Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veličiny a jednotky v radiobiologii
Advertisements

Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
- podstata, veličiny, jednotky
Počítačová grafika III Odraz světla, BRDF – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III - Cvičení Integrováví na jednotkové kouli
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK
Jaroslav Křivánek, MFF UK
I. Statické elektrické pole ve vakuu
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování
Počítačová grafika III – Path tracing II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Světlo - - podstata, lom, odraz
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování Přímé osvětlení
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
Počítačová grafika III – Sekvence s nízkou diskrepancí a metody quasi-Monte Carlo Jaroslav Křivánek, MFF UK
BODOVÁ METODA VÝPOČTU OSVĚTLENOSTI
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
SVĚTELNÉ POLE = část prostoru, ve které probíhá přenos světelné energie Prokazatelně, tj. výpočtem nebo měřením některé světelně technické veličiny,
Co jsou ekvipotenciální plochy
SVĚTELNÉ POLE = část prostoru, ve které probíhá přenos světelné energie Prokazatelně, tj. výpočtem nebo měřením některé světelně technické veličiny,
Počítačová grafika III Světlo, Radiometrie – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 3 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Světlo, Radiometrie
Homogenní elektrostatické pole
2.2. Pravděpodobnost srážky
Počítačová grafika III – Multiple Importance Sampling Jaroslav Křivánek, MFF UK
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ
Optimalizace versus simulace 9.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Počítačová grafika III – Monte Carlo rendering 2 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování Jaroslav Křivánek, MFF UK
Experimentální fyzika I. 2
SIGNÁLY A SOUSTAVY V MATEMATICKÉ BIOLOGII
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 4 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Diferenciální geometrie křivek
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
2. Vybrané základní pojmy matematické statistiky
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
Počítačová grafika III – Radiometrie
Monte Carlo simulace Experimentální fyzika I/3. Princip metody Problémy které nelze řešit analyticky je možné modelovat na základě statistického chování.
Světlo - - veličiny, jednotky
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III ZS 2014 Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Světlo, Radiometrie
Renderování vlasů. Kajiya – Kay model Rok 1989, článěk [1] Renderování srsti a krátkých vlasů 3D texely s parametry Texel je bod textury. V [1] se pojmem.
Anti – Aliasing Ondřej Burkert atrey.karlin.mff.cuni.cz/~ondra/stranka.
Vyhledávání v multimediálních databázích Tomáš Skopal KSI MFF UK
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Úvod do praktické fyziky Seminář pro I.ročník F J. Englich, ZS 2003/04.
Počítačová grafika III – Monte Carlo rendering 3 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Bidirectional path tracing
Metropolis © Josef Pelikán, 1 / 38 © 2008 Josef Pelikán, CGG MFF UK Praha
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Počítačová grafika III NPGR 010 © Josef Pelikán KSVI MFF UK Praha WWW:
MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby 12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby 11 vnitřního povrchu duté plochy 3.
Monte Carlo Typy MC simulací
Počítačová grafika III Monte Carlo estimátory – Cvičení
Počítačová grafika III Monte Carlo estimátory – Cvičení
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK

Omezení algoritmu sledování cest PG III (NPGR010) - J. Křivánek Kaustiky Sekundární světelné zdroje Image: Eric Veach

Důležitost a dualita v zobrazování

Měřicí rovnice Dosud: výpočet radiance v izolovaných bodech Ve skutečnosti nás zajímá průměrná radiance přes pixel: integrál Měřicí rovnice (Measurement equation) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Měřicí rovnice PG III (NPGR010) - J. Křivánek odezva virtuálního (lineárního) senzoru na radianci (barva pixelu) přes celou plochu scény a všechny směry (virtuální senzory musí být součástí scény, nenulový příspěvek pouze na ploše senzoru kvůli W e ) relativní odezva senzoru (váha) různé W e pro každý senzor (pixel)

Příklad: Zářivý tok přes oblast jako měřicí rovnice Dána oblast S (podmnožina povrchu scény a příslušných směrů) Pro W e definované je výsledkem měřicí rovnice zářivý tok  (S). PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Měřicí rovnice jako skalární součin funkcí Definujeme skalární součin funkcí f a g: Měřicí rovnice PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Propagace radiance a důležitosti PG III (NPGR010) - J. Křivánek L (radiance) W (důležitost)

Důležitost (importance) W e popisuje, jak důležitá je příchozí radiance pro odezvu senzoru 1 krok do scény: Příchozí radiance na senzoru = odchozí radiance z bodů scény 2, 3, … kroky do scény: … W e interpretujeme jako veličinu emitovanou ze senzorů (stejně jako je radiance L e emitovaná ze zdrojů světla) Takto interpretovanou veličinu W e nazýváme emitovanou funkcí důležitosti (emitted importance function, emitted potential function) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Přenos důležitosti Funkce důležitosti se přenáší podobně jako radiance a dosahuje ustáleného stavu popsaného ustálenou funkcí důležitosti W: PG III (NPGR010) - J. Křivánek Jako zobrazovací rovnice, s tím rozdílem, že argumenty BRDF jsou přehozeny (pro odraz identické, nikoli však pro lom)

Dualita důležitosti a radiance PG III (NPGR010) - J. Křivánek emitovaná importance ustálená příchozí radiance ustálená příchozí importance emitovaná radiance

