Jazyky pro umělou inteligenci RNDr. Jiří Dvořák, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
J. Pokorný 1 DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006 J. Pokorný MFF UK
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
JUI - 3. přednáška Zpracování seznamů, predikátové a vyhodnocovací funkce RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
JUI přednáška Příklad využití Prologu pro tvorbu expertních systémů RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Programování 01 Algoritmizace.
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
Programovací jazyk Prolog
Neprocedurální programování Prolog 1.přednáška
JUI - 1. přednáška Funkcionální programování Úvod do jazyka Lisp RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN - P1 Prof.Ing. Jana Tučková,CSc. Katedra teorie.
Induktivní logické programování
Programování PA - 2.
Mgr. Marek Pavlů Katedra Experimentální Fyziky 1 Modelování a simulace, Mgr. Marek Pavlů.
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
Prostředí pro tvorbu strukturovaných učebních textů Ing. Jiří Přibil Fakulta managementu VŠE Rozvojový grant Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Informatika I 3. přednáška
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Informatika I 2. přednáška
JUI - 9. přednáška Ř ez, negace, práce s databází RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Sémantická analýza Jakub Yaghob
Základy objektově orientovaného programování Jiří Strach.
Reprezentace znalostí v UI Inteligentní systém musí umět předvídat důsledky svých akcí – potřebuje „model svého prostředí“. K jeho konstrukci potřebuje.
JUI - 2. přednáška Základní funkce, definice funkcí RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Simulační modely a programové vybavení. Vývoj simulačních programů  Původně pouze strojový kód –Příliš dlouhé, náročné na programátora, obtížné hledání.
Informatika I 4. přednáška
JUI - 6. přednáška Úvod do jazyka Prolog, struktura programu, datové objekty, unifikace RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Přednáška 10 Logické programování, PROLOG (PROgramming in LOGic)
Informatika I 7. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Informatika I 8. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Informatika I 1. přednáška
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Od zadání úlohy k programu Výpočetní systémy I 8. přednáška.
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Zpracování neurčitosti Fuzzy přístupy RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
1 Programování a p. jazyky Postup při tvorbě programu (systému) –strategie –analýza ( konceptuální modely) Datová Procesní –návrh (i/o, výjimky, algoritmus)
Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu.
Infrastruktura pro dotazování nad sémantickými daty Jiří Dokulil, Jakub Yaghob, Filip Zavoral Katedra softwarového inženýrství, MFF UK Praha
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Přehled metod umělé inteligence a její historie (bakalářská práce) Vedoucí práce: Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA Vypracoval: Michal Jelínek.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu.
JUI přednáška Vstup a výstup, cykly RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Informatika I 2. přednáška
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Datové typy, výrazy vstup, výstup Jazyk JAVA A0B36PRI - PROGRAMOVÁN Í v1.02.
Doc. Josef Kolář (ČVUT)Prohledávání grafůGRA, LS 2010/11, Lekce 4 1 / 15Doc. Josef Kolář (ČVUT)NP-úplné problémyGRA, LS 2012/13, Lekce 13 1 / 14 NP-ÚPLNÉ.
Evoluční algoritmy Info k předmětu Literatura Závěrečná práce.
IB111 Programování a algoritmizace
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Překladače 1. Překladače a programovací jazyky © Milan Keršlágerhttp:// Obsah:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_inf3_prg10 Označení materiáluprg10_vyvoj_diagram.pptx Název školyGymnázium Kladno.
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpracování textů efektivně
Algoritmizace – základní pojmy
ZAL – 3. cvičení 2016.
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
PROLOG strategie vyhodnocení dotazu
PROLOG PROgramování v LOGice
Vyhodnocování aritmetického výrazu (1)
Logické programování Úvodní přednáška.
Transkript prezentace:

Jazyky pro umělou inteligenci RNDr. Jiří Dvořák, CSc.

Jazyky pro umělou inteligenci Řešení problémů umělé inteligence (UI) lze naprogramovat i v běžných programovacích jazycích, jako je Pascal nebo C. Vzhledem k charakteru problémů UI jsou pro tento účel často používány speciální programovací jazyky, jako např. Lisp (používaný zejména v USA) a Prolog (populární zejména v Evropě). Speciální programovací jazyky pro UI jsou obvykle založeny na jiných paradigmatech programování (programovacích stylech) než klasické programovací jazyky.

Programovací styly Program = algoritmus + datové struktury Algoritmus = funkce (logika) + řízení Imperativní programovací styl Je kladen důraz na řídicí složku, tj. JAK se má výpočet provést. Program je tvořen posloupností příkazů. Neimperativní (deklarativní) programovací styly Řídicí složka je potlačena a důraz je kladen na to CO má být vypočteno. Program je např. tvořen souborem definic funkcí a jejich aplikací ve formě výrazů (funkcionální programování) nebo souborem logických formulí (logické programování), které specifikují řešený problém.

Neimperativní programovací jazyky Příklady jazyků pro funkcionální programování: Lisp, FP, Hope, Miranda, Haskell Příklady jazyků pro logické programování: Prolog, ECL i PS e, Gödel, Mercury Použití neimperativních jazyků: –Řešení speciálních problémů (např. problémů UI) –Vytvoření prototypu programu, po jehož ověření se může pokračovat imperativním způsobem

Obsah předmětu 1.Funkcionální programování. Jazyk Lisp - struktura programu, typy dat. 2.Základní funkce, definice funkcí, mechanismus vyhodnocování. 3.Funkce pro zpracování seznamů a čísel, predikáty, vyhodnocovací funkce. 4.Rekurze a iterace, mapovací funkcionály, definice a vyhodnocení maker. 5.Modifikace struktur, reprezentace atomů, vstup a výstup, správa paměti. 6.Příklady aplikací jazyka Lisp na řešení problémů umělé inteligence.

7.Logické programování. Jazyk Prolog - struktura programu, datové objekty. 8.Deklarativní a procedurální sémantika programu, zpracování seznamů a čísel. 9.Operátorová notace, typové a meta-logické predikáty, rozklad a vytváření termů. 10.Řez, negace, práce s databází. 11.Vstup a výstup, navracení a predikát repeat. 12.Tvorba expertních systému v Prologu. 13.Příklady aplikací jazyka Prolog na řešení dalších problémů umělé inteligence.

Literatura Kolář, J.: Jazyky pro umělou inteligenci. Skripta. ČVUT Praha Kalaš, I.: Iné programovanie - stretnutie s jazykom Lisp. Alfa, Bratislava Polák, J.: Prolog. Grada Koschmann, T.D.: The Common Lisp Companion. John Wiley & Sons Clocksin, W.F., Mellish, C.S.: Programming in Prolog. Springer- verlag Charniak, E. et al.: Artificial Intelligence Programming. LEA Publishers Bratko, I.: Prolog Programming for Artificial Intelligence. Addison- Wesley 1990.