43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Advertisements

16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
Elektronická učebnice - II
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
36.1 Obvod a obsah kruhu Výpočet obvodu dortové formy.
36.1 Obsahy složitějších obrazců
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Elektronická učebnice - I
(4r + 2) . 1 −
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
49.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
78.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 1 – 4. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
Elektronická učebnice - II
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
47.1 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Monika Mrkusová Písemné.
49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
50.1 Pamětné sčít. a odčít. přirozených čísel v oboru do
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
5.1 Numerace do 20 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
48.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
36.1 Písemné sčítání v oboru do 1000
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
29.1 Pamětné sčítání a odčítání do 1000
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Co mají společného tyto obrázky???
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
77.1 Desetinná čísla se třemi desetinnými místy
71.1 Sčítání desetinných čísel Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr.
72.1 Odčítání desetinných čísel
Elektronická učebnice - II
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
87.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 9
85.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 7
84.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 6
79.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 0 – 6.
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
81.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 3 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika.
82.1 Procvičení a příklady: Násobení číslem 4 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika.
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
45.1 ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Co mají společného zlomky
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3 𝑋 7 2𝑋 −5 𝑥 −𝑦 2𝑥𝑦 3𝑥𝑦 − 5𝑥 2 𝑥−𝑦 lomené výrazy Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3 𝑋 7 2𝑋 −5 𝑥 −𝑦 2𝑥𝑦 3𝑥𝑦 − 5𝑥 2 𝑥−𝑦 lomené výrazy = algebraické výrazy zapsané ve tvaru zlomku, v jehož jmenovateli se vyskytuje proměnná čitatel lomeného výrazu 𝑥−𝑦 2𝑥𝑦 zlomková čára jmenovatel lomeného výrazu Autor: Mgr. Yveta Hercogová

43.2 CO JIŽ VÍME O LOMENÝCH VÝRAZECH Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 43.2 CO JIŽ VÍME O LOMENÝCH VÝRAZECH S lomenými výrazy pracujeme podobně jako se zlomky: zlomky lomené výrazy 3 5 , − 8 9 , 15+2(9+3) 4.5 3𝑥 5𝑦 , − 8 9𝑎 , 15+2(𝑥+𝑦) 4.5𝑦 Jmenovatel žádného zlomku se nesmí rovnat 0, totéž platí o lomených výrazech. Víme, kdy se výraz rovná nule alespoň jeden z činitelů se rovná nule. a .b = 0 a = 0 nebo b = 0 Víme, kdy je výraz různý od nuly pokud jsou oba činitelé různí od nuly. a . b ≠ 0 a ≠ 0 ˄ b ≠ 0

43.3 PODMÍNKY LOMENÉHO VÝRAZU Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 43.3 PODMÍNKY LOMENÉHO VÝRAZU 4 9 5 8 − 1 10 NIKDY! − 1 0 5 0 4 0 jmenovatel žádného zlomku nesmí být roven 0 totéž platí o lomeném výrazu, kde musíme vyloučit ty hodnoty jednotlivých proměnných, po jejichž dosazení je hodnota jmenovatele lomeného výrazu rovna nule musíme určit podmínky, pro které má lomený výraz smysl 4𝑥−3 2𝑥 podmínka 2x ≠ 0 , tj. x ≠ 0 2𝑥 4𝑥−3 podmínka 4x – 3 ≠ 0 4x ≠ 3 úprava stejná jako při řešení rovnic x ≠ 3 4 3𝑥−2𝑦 𝑥 2 − 𝑦 2 podmínka 𝑥 2 - 𝑦 2 ≠ 0 úprava dle vzorce (x-y) (x+y) ≠ 0 x – y ≠ 0 x + y ≠ 0 x ≠ y x ≠ -y 3𝑥 −7𝑦 4𝑥 2 − 25𝑦 2 podmínky 4𝑥 2 - 25𝑦 2 ≠ 0 úprava dle vzorce (2𝑥) 2 - (5𝑦) 2 ≠ 0 (2x + 5y) (2x – 5y) ≠ 0 2x + 5y ≠ 0 2x – 5y ≠ 0 2x ≠ -5y 2x ≠ 5y x ≠ − 5𝑦 2 x ≠ 5𝑦 2

