Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
= optický jev, jenž způsobuje, že se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší než objekty blízké že u stejných objektů postavených do jedné řady se objekty vzdálenější od pozorovatele jeví blíže u sebe že dvě či více rovnoběžných linií se směrem k horizontu opticky zužují bod setkání obou rovnoběžných čar se nazývá úběžník
Bod A je úběžníkem linií C a D. Přímka B je horizont. Pražce E a F jsou si opticky blíže než F a G.
VÝTVARNÝ NÁMĚT perspektivně zpracovat téma Cesta kresebně bez použití pomůcek pro geometrii zapracovat sbíhající se (ve skutečnosti rovnoběžné) linie na horizontu v úběžníku doplnit kompozičně obrázek kresbou dalších objektů dotvořit obrázek barevně
VÝTVARNÉ POTŘEBY měkčí tužka, plastická guma bílý tvrdý papír A3 pastelky barvy vodové či temperové, štětce
VÝTVARNÝ POSTUP na formát A4 na šířku naznačit vodorovnou čarou horizont (v horní třetině tři čtvrtině) naznačit tužkou perspektivní zobrazení cesty (kolejí) a dodržet sbíhání linií a zmenšení vzdálenějších objektů kompozičně dotvořit téma výtvarně dopracovat stínování či barevnost
UKÁZKY
Zdroje Perspektiva. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: WEISS, Richard. Perspektiva. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: pektiva.JPG pektiva.JPG BROMSKLOSS. A railway on the bridge Pont René Thinat in Orléans, illustrating perspective: Railway pesrpektive. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: way_perspective.jpg way_perspective.jpg Foto: Archiv studentských prací Mgr. Dobruše Fajkusová Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Dobruše Fajkusová.