Česká moderna - výklad (9. roč.)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Název materiálu: ÚČINNOST
Divadlo konce 19.století.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Výlet do české literatury
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Česká moderna Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
IMPRESIONISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře.
Název materiálu: PRÁCE
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Symbolismus.
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Mgr. Marie Havránková ČESKÁ MODERNA Literatura 1.pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období česká.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
A. Sova – Květy intimních nálad
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Česká moderna.
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Literatura na přelomu století
Moderní básnické směry v Čechách
Česká m o d e r n a Opakování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Česká moderna - výklad (9. roč.) Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: Česká moderna - výklad (9. roč.) Autor: Mgr. Jana Zajončková Únor 2012 HRAZENO Z EU OP - VK

Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Vývoj literatury přelomu 19. a 20. století Česká moderna Anotace: Materiál slouží k seznámení s vývojem české literatury v 90. letech 19. století. Představuje Manifest České moderny, jeho hlavní myšlenky. Žáci poznávají hlavní představitele skupiny a některá jejich díla. Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, je vhodné jej doplnit četbou a rozborem ukázek, příp. referáty žáků. Navazuje na prezentaci na téma Nové umělecké směry konce 19. století, Prokletí básníci. Materiál je určen také k samostatné domácí přípravě, případně procvičování učiva. Klíčová slova: Česká moderna, časopis Rozhledy, Manifest České moderny, impresionismus, symbolismus, literární kritiky, Šalda, Machar, Březina

Česká moderna mladá generace českých spisovatelů v 90. letech 19. století zformovala se na základě Manifestu České moderny - zveřejněn roku 1895 v časopise Rozhledy manifest se zabýval situací v české literatuře a společnosti autor: Josef Svatopluk Machar

Charakteristické znaky skupina neměla jednotný program měla jen krátké trvání, ale byl to první pokus o sjednocení mladé generace na společném základě Co je spojovalo: - vyjádření odporu proti současné politice - odlišení od předchozí generace - právo na osobité pojetí tvorby

Josef Svatopluk Machar Představitelé Otokar Březina (1868 - 1929) Josef Svatopluk Machar (1864 - 1942) autor Manifestu, mluvčí generace básník, satirik, publicista, politik básník, symbolista - završuje český symbolismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brezina_otokar.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MacharJS1923.jpg

František Xaver Šalda (1867 - 1937) Vilém Mrštík (1863 - 1912) největší literární kritik 19. století - zasloužil se o nové pojetí literární kritiky profesor světové literatury na UK český spisovatel a dramatik román Pohádka máje s bratrem - drama Maryša http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Salda.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vilem_Mrstik_1897.png

Antonín Sova (1864 - 1928) český básník - impresionista a symbolista básník české krajiny (jižní Čechy) Dílo: - impresionistická přírodní lyrika: sbírka Květy intimních nálad báseň U řek - symbolistická poezie: sbírka Ještě jednou se vrátíme - báseň Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sova_portret01.jpg

Zdroje cs.wikipedia.org Obrázky: viz jednotlivé obrázky