Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ-1-10 Tematický celek (sada): Fyzika Téma (název) materiálu: Energie Předmět: Fyzika Ročník / Obor studia: 1. ročník / Cestovní ruch, Ekonomika a podnikání, Podnikání Autor / datum vytvoření: Ing. Bc. Jaroslava Horová/ Anotace: Žáci se seznámí s pojmem energie a jejími formami. Metodický pokyn: Určeno k prezentaci nebo samostudiu.
Energie popisuje stav soustavy těles nebo pole. Když je těleso schopno konat mechanickou práci má mechanickou energii. Těleso nebo soustava těles může mít energii mechanickou nebo vnitřní. Silová pole mohou mít energii elektrickou, magnetickou, elektromagnetickou. Zářící tělesa mají energii světelnou, zářivou. Vazebná energie jádra je jaderná.
mechanická energie Jednotkou kinetické i potenciální energie je joule – J. kinetická (pohybová)potenciální (polohová)
PPři mechanických dějích v izolovaných soustavách těles se kinetická energie mění v potenciální a opačně, ale celková mechanická energie zůstává konstantní. CCelková energie izolované soustavy je stálá. NNemůžeme sestrojit perpetum mobile – stroj, který by konal práci bez dodání energie.
Jak velkou kinetickou energii má automobil o hmotnosti 700 kg, když jede rychlostí 10 ms -1. m = 700 kg v = 10 ms -1 E k = ? Automobil má kinetickou energii 35 kJ.
Těleso o hmotnosti 3 kg zvedneme do výšky 50 cm nad horní desku stolu, která je ve výšce 80 cm nad podlahou. Určete tíhovou potenciální energii tělesa vzhledem k desce stolu. m = 3 kg h = 50 cm = 0,5 m E p = ? g = 10 ms Potenciální energie tělesa je 15 J.
1. Jak velkou kinetickou energii má padající těleso o hmotnosti 1 kg za dobu 2 s, odpor vzduchu neuvažujte. 2. Jak velkou potenciální energii má 6 m 3 vody na Orlické přehradě, kde rozdíl nadmořských výšek hladiny přehradního jezera a hladiny odtokové vody je 52 m? 3. Stavební výtah zvedl do výšky cihly o hmotnosti 100 kg. Cihly tak získaly potenciální energii J. Do jaké výšky výtah cihly zvedl? Jakou práci výtah přizvedání cihel vykonal?
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. LANK, Vladimír; VONDRA, Miroslav. Fyzika v kostce pro střední školy. Praha: Fragment, s.r.o., 2007, ISBN SOUKUP, Václav; VESELÝ, Josef. Maturitní otázky fyzika. Praha: Fragment, s.r.o., 2007, ISBN PEŠKOVÁ, Eva; KROPÁČOVÁ, Hana. Přehled středoškolského učiva - Fyzika. Praha: Orfeus, 1992, ISBN Doc. RNDr. LEPIL CSc., Oldřich a kol. Fyzika, Sbírka úloh pro střední školy. Praha: Prometheus, spol. s.r.o., 2007, ISBN