Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present perfect x past simple VY_22_INOVACE_31 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka,
Advertisements

Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: AJ170 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Australia NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Znojmo, Václavské nám. 8 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Used to/ would, be/ get used to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Javorník AUTOR: Lenka Klíčová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Anglický jazyk ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4.,
U.S. presidential election VY_32_INOVACE_3A17 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová.
ISS Konstruované znaky, indexy: Harmonizace proměnných - problémy a východiska Semináře ke kurzu Analytické metody výzkumu Jindřich Krejčí.
Transport (8. ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_09.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
CONVERSATIONAL TOPICS AND WORKING WITH THEM Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ460 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník2. ročník.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03Číslo.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P1 _ 2.17 Tematická oblast: Festivals and Celebrations FAMILY CELEBRATIONS IN THE CZECH REPUBLIC Typ: DUM - kombinovaný.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Věková struktura Věkové složky (přirozená reprodukce) –dětská (obyvatelstvo 0-14 let) –reprodukční (obyvatelstvo
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Elizabeth II. Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
My family NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ Jazyk anglický TEMA: My family ČÍSLO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Since, for Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 03 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ Vyjadřuje děje, které jsou pořád nebo se.
FAMILY Mgr. Petr Kalus. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5. AJ.15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rodina (Family) B1 Tematická oblast
Biography of an inventor
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error)
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Listening 1 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
BRITISH EDUCATION Yes, I would. Would you like to study at Oxford?.
Rodina (Family) B2 Tematická oblast
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová
Název vzdělávacího materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error)
Letní škola slovanských studií Poděbrady 1. –
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Spo_II_03 Words: Family
Transkript prezentace:

Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK

Reprezentativita - coverage error Snímek 2 Chyba pokrytí populace jednotky výběru cílová populace: populace, ke které vztahujeme dokazování populace šetření: populace, ke které se výzkum vztahuje reálně (nezahrnuje některé skupiny; např. určíme, že nezkoumáme institucionální populace, bezdomovce...) opora výběru: seznam(-y) nebo sada materiálů a procedur (např. mapa, kartotéka...) použitých k identifikaci jednotek cílové populace populace opory: populace skutečně zachycená v opoře nezachycené jednotky, nežádoucí jednotky, duplikace, klastry DOSTUPNOST VHODNÉ OPORY ! Cílová populace Populace opory nezahrnutá část populace nežádoucí jednotky populace zachycená ve výzkumu

Reprezentativita - coverage error Snímek 3 příklady opory ► telefonní seznam ► seznam oblastí, seznam adres domácností, seznam členů domácnosti -> komplexní design výběru chyby pokrytí na všech úrovních ► systematické chyby (problém mladých, znevýhodněné skupiny...) ► pravidlo rezidence de facto/de jure nežádoucí jednotky ► identifikace až při pokusu o kontakt: problém s výběrem - odhad a navýšení výběru?; snížení efektivity jednotky, u nichž nevíme, zda do výzkumu patří klastry - podvýběr RDD - random digit dialing výběr v průběhu sběru dat (počítač, Kish grid, datum narození...) kompenzační váhy (klastry, duplicity - identifikace v průběhu sběru dat)

Snímek 4 obecná populace v ČR - domácnosti a jednotlivci ► individuální - obvykle: 1. výběr oblastí, 2. domácnost, 3. respondent ► ČSÚ - Registr sčítacích obvodů a budov (RSO) ČSÚ - Registr sčítacích obvodů a budov (RSO) ► databáze doručovacích adres České pošty (DČP) ► dříve RÚIAN (Registr územní identifikace, adres a nemovitostí) databáze adres plátců (INKASO) ► náhodná procházka zákazníci, zaměstnanci, členové organizací ► seznamy (aktuálnost; různé charakteristiky - prozkoumat, zjistit kontext), ochrana osobních údajů, někdy problém vymezit populaci (zaměstnání na DPČ, faktury...) Reprezentativita - coverage error

firmy, organizace ► různé velikosti, různé struktury, problém geografické lokace, formální/ administrativní vs reálný stav, dynamický vývoj události ► narození, zakoup. něčeho, výskyt něčeho, nezaměstnanost, kriminální čin... ► různé opory (časová škála, seznam jiných jednotek - osob,.. př. time use survey) specifické populace ► špatně identifikovatelné populace, malé, řídké, rozptýlené chyba pokrytí populace: rozdíl mezi hodnotou cílové populace a populace opory Reprezentativita - coverage error Snímek 5