Dualita důležitosti a radiance V dané scéně je pouze jediná emitovaná a ustálená funkce radiance Ale každý pixel má jinou emitovanou a ustálenou funkci důležitosti PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Dualita v praxi: Sledování světla Sledovní cest (path tracing)  Rekurzivne řeší zobrazovací rovnici Sledovní světla (light tracing)  Rekurzivně řeší rovnici přenosu důležitosti  Cesty začínají na zdrojích světla  Mohou náhodně zasáhnout senzor  Nebo explicitní napojení na senzor (jako přímé osvětlení v PT)  Pozor: argumenty BRDF musí být obráceny PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Sledování světla (light tracing) v praxi PG III (NPGR010) - J. Křivánek Image: Dutre et al. Advanced Global Illumination

Sledování světla (light tracing) v praxi Obvykle mnohem menší účinnost než PT Může být účinnější pro některé světelné efekty (kaustiky) Základ obousměrných metod:  Obousměrné sledování cest (bidirectional path tracing, BPT)  photon mapping, etc. PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Obousměrné sledování cest (BPT) vs. Sledování cest (PT) BPT, 25 vzorků (cest) na pixelPT, 56 vzorků (cest) na pixel Image: Eric Veach

Přenos světla jako integrál přes prostor cest

Transport světla jako integrál Cíl: místo integrální rovnice chceme formulovat transport světla jako integrál přes cesty: Hodnota (“měření“) j-tého pixelu Prostor všech světelných cest Spojujících zdroj světla s pixelem j Příspěvek cesty x k hodnotě pixelu („contribution function) Míra na množině světelných cest

Transport světla jako integrál Výhoda  Možnost aplikovat klasické MC metody  Aplikace kombinovaných estimátorů (MIS)  Aplikace Metropolis vzorkování

Eliminace směrů (pouze body na ploše) Tříbodová formulace přenosu světla

Zobrazovací rovnice v 3b formulaci

Měřicí rovnice v 3b formulaci Důležitost emitovaná z x’ do x (Značení: šipka = směr šíření světla, nikoli důležitosti) x’... na senzoru x … na ploše scnény

Např. Definice „funkce příspěvku“ (contribution function)

Z rekurzivní expanze 3b formulace zobrazovací rce

Míra na prostoru cest … množina cest délky k diferenciální míra pro cesty délky k

Obor integrace množina cest všech možných délek

Transport světla jako integrál

Aplikace integrálu přes cesty Odhad integrálu pomocí klasických Monte Carlo metod: Jak definovat a spočítat hustotu na prostoru cest?

Hustota p-nosti na prostoru cest Hustota pravděpodobnosti cesty  součin hustot pro jednotlivé vrcholy (vzhledem k plošné míře) Hustoty pro vrcholy  Zdroj světla, čočka – dáno  Vzorkování směru...

Hustota pro vzrokování směru Hustota p-nosti není invariantní vůči míře Nutno konvertovat z d  na dA

Path tracing v jako integrál přes prostor cest Path tracing je jedna možná technika pro vzorkování světlených cest Hustota vzorkování cesty: vykrátí se geometrické faktory PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Light tracing v jako integrál přes prostor cest Light tracing je jen jiná možná technika pro vzorkování světlených cest Hustota vzorkování cesty (Geometrické faktory se nevykrátí při použití stínovacích normál) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Obousměrné sledování cest (Bidirectional path tracing)

Obousměrné sledování cest Kombinace různých vzorkovacích technik pro integrál na prostoru cest

Vzorkovací strategie PG III (NPGR010) - J. Křivánek Image: Dutre et al. Advanced Global Illumination

Obousměrné sledování cest Zobecnění kombinované strategie pro výpočet přímého osvětlení v path traceru Přímé osvětlení  Různé strategie nalezení vzorkování bodu na zdroji světla BPT  Různé strategie generovaní celých světelných cest PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Obousměrné sledování cest Světelná cesta  Funkce příspěvku f j () nezávisí na způsobu vzorkování  Hustota pravděpodobnosti závisí na způsobu vzorkování PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Vzorkovací techniky v BPT Příklad: Čtyři vzorkovací techniky pro k = 2 Image: Eric Veach

Vzorkovací techniky v BPT Podcesta o t vrcholech vzorkovaná z kamery Podcesta o s vrcholech vzorkovaná ze světla Spojovací segment délky 1 Celková délka cesty: k = s + t – 1 (segmentů) k+2 možností pro generování cesty délky k

Vzorkovací techniky v BPT Každá technika má jinou hustotu p s,t Každá je účinná při vzorkování jiných světelných efektů Všechny techniky odhadují stejný integrál

Kombinace vzorkovacích technik Kombinovaný estimátor (MIS) kombinační strategie (např. vyvážená heuristika)

Implementace: Generování cest po skupinách Generuj podcestu náhodné délky od světla Generuj podcestu náhodné délky od kamery Spoj každý prefix cesty od světla s každým sufixem cesty od kamery (cesta = vzorek z hustoty p s,t )

Generování cest po skupinách PG III (NPGR010) - J. Křivánek Image: Dutre et al. Advanced Global Illumination

k = 2 (2x) k = 3 (4x) k = 4 (8x) k = 5 (16x) s = 1s = 2... t = 1 t = 2 s / t = počet vrcholů na podcestě od světla / kamery

Porovnání algoritmů PG III (NPGR010) - J. Křivánek © F. Suykens Path tracingLight tracingBidirectional path tracing Kvíz: Proč je skleněná koule černá?

Konec E. Veach: Robust Monte Carlo methods for light transport simulation, PhD thesis, Stanford University, 1997, pp ,