pokryv těla - jednovrstevný ektoderm nervová soustava – rozptýlená trávicí - slepá trávicí dutina (láčka), která může být i velmi členitá vylučovací - chybí, odpadní látky se dostávají z těla ven ústním otvorem dýchací - chybí, dýchá celým povrchem těla cévní - chybí smyslové orgány: (světlo, chemické látky, dotyk ap.) - jsou většinou volně rozptýlené po povrchu těla (netvoří specializované smyslové orgány)

Typy láčky tři základní typy : nečleněná láčka (polypovci) skyfistoma - se čtyřmi septy (medúzovci) členěnoá láčka (korálnatci).

Použité zdroje: ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. 1. vydání. Praha: Scientia, 2006. ISBN 80-86960-08-0. Rozsypal, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797 s. ISBN 80-718-3268-5 SCHLEIDEN, Matthias Jacob. Schleiden-meduse.jpg [online]. [cit. 9.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schleiden-meduse.jpg Corvana. Hydravulgaris.jpg [online]. [cit. 9.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hydravulgaris.jpg Sedlák, E. Zoologie bezobratlých. 2. vydání. Brno: Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity, Katedra zoologie a ekologie, 2003. autor neuveden. žahavci [online]. [cit. 9.7.2013]. Dostupný na WWW: http://muzeum.geology.cz/?item=35 Lang. žahavci [online]. [cit. 9.7.2013]. Dostupný na WWW: http:// www.zoologie.frasma.cz/mmp%200203%20lackovci/l%C3%A1%C4%8Dkovci.html Biomach. žahavci [online]. [cit. 9.7.2013]. Dostupný na WWW: http:// www.biomach.cz/biologie-zivocichua/diblastica Žahavci. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-07-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDahavci autor neuveden. biologia [online]. [cit. 21.7.2013]. Dostupný na WWW: http://biologia.sengym-moodle.sk/index.html#prhlivce.html