FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Zobrazování optickými soustavami
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Rozptylka prostor obrazový prostor předmětový f f S o F2 F1
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Optické zobrazování Základní pojmy
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
GEOMETRICKÁ OPTIKA 10. Zobrazení tenkou spojkou Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
PaedDr. Jozef Beňuška ZOBRAZOVÁNÍ ODRAZEM NA KULOVÉ PLOŠE aneb Kdy se v zrcadle vidíme převrácení.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
O spojkách a rozptylkách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Zobrazení čočkami.
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Vypracoval: Lukáš Karlík
Čočky Autor: Mgr. Alena Víchová
Název projektu: Škola a sport
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
F-Pn-P054-Vypukle_zrcadlo
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ČOČKY - 1 Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. III/2-2-1-14 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno 27. listopadu 2012 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

3. 5. ČOČKY U zrcadel nastává pouze odraz světla. Při zobrazování pomocí čoček se uplatňuje lom světelných paprsků.   Čočky jsou obvykle vyrobeny ze skla nebo z materiálu, který má větší index lomu než okolní prostředí.

ROZDĚLENÍ ČOČEK Spojné čočky (spojky) mění rovnoběžný svazek paprsků po průchodu na svazek sbíhavý (jsou ve středu tlustější). dvojvypuklé ploskovypuklé  dutovypuklé  Obr.: 1

ROZDĚLENÍ ČOČEK Rozptylné čočky (rozptylky) mění rovnoběžný svazek paprsků po průchodu na svazek rozbíhavý (jsou ve středu tenčí). dvojduté ploskoduté vypukloduté Obr.: 1

SPOJKA o

r2> 0 r1> 0 o C2 F V1 O V2 F´ C1 SPOJKA C1, C2 středy křivosti V1, V2 vrcholy čočky u tenké čočky splývají a tvoří optický střed 0 r1, r2 poloměry křivosti F, F’ ohniska r2> 0 r1> 0 o C2 F V1 O V2 F´ C1 předmětový prostor obrazový prostor 6

ROZPTYLKA

r1< 0 r2< 0 C1 F V1 V2 F´ C2 O ROZPTYLKA C1, C2 středy křivosti V1 a V2 vrcholy čočky u tenké čočky splývají a tvoří střed 0 r1, r2 poloměry křivosti F, F’ ohniska r1< 0 r2< 0 C1 F V1 V2 F´ C2 O předmětový prostor obrazový prostor 8 8

Tenká čočka je čočka, jejíž tloušťka je zanedbatelná oproti ohniskové vzdálenosti. Budeme se zabývat jen optickým zobrazením tenkou čočkou. Předmětový prostor je prostor, ve kterém je umístěn předmět; z tohoto prostoru vstupují do čočky paprsky (vlevo) Obrazový prostor je prostor, do kterého vstupují světelné paprsky po průchodu čočkou (vpravo) Předmětová ohnisková vzdálenost f = |OF| Obrazová ohnisková vzdálenost f’ = |OF’|

Optickou mohutnost 1 D má čočka s ohniskovou vzdáleností 1 m. OPTICKÁ MOHUTNOST Je-li před a za čočkou stejné prostředí, pak   n2 – je index lomu čočky n1 – index lomu okolí OPTICKÁ MOHUTNOST Převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti čočky. Optickou mohutnost 1 D má čočka s ohniskovou vzdáleností 1 m. spojky mají kladnou hodnotu optické mohutnosti rozptylky zápornou hodnotu

a a’ y, y’ f r1, r2 ZNAMÉNKOVÁ KONVENCE veličina …+ hodnota …– hodnota je-li předmět před čočkou je-li předmět za čočkou a’ je-li obraz za čočkou je-li obraz před čočkou y, y’ nad optickou osou pod optickou osou f spojky rozptylky r1, r2

GEOMETRICKÁ KONSTRUKCE OBRAZU Ke geometrické konstrukci obrazu tenkou čočkou používáme tři význačné paprsky.  (Postačí dva, třetí ke kontrole.) Bod ležící na optické ose se zobrazí opět na optickou osu.

Spojka Rozptylka 1) 2) 3)

SPOJKA 1) Paprsky procházející optickým středem nemění směr. F F´ o O

ROZPTYLKA 1) Paprsky procházející optickým středem nemění směr. F F´ o

SPOJKA 2) Paprsky v předmětovém prostoru rovnoběžné s optickou osou se při průchodu čočkou lámou tak, že u spojky směřují do obrazového ohniska F’ v obrazovém prostoru. F F´ o O

ROZPTYLKA 2) … u rozptylky směřuje jejich zpětné prodloužení do obrazového ohniska F’ v předmětovém prostoru F F´ o

SPOJKA 3) U spojky se paprsky procházející předmětovým ohniskem F lámou rovnoběžně s optickou osou. F F´ o O

ROZPTYLKA 3) U rozptylky se paprsky mířící do ohniska lámou rovnoběžně s optickou osou. F F´ o

SPOJKA F F´ o O

ROZPTYLKA F F´ o

o F F´ O VADY ČOČEK 1) OTVOROVÁ VADA projevuje se tím, že bod se nezobrazí jako bod, ale jako plošinka je způsobena tím, že reálné svazky paprsků nejsou paraxiální o F F´ O

o F F´ O VADY ČOČEK BAREVNÁ VADA bod se zobrazuje jako různobarevná ploška je důsledkem závislosti n na λ, proto je poloha ohniska pro každou barvu jiná; nejblíže čočky je Ffialová, nejdále Fčervená projevuje se barevným lemováním kontrastních hran  o F F´ O

VADY ČOČEK ASTIGMATISMUS se projevuje zkreslením obdélníku tak, že jeho vrcholy změní polohu, protáhnou se nebo potlačí vzniká při úzkém neosovém svazku paprsků Vady zobrazení se korigují pomocí čočkových soustav, které se skládají z čoček odlišných vlastností.  Obr.: 1

Použitá literatura Literatura LEPIL, O., KUPKA, Z. : Fyzika pro gymnázia – Optika. Praha: Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-237-6 Obrázky: vlastní [1] - [online]. [cit. 2012-11-20]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Astigmatism_text_blur.png