VY_32_INOVACE_ZB04_2764TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:V/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Marcela Tvrdá Určeno pro předmět:Zbožíznalství Tematická oblast:Drobné zboží Obor vzdělání:Obchodník (66-41-L/01) 4. ročník Název výukového materiálu:PowerPoint: 27. Hračky Materiál byl vytvořen v souladu se ŠVP příslušného oboru vzdělání. Popis využití: Název výukového materiálu byl vytvořen s pomocí programu PowerPoint, na závěr shrnutí a procvičování kontrolních otázek. Výkladová hodina s procvičováním.
Drobné zboží Papír a kancelářské potřeby Prezentace
Obsah Historie a vývoj hraček Požadavky na hračky Funkce hraček Rozdělení hraček Ovládání hraček Balení, skladování hraček Kontrolní otázky
Historie hraček ovlivňují vývoj dítěte odráží způsob života společnosti velkou pozornost dětským hrám věnoval J. A. Komenský v minulosti byla výroba hraček individuální 19. století vzniká hračkářský průmysl
Požadavky na hračky Hodnocení hraček z několika hledisek: výchovné hledisko zdravotní hledisko výtvarné hledisko výrobní hledisko hospodářské hledisko
Výchovné hledisko přispívá k rozvoji duševních schopností dítěte přispívá k rozvoji tělesných schopností dítěte rozvíjí v dětech vztah k práci, k technice, ke sportu formují jejich vztah k lidem
Zdravotní hledisko suroviny pro výrobu musí být trvanlivé a neškodné povrch hračky musí být lehce udržován v čistotě hračka nesmí mít ostré hrany musí být dobře upevněné příslušné orgány ČR kontrolují nezávadnost hraček a označují je
Výtvarné hledisko vkusný tvar sladěné barvy podporuje estetické cítění dítěte při řešení návrhu hračky je nutné brát v úvahu věk dítěte 1.
Výrobní hledisko týká se materiálu a výrobního procesu materiály se musí dobře zpracovávat odpovídají zdravotním hlediskům výrobní proces musí zabezpečovat trvanlivost hraček vysoká mechanická pevnost
Hospodářské hledisko souvisí s hlediskem výrobním upřednostňují se materiály z domácích surovin náklady na výrobu musí být nízké ekonomická výrobní technologie
Funkce hraček rozvíjí u dětí schopnosti, budí zájem dítěte rozšiřují jejich duševní obzor vyvolává a stimuluje schopnosti a emoce
Funkce hraček hračka může být předmětem a prostředkem dává možnost získávat znalosti vzhled hračky musí odpovídat skutečnosti
Rozdělení hraček Hračky se dělí podle několika 2. hledisek: podle věkových skupin podle použitého materiálu podle druhu hraček podle pohybového mechanismu
Ovládání hraček odborník při prodeji musí být seznámen s ovládáním hraček způsoby ovládání jsou uvedené v návodech Systémy ovládání: 3. ruční ovládání automatické ovládání kombinované ovládání
Ostatní ovládání hraček ovládání kruhovým pohybem ocelové struny - lodičky pneumatický systém dvou balónků spínací elektrické soustavy spojení přímo s pohonným zařízením ovládací systém na který působí světlo, náraz, zvuk
Balení hraček obal je nedílnou součástí hračky nejčastěji používaný materiál je papír a lepenka z vrstvených lepenek se používají skládačky Další materiál: plasty, dřevo, textilní materiály
Balení hraček požadavky na obal otevíratelnost obalu 4. materiál musí vyhovovat hračce Návod na obale prodavač je povinen hračku zákazníkovi předvést a vysvětlit údaj o zdravotním a bezpečnostním hledisku
Kontrolní otázky 1. Jaká je výchovná a výtvarná funkce hračky? 2. Z jakých materiálů se vyrábějí hračky do vody? 3. Popište hračky vhodné pro nejmenší děti. Odpovědi zapište do záznamového archu.
Zdroj Kroneraff, I., Pál, F., Belopotocká, G., Zbožíznalství drobného zboží. Praha:Merkur 1991 Cvrček, K., Chalupný, V., Kynčil, J.,Zbožíznalství II. Praha:Fortuna 2005 Chládek, J., Zbožíznalství. Praha: SPN 1971 www. Wikipedie.cz Foto: 1. – 4. archív autora