Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast: Statistika Autor: Ing. Dana Slatinská Téma: Dotazníky Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_ST_20_ Dotazníky Datum tvorby: Anotace (ročník): Prezentace je určena pro žáky 4.ročníku SŠ, slouží k procvičení učiva a ověření znalostí žáků Klíčová slova: Dotazník, respondent, vzorek Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
DOTAZNÍK POTŘEBUJEME SI UJASNIT TO, CO CHCEME ZJIŠŤOVAT Dotazníky by měly být: objektivní – minimální působení na odpovědi standardní – jedna metoda pro různé osoby spolehlivé – stálost výsledků v čase validní – velká pravděpodobnost shody výsledku s realitou reprezentativní (20-40 osob, pro veřejné mínění osob) přehledné – grafická úprava, typografie
Základní charakteristika dotazníků výhodou nevýhodou - použití pro velké množství lidí najednou, časově i prostorově vzdálených - využití statistických metod - časově nenáročný - ztráta osobního kontaktu - subjektivní metoda, subjekt se chce jevit lepším
RESPONDENTI dospělí lidé (různého pohlaví, vzdělání, s různými polit. názory, z města či vesnice) důležitá je kladná motivace – vysvětlení k čemu dotazník je, kde si budou moci přečíst výsledky,… Náhodným výběrem Kvótním výběrem (pouze ženy, 20-24let)
Typy dotazníků (dle odpovědí) Otevřené Uzavřené Polouzavřené Škálové Zaškrtávací seznamy Odpověď je podávána vlastními slovy (špatně se statisticky hodnotí) Jsou nabízeny 2 a více odpovědí Otázky typu "a další", "jiné" Výběr z hodnotící stupnice
Otázky v dotazníku musí být JASNÉ, SROZUMITELNÉ, PŘESNĚ FORMULOVANÉ, Řazení otázek v dotazníku Na začátku Uprostřed Na konci by měly být zařazeny zajímavé otázky, které upoutají pozornost respondenta by se měly nacházet stěžejní otázky, jejichž vyplnění vyžaduje soustředění otázky méně závažné
Navrhněte vlastní dotazník, sesbírejte data a statisticky je zpracujte Především nás zajímá velikost obuvi, kterou nosí žáci naší škole ve čtvrtých ročnících (dívky, chlapci). Vedlejší záležitostí pro nás budou druhy obuvi a jejich barvy, materiály a pod. Rozhodněte o způsobu sběru dat (osobně, elektronicky, telefonicky) Navrhněte dotazník - nejprve ve skupinkách, v další diskuzi dotazník dolaďte (otestujte si ho na sobě) Vlastní sběr dat i přehledné zpracování proveďte pro fiktivního výrobce obuvi Práček s.r.o., na jehož www stránkách budou výsledky zveřejněny (tj. informace pro respondenty).
Použitá literatura, zdroje: Dotazník - on line [online] [cit ]. Dostupné z: PPT2XT [online] [cit ]. Dostupné z: Není-li uveden zdroj, je použitý materiál z vlastních zdrojů autorky.