Dekolonizace Afriky Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo : Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Advertisements

Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Základy hospodářství Beneluxu
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Afrika – státy Guinejského záliv
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Hospodářský vzestup Indie
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Etnické a náboženské složení jižní Asie
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
Tropická Afrika.
Zelená revoluce Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Národy světa Název školy
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Socioekonomická geografie
Demografický vývoj v Číně po 2.SV Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj.
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Periferní oblasti V Asie
Východoasijská náboženství
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nil Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Příklady na využití. Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Severní Afrika Název školy
Symbolismus Název školy
Korejský poloostrov – světové ohnisko napětí
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
VY_52_INOVACE_03/2/19_ZEMĚPIS
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Administrativní členění ČR
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Karlovarský kraj Název školy
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Základní výkresová dokumentace
Botswana Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Vietnam – 3.generace asijských tygrů
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_DĚJEPIS
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Transkript prezentace:

Dekolonizace Afriky www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Dekolonizace Afriky Označení DUM VY_32_INOVACE_12_2_17 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum 8.10.2012 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Asie a Afriky Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia www.zlinskedumy.cz

Kdy došlo k zahájení hlavního období dekolonizace? Po 2.SV. Obr. 1

Rok Afriky 1960 – proč tento název? 17 států získalo nezávislost

Dekolonizace a studená válka Tzv. studená válka se drsně promítla do vládnutí v jednotlivých zemích. Jaké to bylo období 1947 – 1991 – rozpad? ….SSSR. Definuj termín studená válka? Studená válka: Napětí a spory mezi komunistickými státy – SSSR a jeho satelitními státy a spojenci – a západními státy, USA a jejich spojenci.

Formy boje či konfliktů budování vojenských koalic, zištná pomoc zranitelným a nestabilním státům, zástupné války, špionáž, propaganda, závody ve zbrojení, rivalita při sportovních kláních předhánění se v technické vyspělosti (např. kosmické závody)

Studená válka v Africe a její následky V dobách studené války USA či SSSR – podporovaly různé autoritativní vládce, diktátory, šílence, partyzány,…. Hlavní problémy po skončení studené války: korupce a nedemokratické prostředí a především zákeřnost ve vztazích mezi státy, etniky, vládci a to se přeneslo do opravdových válek a politiky.  Struktura konfliktů a problémů: kombinace vyspělých komunikačních technologií a nejmodernějších zbraní se systematickým znásilňováním žen, dětí a mučením jedná se většinou o plošný teror kombinovaný s organizovanou genocidou, etnickým čistkami,… neskutečná krutost, zákeřnost, zbraň je součástí denní potřeby.

Vyjmenuj hlavní problémové oblasti: Současná Afrika Relativní hospodářská periférie s největší koncentrací hospodářských a sociálních problémů současného světa. http://zpravy.idnes.cz/padesat-let-po-roce-afriky-cerny-kontinent-ovlada-korupce-bida-a-hlad-1gw-/zahranicni.aspx?c=A091231_174320_zahranicni_ipl Vyjmenuj hlavní problémové oblasti:  Sahel, Dem.rep.Kongo, Somálsko,… V podstatě se zde nachází velmi málo nekonfliktních či bezproblémových států.

Potenciál Afriky cestovní ruch nerostné bohatství – kontroverzní Jaké suroviny jsou nejvíce problematické? coltan, diamanty, ropa,… delta Nigeru http://zpravy.idnes.cz/valka-rebelu-s-tezari-v-delte-nigeru-oziva-zemi-nici-ropne-uniky-a-bida-1ky-/zahranicni.aspx?c=A101126_105429_zahranicni_ipl coltan v Demokratické republice Kongo http://zpravy.idnes.cz/deti-v-kongu-zakouseji-kvuli-vyrobe-mobilu-peklo-burcuje-dokumentarista-1q7-/zahranicni.aspx?c=A110317_192059_zahranicni_ipl diamanty http://zpravy.idnes.cz/krvave-diamanty-drahocenne-kameny-stale-prinaseji-utrpeni-a-smrt-py7-/zahranicni.aspx?c=A100707_154731_zahranicni_ipl

Potenciál cestovního ruchu - vyjmenuj dle předchozích znalostí Díky nezničené přírodě, lidem žijící tradičním způsobem, exotice, nádherným národním parkům. Bohužel tyto krásy a výhody nedokáží díky nedostatečnému vzdělání zúročit. S tím souvisí i etnické a náboženské konflikty mezi kmeny. I tradice jsou velkou brzdou rozvoje. Např. postavení žen, ženská obřízka.

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit. 30.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Colonization_1945.png