Str. 6 kombinace více opor v jednom kroku ► různé výb. pravděpodobnosti, konstrukce design. vah ► překryv opor (výběr tazatelem v terénu / zahrnutí všech vybraných jedn. - různé pravděpodobnosti / zpřesnění odhadů pomocí překryvu), ► Př. kombinace RDD a oblast/soupis dom. P tel.. = P RDD + P OBL - P RDD * P OBL P non-tel. = P OBL ► Př. zpřesnění (RDD domácnosti a OBL domácnosti bez tel. - soubor / OBL domácnosti s tel. - zjistí se podíl a stanoví se váhy pro soubor) napůl otevřený interval (half-open interval) ► uspořádaný seznam s chybějícími jednotkami (např. neaktuální) ► prozkoumá se oblast od vybrané jednotky k nejbližší další jednotce v seznamu ► zahrnou se všechny jednotky a přiřadí se jim pravděpodobnost vybrané jednotky / provede se podvýběr / nové jednotky konstituují nové stratum (překvapení) a v něm se samostatně provede výběr Redukce počtu chybějících jednotek

Redukce počtu chybějících jednotek II. vícenásobný výběr (multiplicity sampling) ► sítě, řídce zastoupené populace ► z opory se vyberou jednotky a s každou jednotkou se vybere celá síť jednotek ► příklad: respondent - všichni příbuzní ► možnost vícenásobného výběru (duplikace v opoře, zastoupení ve více sítích) ► váhy ► nutnost přesné definice vymezení sítě ► nepřesnosti - chyby respondentů ► využití - např. šetření dědičné nemoci ► vs. snow-ball - nepravděpodobonostní Snímek 7 Reprezentativita - coverage error

Příklad: definice domácnosti Hoffmeyer-Zlotnik, Juergen H.P. and Uwe Warner. "Private Household Concepts and their Operationalisation in Cross-National Social Surveys". Metodološki zvezki, Vol. 6, No. 1, 2009, 1-26 Str. 8

Str. 9

European Social Survey, 1-st wave, 2002 ESS definition at instructions for interviewers: "One person living alone or a group of people living at the same address (and have that address as their only or main residence), who either share at least one main meal a day or share the living accommodation (or both). Included are: people on holiday, away working or in hospital for less than 6 months; school-age children at boarding school; students sharing private accom-modation. Excluded are: people who have been away for 6 months or more, students away at university or college, temporary visitors." (European Social Survey, 2002: Project Instructions (PAPI), p.11). ► taken from England's Statistical Office, problematic, revised by ESO participating countries: ► simple questions, different question wording ► interviewers: no national instructions on HH definition ► no proper clarification to respondents respondents free to use their own definitions Str. 10

Str. 11

The fictional extended family comprises 9 persons: - a married couple (grandfather and grandmother) - with two adult sons (one is an uncle, the other is a father) - of whom one is married (to wife/mother) with three children (children nos. 1, 2, 3); - the eldest of these children, a daughter, is also married (to son-in-law) This fictional extended family is spread over five to six dwellings: - The grandparents live in their own apartment but in the same house and at the same address as their son and daughter-in-law – the father and mother. - The father and mother and their youngest child (child no. 3, under 14) live in the one apartment. However, the father is home only at the weekends because his place of work is a four-hour drive from the family dwelling. The father has a secondary residence at his place of work. - Child no. 1, a daughter, has her own family and lives together with her husband – the son-in-law. - Child no. 2 (14 and over) is a student and lives at the place of study in a student residence. - The uncle has his own dwelling in the same city as the grandparents but in a different quarter. Str. 12

Str. 13

Str. 14