43.4 KRÁCENÍ A ROZŠIŘOVÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 43.4 KRÁCENÍ A ROZŠIŘOVÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Krácení lomených výrazů zlomek 4 8 vykrátíme (=dělíme čitatele i jmenovatele stejným číslem) na základní tvar 1 2 (krátili jsme číslem 4) lomený výraz vykrátíme dělením čitatele i jmenovatele stejným výrazem ≠ 0 5𝑥𝑦 2 15𝑥 2 𝑦 podmínky: 15𝑥 2 𝑦 ≠ 0 krátíme tedy x ≠ 0 stejným y ≠ 0 výrazem 5xy 𝑦 3𝑥 podmínky x ≠ 0 Při krácení lomeného výrazu vždy uvádíme podmínky, za kterých mají smysl daný i zkrácený výraz krátit můžeme jen v součinu Rozšiřování lomených výrazů Zlomek 1 3 rozšíříme (= násobíme čitatele i jmenovatele stejným číslem) na tvar 4 12 (rozšířili jsme číslem 4) Lomený výraz rozšíříme vynásobením čitatele i jmenovatele stejným výrazem ≠ 0 3𝑥 4𝑥𝑦 = 9𝑥 2 12𝑥 2 𝑦 lomený výraz jsme rozšířili výrazem 3x podmínky podmínky x ≠ 0 x ≠ 0 y ≠ 0 y ≠ 0 Při rozšiřování lomeného výrazu vždy uvádíme podmínky, za kterých mají smysl daný i rozšířený výraz.

43.5 PROCVIČENÍ A PŘÍKLADY Určete podmínky, pro než mají smysl výrazy: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 43.5 PROCVIČENÍ A PŘÍKLADY Určete podmínky, pro než mají smysl výrazy: 𝑥 2 +5 𝑥 2 −9 𝑥 2 −9 𝑥 2 +5 1 9+𝑚 (4 −𝑛) 5𝑚𝑛 4𝑛(𝑛+6𝑚) Zkrať lomený výraz: 𝑟+1 . 𝑝 3 𝑟 2 𝑝 2 𝑟 3 .(𝑟 −1) 3𝑝𝑟 7𝑝 2 𝑟 2 𝑑(𝑑 −3) (𝑐+1) 2 (𝑒+1) 2 . 𝑑 2 . (𝑑 −3) 3 4𝑎𝑏 2 𝑐 3 3𝑎 5 𝑏 3 𝑐 3 Rozšiř lomený výraz 𝟐 𝟑𝒙 : číslem 5: výrazem x: výrazem 𝑥 2 𝑦: výrazem (x – 1) . y:

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - II. stupeň Zákadní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 43.6 PRO ŠIKOVNÉ Doplň čitatele lomeného výrazu a uveď správnost podmínek. 𝑟 2𝑟 −9 = 4𝑟 2 −81 pro x ≠ 9 2 , r ≠ − 9 2 𝑟+2 𝑟+7 = 𝑟 2 +14𝑟+49 pro r ≠ -7 5𝑠 3𝑠 −4 = 9𝑠 2 −24𝑠+16 pro s ≠ 4 3

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Mathematics 43.7 CLIL numerator of the refracted expression 3𝑥 2 𝑦 3 5𝑥𝑦 condition 5xy ≠ 0 5xy x ≠ 0 x y ≠ 0 y denominator of the refracted expression

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 43.8 TEST 1. Podmínka lomeného 2. Výraz 𝟓𝒂 𝒃 rozšířený výrazem ax je: výrazu 4𝑥 5𝑥𝑦 : a) 5𝑥 𝑏𝑥 a) x≠ 0 , y ≠ 0 b) 5𝑎 𝑏𝑎 b) x = 0, y ≠ 0 c) 5𝑎 2 𝑥 𝑎𝑏 𝑥 c) x ≠ 0, y = 0 d) 5𝑎 2 𝑥 𝑏 2 𝑥 d) x = 0, y = 0 3. Výraz 𝟏𝟐𝒙 𝟐 𝒚 𝟐 𝒛 𝟑𝒙𝒚𝒛 krácený 4. Doplň výraz 𝟐𝒙 𝟓𝒚 = 𝟏𝟓𝒚 : na základní tvar je: a) 12𝑥𝑦 4𝑥𝑧 a) 2y b) 4xy b) 6x c) 1 4𝑥𝑦 c) 3 d) Nelze provést d) 5 Odpověď: 1. a 2. c 3. b 4. b

43.9 Anotace Autor Mgr. Yveta Hercogová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 43.9 Anotace Autor Mgr. Yveta Hercogová Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Lomený výraz, podmínky, krácení, rozšiřování Anotace Prezentace popisující pojem lomený výraz a určení podmínek, při kterých má lomený výraz smysl a určení krácení a rozšiřování lomených výrazů