Rozvíjející větné členy - opakování -

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Větné členy PŘÍSUDEK.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Mgr. Michal Oblouk. rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Grafický rozbor vět Postup.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Rozvíjející větné členy - opakování -

Příklad: Viděl jsem Petra. Předmět větný člen, který je závislý na slovese nebo přídavném jménu, označuje osobu, věc nebo jev, které jsou slovesným dějem zasaženy může být ve všech pádech kromě 1. a 5. pádu bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem a infinitivem Příklad: Viděl jsem Petra.

1) Uvedená slova použijte ve větách jako předměty a určete jejich pád: dveře babičku noviny o kamarádovi do něho oříšky Zavřel jsem dveře ( 4. pád). Petr potkal babičku (4. pád). Včera jsem četl noviny (4. pád). Vyprávěla o kamarádovi (6. pád). Do někoho (4.pád) takového bych to neřekl. Většina lidí má ráda oříšky (4. pád). http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chav.jpg

Př. Petr se vracel z práce. Příslovečné určení je větný člen, který nejčastěji rozvíjí sloveso někdy také přídavné jméno nebo příslovce tím, že uvádí nějakou okolnost tyto okolnosti mohou být různé proto i otázky, kterými se ptáme na příslovečné určení (PU), jsou velmi různé Nejčastěji jsou to: kdy?, kde?, jak?, proč?. Př. Petr se vracel z práce.

Druhy příslovečného určení příslovečné určení času příslovečné určení místa příslovečné určení způsobu a míry příslovečné určení příčiny příslovečné určení účelu příslovečné určení přípustky příslovečné určení podmínky .

2) Vyhledejte ve větách příslovečná určení a určete jejich druh: příslovečné určení času příslovečné určení příčiny V zimě automobily jezdí pomaleji. V čisté vodě potoka plavali štíhlí pstruzi. Na žádost jsme uvedli adresu trvalého bydliště. Přes mrazivé počasí jsme jeli v neděli do hor. Úplně nás uchvátil pohled na rozbouřené moře. Večer jsme si u táboráku vyprávěli různé příhody. Veronika se letos přihlásila do jazykového kurzu. příslovečné určení způsobu a míry příslovečné určení místa příslovečné určení přípustky

Př. Unavený Petr se vracel. Přívlastek (pk) blíže určuje význam podstatného jména ptáme se otázkami jaký?, který?, čí? mezi přívlastkem a jeho řídícím podstatným jménem je vztah závislosti tvoří spolu skladební dvojici může být holý, rozvitý, několikanásobný rozlišujeme přívlastek shodný a neshodný Př. Unavený Petr se vracel.

3) V lidových rčeních podtrhněte přívlastky a určete, zda jsou shodné (PKS), nebo neshodné (PKN) Zameť si před svým prahem. Byla v něm malá dušička. Nechal si otevřená zadní dvířka. Ještě nepřišla má hodina. Kousnul do kyselého jablka. Má jazyk z hadích ocásků. Jídal vtipnou kaši. PKS PKS PKS PKS PKS PKS PKN PKS

Příklad: Petr se vracel unavený. Doplněk Je rozvíjející větný člen, který závisí na slovese, ale zároveň se vztahuje ke jménu (nejčastěji v podmětu nebo předmětu). Příklad: Petr se vracel unavený.

4) Použijte tyto výrazy ve větách jako doplňky: spokojen první kapitánem otevřená ředitelem Vracel se spokojen. Skončil jako první. Určili ho kapitánem. Vrata zůstala otevřená. Petra jmenovali ředitelem.

5) Určete podtržené větné členy: V prachu na dvorku se popelil mladý kohoutek. ( podmět) Spravte nám prosím kohoutek (předmět) u umyvadla. Maminka se zlobila, že jí někdo udělal na noži zub (předmět). S bolestí zubu(př. neshodný) jsem v neděli musel jít na pohotovost. Marek měl zánět středního ucha(př. neshodný). Netrhej ze sešitu listy! Na jaké vlajce najdete obrázek javorového listu? (př. neshodný)